شناخت؛ نخستين گام سعادت و کمال انسان
کد خبر: 3737764
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲

شناخت؛ نخستين گام سعادت و کمال انسان

گروه معارف - عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: شناخت انسان، نخستین گام در راه برنامه‌ریزى براى سعادت و کمال اوست؛ اما این مسئله در قرن اخیر که عصر شکوفایى علم است، به صورت معمایى در آمده که اندیشه بشر، با همه پیشرفت‏‌هاى اعجاب‏ آمیزش، در حل آن، اظهار ناتوانى مى‏‌کند.

 شناخت انسان، نخستين گام در راه برنامه ‏ريزى براى سعادت اوست

صمد بهروز، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، اظهار کرد: شناخت انسان، نخستين گام در راه برنامه ‏ريزى براى سعادت و كمال اوست؛ امّا اين مسئله در قرن اخير كه عصر شكوفايى علم است، به صورت معمايى در آمده كه انديشه بشر، با همه پيشرفت‏‌هاى اعجاب‏ آميزش، در حل آن، اظهار ناتوانى مى‏‌كند.
وی افزود: یکی از موضوعات اساسی که انسان باید برای خود حل نماید چیستی انسان است؟! و اینکه انسان برای چه آمده است!
وی با استناد به آیه 53 سوره فصلت خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ما آیات(قدرت و حکمت) خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان کاملا هویدا و روشن می‌گردانیم تا ظاهر و آشکار شود که خدا و آیات حکمت و قیامت و رسالتش همه بر حق است. آیا همین حقیقت که خدا بر همه موجودات عالم پیدا و گواه است کفایت نمی‌کند؟
بهروز، انسان موجودی مبهم و غيرقابل تفكيک دانست و ادامه داد: انسان، مجموعه پيچيده و مبهم و غيرقابل تفكيكى است كه نمى‏‌توان آن را به آسانى شناخت و هنوز روش‌‏هايى كه بتوانند او را در اجزا و در مجموع و در روابطش با محيط خارج بشناسند، وجود ندارند؛ چرا كه براى چنين مطالعه ‏اى، دخالت تكنیک‏هاى فراوان و علوم مشخّصى ضرورى است.
وی از فرموده خداوند در سوره عصر گفت و اظهار کرد: در این آیات می خوانیم: سوگند به این زمان که آدمی در خسران است. مگر آنها که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند و یکدیگر را به حق سفارش کردند و یکدیگر را به صبر سفارش کردند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: شناخت انسان با احكام اجتماعى نیز مرتبط است. همه‌ احكام اجتماعى اسلام از قبيل حقوق، اقتصاد، سياست و امثال آن‌ها، با شناخت انسان ارتباط دارد زيرا تا انسان درست شناخته نشود، نيازها و روابط او، مشخص نمى‌شود و احكامى كه بايد براى چنين موجودى وضع شود تا با عمل بدان‌ها به كمال و سعادت دست يابد؛ معيّن نمى‌شود.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: امیرمومنان علی(ع) می فرمایند: خدا رحمت کند آن انسانی را که برای خودش چیزی آماده می کند و برای قبر، برزخ و آخرت خودش آماده بشود و سه سئوال را برای خودش پاسخ دهد که از کجاست!؟ در کجاست!؟ و کجا می رود!؟
انتهای پیام

captcha