انسان بدون دین در ضلالت است/بی‌اثر بودن عمل بدون نیت الهی
کد خبر: 3737580
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳

انسان بدون دین در ضلالت است/بی‌اثر بودن عمل بدون نیت الهی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با با بیان این‌که انسان بدون دین در ضلالت است، افزود: خارج از سیستم دین کسی از ضلالت و گمراهی بیرون نمی‌آید.

500 آیه قرآن در رابطه با فقه است/بی‌اثر بودن عمل بدون نیت الهی

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، حج و نیز بی‌اثر بودن عمل بدون نیت الهی را تفسیر آیات 196 تا 203 سوره بقره با مضمون «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ ذلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ‌ الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى‌ وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ‌ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ فَإِذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ وَ اذْكُرُوهُ كَما هَداكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ‌ ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ فَإِذا قَضَيْتُمْ مَناسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آباءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ‌» دانست و اظهارکرد: این آیات بیشتر سبقه و فقهی دارند این در حالی‌است که ۵۰۰ آیه قرآن فقهی هستند که به مسائل فقهی اشاره دارد.

قرآن متلکم پرداختن به جزئیات دین نیست
وی با اشاره به این‌که این آیات به موضوع حج اشاره دارند و به‌صورت کلی احکام حج را بیان می‌کنند، خاطرنشان کرد: قرآن متلکم پرداختن به جزئیات دین نیست برخی جزئیات به پیامبر و اهل‌بیت ارجاع داده شده است.
ویسکرمی در خصوص تفسیر روان آیات مربوط به حج، گفت: تفسیر روان آیات این است که انسان حج و عمره را برای خدا انجام دهد و اگر به هر علتی از حج ممنوع شد آن‌چه از قربانی مقدور است، انجام دهید.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که کسی‌که نتوانست قربانی کند سه روز روزه در حج و هفت روز بعد از آن به‌جا آورد و این ده روز کامل است، اضافه کرد: این حکم و وظیفه کسی است که مقیم مسجدالحرام نباشد این در حالی‌است که حج در زمان معدودی انجام می‌شود و هر کسی‌که حج بر او واجب شد نزدیکی با همسر، گناه و جدال در حج را انجام ندهد.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که گاهی جدال و جر و بحث کردن در مساجد هم اشکال دارد، خاطرنشان کرد: انسان هر چه از خوبی انجام دهد را خدا می‌داند چراکه بهترین زادوتوشه تقواست.

دین حق، دنیا و آخرت را با هم هماهنگ می‌کند
وی با اشاره به اینکه اگر در حج انسان تجارتی مختصر هم انجام دهد ایرادی ندارد، افزود: هنگامی‌که از عرفات به سمت منا روانه شد در مشعر یاد خدا کند چراکه خدا انسان را هدایت کرده سپس روانه منا شده و از خدا آمرزش بخواهید.
ویسکرمی با بیان این مطلب که آیا آداب و رفتارهای اجتماعی ما می‌تواند ما را به خداوند وصل کند، اظهار کرد: نگاه مدل به دین باید تغییر کند چراکه بسیاری از لغزش‌ها به دلیل برخی رفتارهای عادی است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که حج قبل از اسلام هم بود اما آن‌ها در جاهلیت فرزندان را پای بت‌ها قربانی می‌کردند، اضافه کرد: اما حجی که در چارچوب سیستم الهی نباشد صحیح نیست.

این مفسر قرآن کریم با ذکر این مطلب که گاهی مدل دعاهای ما مشکل‌ساز می‌شود این در حالی‌است که در دنیا خدا به همه ما عطا می‌کند، تصریح کرد: فرق دین حق و باطل در این است که دین باطل هرچه امنیت و آرامش ما را تامین کند دنیوی و نفسانی است و به آخرت چیزی نمی‌رسد در حالیکه دین حق دنیای ما را طوری تنظیم می‌کند که دنیا را با آخرت هماهنگ می‌کند.
وی با اشاره به این‌که اگر تقوا داشته باشید خداوند اجر به انسان عطا می‌کند، عنوان کرد: خدا را یاد کنید چراکه یاد خدا موجب انسان را هدایت انسان است.

انسان بدون دین در ضلالت است
ویسکرمی با بیان این‌که انسان بدون دین در ضلالت است، اضافه کرد: خارج از سیستم دین کسی از ضلالت و گمراهی بیرون نمی‌آید.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که نتیجه عمل دنیوی اگر برای خدا نباشد در دنیا می‌ماند و به آخرت نمی‌رود، تصریح کرد: در سوره فرقان کسانی که قائل به آخرت نیستند و بهانه می‌آورند که چرا خدا را نمی‌بینیم یا به معنای دیگر به هیچ صراطی مستقیم نیستند، شامل این مطلب می‌شوند.

مادی‌گرایان؛ زیان‌کارترین افراد
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که زیانکارترین افراد از نظر اعمال کسانی هستند که تمام عمر را صرف زندگی دنیوی کردند و فکر می‌کنند کار خوبی انجام دادند، ادامه داد: برای رسیدن به زندگی دینی باید دستورات دینی را از قرآن گرفت اگر کسی بصیرت قرآنی پیدا کند نگران هیچ چیز نخواهد بود.

انتهای پیام

captcha