توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند تشکیل جلسات و محافل کوچکتر است
کد خبر: 3737002
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند تشکیل جلسات و محافل کوچکتر است

 گروه معارف - معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برگزاری جشنواره های قرآنی و جلسات عمومی تأثیر خود را دارد اما توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند تشکیل جلسات و محافل کوچکتر است.

 توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند تشکیل جلسات و محافل کوچکتر است
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت الاسلام مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز طی بازدیدی از دفتر خبرگزاری ایکنا خراسان رضوی گفت: یکی از اقدامات خوب جهاد دانشگاهی تأسیس دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا بوده که جزو خبرگزاری های خوب کشور است و امید است که همیشه به همین قوت به فعالیت های خود در حوزه اطلاع رسانی ادامه دهند.

وی در خصوص برنامه های قرآنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: فعالیت های قرآنی یکی از میادین مهم فرهنگی و مذهبی در سطح دانشگاه علوم پزشکی است که ویزه کارکنان و دانشجویان اجرا می شود.

ابراهیمی افزود: در حوزه فعالیت های قرآنی خوشبختانه رشد خوبی داشته ایم؛ ضمن اینکه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان، اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز همراه بوده است.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برگزاری جشنواره های قرآنی و جلسات عمومی تأثیر خود را دارد اما توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند تشکیل جلسات و محافل کوچکتر است که برای این منظور باید افراد متخصص ورود کرده و به جنبه تربیت قرآنی توجه بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: برگزاری جلسات قرآن در سطح کلاس و خوابگاه با موضوعات مباحث تربیتی از قرآن و پرسش و پاسخ قرآنی بین استاد و دانشجو یک راه موثر برای ترویج معارف قرآنی است که این امر باید در اولویت برنامه های قرآنی قرار گیرد. قطعا این برنامه ها تأثیر خود را دارد اما توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند تشکیل جلسات و محافل کوچکتر است.

ابراهیمی بیان کرد: در حوزه فرهنگ دو نگاه مبتنی بر سیاستگذاری و اجرایی وجود دارد. در نگاه سیاستگذاری مباحث فرهنگی مبنای کار مبتنی بر نیازسنجی فرهنگی است چراکه فرهنگ، فرآیند تمام آن چیزهایی است که در جامعه می گذرد. در واقع تعریف علمی از فرهنگ شامل درهم تنیدگی و پیچیدگی عناصر مختلف است که علم، اقتصاد، قانون، هنجارها و... را در برمی گیرد.

وی تصریح کرد: در بخش اجرایی کار فرهنگی، دو سالی است که واگذاری برنامه به دانشجویان در دستور کار قرار گرفته و در سال تحصیلی جدید این روند با شتاب بیشتری در دستور کار است و سرعت بیشتری به اجرای برنامه های فرهنگی توسط دانشجویان داده خواهد شد. در بخش فرهنگی بحث های تبلیغی و ژورنالیستی را با کارهای فرهنگی معادل می گیرند که به اسم کار فرهنگی گزارش دهند که این نیز گونه ای از کار فرهنگی بشمار می رود اما قصد ما این است در بخش فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت ها به سمتی پیش رود که جنبه ژورنالیستی ضعیف شود و تکفل کار بر عهده دانشجو باشد.

ابراهیمی بیان کرد: این کار باعث خواهد شد تا کار فرهنگی از فضای ثابت و سنتی دانشگاه فاصله گرفته و دانشجویان مشارکت در مباحث فرهنگی داشته باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حال حاضر 4 تشکل سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، انجمن اسلامی، بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است که بیشترین آمار حضور دانشجو در تشکل انجمن اسلامی است.

ابراهیمی با بیان اینکه اکنون 19 کانون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال هستند، اظهار کرد: همچنین در حال حاضر 21 نشریه مجوزدار در سطح دانشگاه وجود دارد که از این تعداد 15 نشریه فعال هستند و آن تعداد دیگر نیز با شروع سال تحصیلی به فعالیت بازمی گردند.

وی در خصوص برنامه های فرهنگی در اخلاق پزشکی بیان کرد: پژوهش در زمینه اخلاق پزشکی بسیار گسترده است اما با تشکیل گروه اخلاق پزشکی که در حال حاضر به صورت مجازی فعال است، در این زمینه نیز روند رو به رشدی داشته ایم. کمیته اخلاق پزشکی نیز حدود 10 سال است که راه اندازی شده و بر طرح های پژوهشی نظارت دارد و در چهار چوب مسائل تئوریک فعال است.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مراجعان انتظارشان از جامعه پزشکی رعایت اخلاقیات است، گفت: ارزیابی اخلاق در جامعه پزشکی نسبی است ولی نسبت به گذشته از موقعیت بهتری برخوردار شده لذا اگر زمینه توسعه فعالیت های پزشکی فراهم شود، اخلاقیات در این حوزه نیز خود به خود جدی گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

captcha