حمایت‌های بودجه‌ای از معاونت قرآن/ معرفی 9 برنامه اساسی
کد خبر: 3737481
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
در نشست «بازخوانی ماموریت‌ها و برنامه‌های معاونت قرآن وزارت ارشاد مطرح شد؛

حمایت‌های بودجه‌ای از معاونت قرآن/ معرفی 9 برنامه اساسی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در نشست مدیران و معاونان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان بازخوانی ماموریت‌ها و برنامه‌های این معاونت، علاوه بر تأکید بر افزایش حمایت‌های بودجه‌ای وزارت ارشاد از این معاونت، موضوعات اساسی مدنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح شد.

حمایت‌های بودجه‌ای ارشاد از معاونت قرآنی / معرفی 9 برنامه اساسی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست مدیران و معاونان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع بازخوانی ماموریت‌ها و برنامه‌های این معاونت و با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت، علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع، علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر در امور طرح و برنامه و همچنین مدیران و معاونان معاونت قرآن و عترت در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی باغ زیبا برگزار شد.
این نشست با حضور مدیران کل دفاتر ستادی معاونت قرآن و عترت و معاونان آنان با رویکرد در نقد منصفانه همه بخش‌های معاونت آغاز به کار کرد و هر یک از ادارات کل معاونت(دفتر تبلیغ و ترویج؛ دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌ها؛ اداره کل ارتباطات و هماهنگی و دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی) نسبت به تشریح فعالیت‌ها و ماموریت‌های خود اقدام کردند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نخستین سخنران در نشست بازخوانی ماموریت‌ها و برنامه‌های معاونت قرآن و عترت با بیان این موضوع که یکسانی در نگرش‌ها و رویکردهای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان معاونت، نشان از تفکر حرفه‌ای دارد، گفت: تنظیم و ابلاغ منشور دهگانه تحول در عملکرد معاونت قرآن و عترت مرجعی در همسویی رویکردهای ادارات کل معاونت است که یکی از مهم‌ترین نتایج آن، درگیر کردن ذهنیت حرفه‌ای بدنه سازمان با منشور تحول خواهد بود.
وی غلبه نکردن روح اجرایی بر فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت را از دیگر نکات مهمی دانست که غفلت از آن می‌تواند جریان‌سازی‌های تبلیغی ترویجی در سطح عمومی، پاسخگویی به موسسات قرآنی، ارتباطات برون سازمانی و... را با مشکلات متعددی مواجه کند و همچنین مرجعیت سازمانی معاونت قرآن و عترت در حوزه تخصصی خود را با چالش روبرو کند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: فضای حاکم بر گفتارهای نشست متمرکز بر نقد درونی است که به خودهوشیاری خواهد انجامید و خواهیم توانست در جهت حل مشکلات و مسائل واقعی سازمان حرکت کنیم. نقد پویا و روشنگر به مثابه راهی به سوی خودآگاهی می‌باشد که به شناسایی نقاط ضعف سازمان می‌انجامد.
فقهی‌زاده اظهار کرد: شناخت از اهداف و رویکردهای ادارات کل معاونت قرآن و عترت برای کل مجموعه لازم و ضروری است که نتیجه این شناخت، هم افزایی در عملکرد و ایجاد تغییرات مثبت در حل مسائل سازمان است.
وی در ادامه با بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گشودن افق‌های جدید در منظر سازمانی معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی‌ها و جلسات گوناگون بر هم افزایی و گسترش همکاری‌های درون سازمانی و برون سازمانی تاکید دارند و ما به عنوان نهادی مرجع در حوزه قرآن و عترت باید چنین نگرشی را در سیاست‌ها و اهداف خود لحاظ کنیم.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشارکت جویی با برون‌داد «تقویت کارکردها» را از دیگر مطالبات وزیر ارشاد نام برد و کسب مرجعیت در فضای قرآنی کشور با تمرکز بر سیاست‌گذاری و تقویت نظارت در مقابل تصدی‌گری را از دیگر مطالبات ایشان عنوان کرد.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به اثرگذاری گفت‌وگوهای درون‌سازمانی در جهت حل مسائل سازمان تاکید کرد و گفت: نقد درونی با برون داد پویایی و زایش در جهت دستیابی به اهداف عالی سازمان سرآغاز راهی نو در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
در بخش دیگری از این نشست معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی سخنانی معاونت قرآن و عترت را یکی از مهم‌ترین معاونت‌های تخصصی در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد معرفی کرد و در ادامه ضمن تشریح نقش حاکمیتی(سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت) معاونت قرآن و عترت، خواستار دوری این معاونت از تصدی‌گری امور شد.
وی قاعده‌ای کلی را با عنوان «تصدی‌گری فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صنوف و نهادهای مردم‌نهاد» بیان کرد و افزود: معاونت قرآن و عترت می‌بایست به عنوان مرکزی در جهت ایده‌پردازی برای سایر معاونت‌ها و سازمان‌های خارج از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با برشمردن موضوعات متعددی از اوقات فراغت تا راهیان نور بر ارائه ایده‌های جدید تاکید کرد.
کاراندیش در ادامه بر گسترش توسعه کیفی فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت تاکید کرد و گفت: لزوم دست‌یابی به مرجع اصلی در حوزه اندیشه‌ورزی قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اولویت‌های پیش‌رو این معاونت است.
وی در پایان از افزایش حمایت‌های بودجه‌ای از فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت خبر داد و گفت: نسبت به آینده این معاونت در حوزه فرهنگ دینی امیدوار هستم.
سیدعلی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه برنامه‌ریزی یکی دیگر از سخنرانان نشست بازخوانی ماموریت‌ها و برنامه‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه حوزه برنامه‌ریزی نیازمند شرایط برنامه‌پذیر است، گفت: لازم است که همه متغییرهای تاثیرگذار قابل کنترل باشند تا بتوانیم به برون‌داد مورد نظر خود دست یابیم .
وی ساختار کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان بخشی که جزئی از یک منظومه کلان‌تر در حوزه فرهنگی کشور قرار دارد معرفی کرد و گفت: این منظومه باعث موازی‌کاری‌ها و تداخل وظایف و نه کمک به یکدیگر می‌شود همچنین عدم انسجام عملیاتی و رویکردی از مضرات سازمان‌های بروکراتیک است که مانع ارائه برنامه‌های خلاق در حوزه فرهنگی کشور شده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه برنامه‌ریزی افزود: وزیر ارشاد در برنامه‌های خود قائل به نگاه بخشی به حوزه فرهنگ نیستند و تفکیک موضوعی را یکی از زیان‌های فضای فرهنگی کشور می‌دانند و با ارائه برنامه‌ای مدون و غایت محور سعی بر این دارند که بستری هم‌افزایانه و تلفیقی را در ماموریت‌ها و برنامه‌های معاونت‌ها و سازمان‌های تابع وزارتخانه داشته باشند.
وی انسجام فرهنگی دستگاه‌های کشور را از دیگر برنامه‌های وزیر ارشاد بیان و اظهار کرد: هر دستگاهی به اقتضای نوع فعالیت خود باید پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی را مدنظر داشته باشد که نتیجه چنین نگرشی هم افزایی دستگاه‌های کشور در حوزه فرهنگ به معنای عام آن می‌باشد که باعث استفاده از منابع دیگر سازمان‌ها به صورت کاملاً سیستماتیک در فضای فرهنگی کشور خواهیم شد.
سیدآبادی در جمع‌بندی سخنان خود ٩ موضوع اساسی را در برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و افزود: در بحث تقویت ظرفیت‌های مردمی، تلاش بر این است که احیاء حضور مردم در صحنه فرهنگی کشور در دستور کار قرار گیرد و همچنین همزمان هم به فواید و هم به حقوق مردم در حوزه فرهنگ توجه شود.
وی عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی را دومین موضوع اساسی معرفی و اظهار کرد: رویکرد مهم وزیر ارشاد را می‌توان توجه عملی به شعار «ایران فقط تهران نیست» دانست. این موضوع تلاش دارد که از تمامی ظرفیت‌های ایران فرهنگی – اسلامی در جهت اعتلای فرهنگی کشور فارغ از قومیت، مذهب، طبقه و ... استفاده کند و هم چنین طبقات اقتصادی- اجتماعی و مناطق کم برخوردار را از سرانه فرهنگی کشور منتفع سازد.
سیدآبادی یکی دیگر از موضوعات اساسی وزارت ارشاد را شفافیت، سلامت و عدالت در توزیع یارانه‌های بخش فرهنگ و هنر، رسانه و قرآن و عترت و شفاف‌سازی سازوکارهای حمایتی از گروه‌های هدف، عنوان کرد و گفت: غنی سازی محتوایی که یکی دیگر از موضوعات اساسی است، از طریق حمایت و تقویت آفرینش‌های فرهنگی و هنری که هم در جهت افزایش تولید محتوای فرهنگی و هم غنی‌تر کردن آن خواهد بود، محقق می‌شود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه برنامه‌ریزی همچنین افزود: انسجام فرهنگی دستگاه‌های کشور از دیگر موضوعات اساسی است؛ انسجام فرهنگی مقدمه توسعه پایدار است. بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در منظومه بزرگ فرهنگی نظام جمهوری اسلامی یک جزء از کل است و بدون هماهنگی، همنوایی، همگرایی و همدلی با سایر نهادهای فرهنگی راه به جایی نخواهد برد. الگوی مطلوب توسعه فرهنگی در ایران امروز از مسیر انسجام می‌گذرد.
وی دیپلماسی فرهنگی را یکی دیگر از موضوعات معرفی و عنوان کرد: حضور موثر در مبادلات فرهنگی جهان اسلام و افزایش سهم در بازارهای فرهنگی منطقه‌ای و بین‌المللی از دستاوردهای این موضوع خواهد بود. همچنین گفت‌وگو موضوع دیگری است که رونق گفت‌وگوی همگانی، مستمر و سازنده برای اعتلای اندیشه، فرهنگ و حل و فصل مشکلات این حوزه‌ها را به دنبال دارد.
سیدآبادی بهبود فضای کسب و کار فرهنگی را به عنوان یکی دیگر از موضوعات اساسی مطرح کرد و گفت: افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و مصرف آثار، کالاها و خدمات فرهنگی و همچنین اقبال به تولید و مصرف آثار، کالاها و خدمات فرهنگی متناسب با هویت و سبک زندگی اسلامی ایرانی و جلوگیری از گسترش شکاف‌های اجتماعی در این مجموعه قرار دارد.
وی در ادامه به مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک موضوع اساسی دیگر اشاره و اظهار کرد: در حوزه مرجعیت، نظام اهداف و عرصه‌های اعمال حاکمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «صیانت و تعالی هویت و سبک زندگی اسلامی ایرانی»، «حمایت و تقویت آفرینش‌های فرهنگی و هنری» و «ارائه نقش پیشتاز و الهام آفرین فرهنگی ایران در منطقه و جهان» است.
سیدآبادی در پایان سخنان خود پاسخگوی سوالات مدیران حاضر در جلسه در حوزه های بسترسازی جهت گفتمان محوری حوزه فرهنگ و همچنین مسیر و چگونگی انتقال سیاست های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بدنه وزارت متبوع خود شدند.

انتهای پیام

captcha