طرح امام سجاد(ع) برای احیای قرآن و معرفی مفسران حقیقی در مقابل فتنه اموی
کد خبر: 3737278
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
مهدوی‌راد بیان کرد:

طرح امام سجاد(ع) برای احیای قرآن و معرفی مفسران حقیقی در مقابل فتنه اموی

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد دانشگاه تهران گفت: امام سجاد(ع) دو بعد قرآن و مفسران حقیقی را به‌روشنی در عبارات خویش مطرح فرمودند تا با فتنه اموی‌ها برخورد کنند.

امام سجاد(ع) طرح احیای قرآن و معرفی مفسران حقیقی را اجرا کردندبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شامگاه پنجشنبه ۱۸ مرداد در سومین همایش سیدالعابدین در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه گفت: جریان اموی فتنه به معنای واقعی کلمه بود و آنچه امویت نشان رفته بود و امروز هم می‌رود قرآن و سنت بود.

وی افزود: «ثامن نشار» در کتاب «نشئة الفکر الفلسفی» ۵ بار نوشته که معاویه و یزید و ابوسفیان حتی یک لحظه هم به اسلام ایمان نیاورند؛ معاویه گفت: من تا نام مبارک پیامبر را دفن نکنم آرام نمی‌نشینم و امام سجاد (ع) نیز در چنین فضایی در ابعاد گوناگون فعالیت کردند.

مهدوی‌راد عنوان کرد: در همه ابعاد دین در دوره امام، تحریف ایجاد شده بود و در چنین شرایطی اصلاح جامعه برای امام بسیار دشوار بود و امام طرح قرآن به عنوان کتاب هدایت و ائمه (ع) به عنوان مفسران راستین را پیاده کردند.

وی افزود: امام ۲۹۴ آیه در دعا‌های خود را یا تفسیر یا به آن استشهاد و استناد کردند و یا به نحوی مورد استفاده قرار دادند که تمام این آیات در فضای آن روز وارونه تعبیر و تفسیر شده بود.

استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: امام سجاد (ع) وقتی ماه رمضان تمام می‌شد دعا می‌فرمود: برای حلول شوال و برای تبیین پدیده جبرگرایی، خطاب به ماه و آفتاب می‌فرمایند شما می‌روید و می‌آئید تا با رفت و آمد شما روز و شب رقم بخورد و انسان با عملش ثواب و عقاب شود و بعد هم با استناد به قرآن می‌فرمایند جبری وجود ندارد و انسان مرهون عمل خودش هست؛ برخلاف آنچه اموی‌ها تبلیغ می‌کردند.

مهدوی راد گفت: امام (ع) در دعا فرمودند که خداوندا تو قرآن را برای ما نور قرار دادی تا با پیروی کردن در تاریکی‌های زمان و مکان حرکت کنیم و اگر به ما توفیق تلاوتش را قرار دادی توفیق ادای حق قرآن که عمل به آن است را هم به ما عنایت فرما.

وی با بیان اینکه امام این دو بُعد یعنی قرآن و مفسران حقیقی را به‌روشنی در عبارات خویش مطرح فرمودند: تصریح کرد: به همین دلیل امام صادق (ع) فرمود که هدایت را از غیر این خانه خواستد گمراهی است.

انتهای پیام

 

captcha