پژوهشکده رویان به یکی از افتخارات جمهوری اسلامی تبدیل شده است
کد خبر: 3737356
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
کامیاب‌مقدسِ:

پژوهشکده رویان به یکی از افتخارات جمهوری اسلامی تبدیل شده است

گروه اجتماعی - رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت: پژوهشکده رویان و اقدامات آن آشنا هستند که به یکی از افتخارات جمهوری اسلامی تبدیل شده و در زمینه درمان ناباروری موفق و در زمینه سلول‌های بنیادی ایران را به 10 کشور برتر دنیا تبدیل کرده است.

به گزارش ایکنا از کرمان، رضا کامیاب‌مقدس، رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان به مناسبت سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی، پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر کرمان گفت: جهاد دانشگاهی با روحیه جهادی تاسیس و این روحیه همچنان حفظ شده است.
وی از اهداف این سازمان گفت و افزود: سخت‌کوشی در این نهاد، نهادینه شده و در راستای اهداف والای انقلاب اسلامی پیش می‌رود، زمانی که برای انقلاب کار می‌کنیم، باید به هر قیمت ممکن آن را به پایان رسانده و از سختی‌ها و مشکلات فراروی آن نترسیم.
رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان از اقدامات جهاد دانشگاهی در سطح کشور و همین طور استان کرمان گفت و بیان کرد: در سطح ملی همگان با پژوهشکده رویان و اقدامات آن آشنا هستند که به یکی از افتخارات جمهوری اسلامی تبدیل شده و در زمینه درمان ناباروری موفق و در زمینه سلول‌های بنیادی ایران را به 10 کشور برتر دنیا تبدیل کرده است.
کامیاب‌مقدس ادامه داد: رویان، شبیه‌سازی حیوانات را مهندسی کرده که شیر حیوات آن حاوی انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و همین طور در موارد دیگر انسولین است که برای بسیاری از بیماران کاربرد حیاتی دارد.
وی طراحی سکوهای شناور نفتی و همین طور همکاری در صنایع دفاعی را از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی برشمرد و اظهار کرد: دو سال قبل در نمایشگاهی که مشترک با وزارت دفاع برگزار شد، نمونه‌هایی از اقدامات موثر جهاد دانشگاهی را دیده‌ایم که تولید موتور اژدر و انواع پهپادها نمونه‌هایی از آنها هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان از تلاش این نهاد برای کاهش وابستگی ایران در راستای گیرنده‌های پر قدرت رادیویی گفت و تصریح کرد: در هر جایی که صدای کشور ایران بلند است، رد پایی از جهاد دانشگاهی می‌توانیم ببینیم.
کامیاب مقدس از تحقیقات پزشکی و گیاهان دارویی سخن به میان آورد و اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در این زمینه وارد شده و اقدامات خود را آغاز و تا حدود زیادی پیش رفته است.
وی به استان کرمان و اقدامات تحت مدیریت خود پرداخت و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی کرمان در سه حوزه فعالیت داشته که علمی و تحقیقاتی، فرهنگی و آموزشی از جمله آن هستند.
کامیاب‌مقدس تدوین سند توسعه فرهنگی و اجتماعی را از اقدامات موثر جهاد دانشگاهی در استان کرمان نامید و ادامه داد: استانداری کرمان تدوین این سند را به جهاد دانشگاهی واگذار کرد و این نهاد نیز با حساسیت به آن ورود کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان اضافه کرد: در آن سند چالش‌های فرهنگی دیده شده و معضلات و مشکلات اجتماعی به دقت بررسی و وظیفه هر یک از دستگاه‌های استان در آن مشخص شده است.
وی با اشاره به اینکه سند توسعه فرهنگی و اجتماعی استان را با توجه به مقدورات استانی تدوین کردیم، تاکید کرد: در زمان تحقیق پیرامون تدوین این سند، مشکلات و معضلاتی را شاهد بودیم که حتی در تخیل شما هم نمی‌گنجد، این سند را تدوین کردیم تا شاهد کاهش معضلات و مشکلات باشیم.
وی طرح آمایش را بزرگترین طرح استان کرمان خواند و بیان کرد: این همان طرحی است که می‌تواند توسعه اقتصادی و اجتماعی استان کرمان را در دل خود داشته باشد، این طرح، مهمترین سند توسعه و برنامه‌ریزی استان کرمان و یک نقشه راه بوده که محققین جهاد دانشگاهی آن را تدوین کرده‌اند.
کامیاب مقدس از سند دیگری در کرمان پرده برداشت و گقت: تدوین این سند به قدری در استان کرمان موفق بود که به عنوان الگو برای کل کشور ارسال شد.
وی اضافه کرد: در این طرح به مسائل اقتصادی، نیروی انسانی، منابع طبیعی و مساله زیست‌محیطی توجه و به شرایط استان کرمان توجه شده است، با 50 پروژه عظیم کار را مشخص کرده تا در 15 سال آینده با یک کار جهادی بتوانیم مسائل اقتصادی و اجتماعی را ارتقاء ببخشیم.
رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان تاسیس 10 دفتر تسهیلگری را در راستای همین طرح دانست و تأکید کرد: جمعیت قابل توجه‌ای از مردم کرمان در حاشیه شهرها و در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند که خود را فراموش شده می‌دانند، به همین دلیل هم هست که در خطر معضلات اجتماعی قرار دارد.
کامیاب‌مقدس ادامه داد: در این طرح، 10 محله انتخاب و دفاتر تسهیلگری ایجاد شده تا بین مردم و دستگاه‌های اجرایی ارتباط برقرار کنند، در این محله‌ها استعدادهای علمی و ورزشی فوق‌العاده‌ای کشف کرده‌ایم که با هزینه‌های اندک، آینده درخشانی دارند و افتخاری برای استان می‌شوند که اگر فراموش می‌شدند قطعا سرنوشت تلخی داشتند.
وی استان کرمان را دومین استانی خواند که بانک خون بند ناف را در اختیار دارد و در این زمینه گفت: بیش از 4 هزار نفر در این بانک عضو هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان اضافه کرد: تا چند سال قبل این خون که گنج بی‌قیمتی بوده و منبعی ارزشمند از سلول‌های ذی‌قیمت است، دور ریخته می‌شد اما اکنون آن را در بیمارستان جمع‌آوری کرده و برای سالیان متمادی آن را نگهداری می‌کنیم.
کامیاب مقدس عنوان کرد: چند سال پیش رضا تاجیکی که 12 ساله بود و از بیماری خونی خطرناکی رنج میبرد، را با همین خون که از خواهرش گرفته بودیم، به عنوان اولین نفر، درمان کردیم.
وی از طراحی و ساخت کانکس‌های تاشو گفت و تأکید کرد: این نوع کانکس را که امکان انتقال و انبار راحتی دارد را در کشور ثبت برند کردیم.
انتهای پیام

captcha