اجازه نمی‌دهیم دشمنان از مشکلات داخلی برای تحمیل اراده خود سوءاستفاده کنند
کد خبر: 3737785
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
استاندار خراسان رضوی:

اجازه نمی‌دهیم دشمنان از مشکلات داخلی برای تحمیل اراده خود سوءاستفاده کنند

گروه سیاست و اقتصاد - استاندار خراسان رضوی گفت: ما اکنون در تقابل با آمریکا و در تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم. ما ممکن است که در درون خود مسائل و مشکلاتی داشته باشیم که حتما می‌توانیم آن‌ها را درون خود حل کنیم و اجازه نمی‌دهیم که دشمنان ما از این مطلب برای تحمیل اراده خود بر ملت بزرگ ما سوءاستفاده کنند. 

اجازه ندهیم دشمنان از ضعف‌ها برای سربازگیری از درون استفاده کنندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، به مناسبت روز خبرنگار با حضور در دفتر ایکنا گفت: ما مشکل داریم و باید بابت اشکالاتی که در نظام مدیریتی و برخی تصمیمات اجرایی خود داشتیم، از مردم عذرخواهی کنیم اما هیچکدام از این تصمیمات عمدی و خلاف مصالح مردم نبود. گاهی ممکن است بر اساس شرایط و دسترسی‌ها تصمیمی صورت گیرد که بعدا مشخص شود آن تصمیم غلط بوده است.

وی افزود: سال گذشته فشار زیادی بر دولت و بانک‌ها آوردند که پول‌های مربوط به موسسات مالی را بازگردانند و مصوب شد که این پول‌ها از بانک مرکزی تامین و پرداخت شود؛ در نتیجه پول پرقدرتی، حدود 23 هزار میلیارد تومان، وارد بازار شد، بدون اینکه برای آن مجرا و یا مسیری را مشخص کرده باشند. این تصمیمی بود که در آن مشکل وجود داشت. 

رشیدیان با اشاره به اینکه راه برطرف کردن این مشکلات، تجمعات و درگیری‌های خیابانی نیست، تصریح کرد: یکی از گروه‌های معاند عنوان کرده بود که ما دیگر در ایران نمی‌توانیم یک جریان مستقل راه بیندازیم اما می‌توانیم بر جریان نارضایتی‌های اجتماعی سوار شویم و آن‌ها را به بحران‌های امنیتی برای نظام تبدیل و در جهت فروپاشی و اضمحلال نظام استفاده کنیم. آن‌ها این کار را با امکانات مختلف دنبال می‌کنند و تلاششان این است که از نارضایتی‌های داخلی به سمت تبدیل آن‌ها به سمت نارضایتی‌‎های سیاسی و بحران‌های امنیتی استفاده و از درون مجموعه مردم خودمان سربازگیری کنند. 

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به طور مثال جوانی که ممکن است نسبت به شرایط موجود معترض باشد به جای اینکه از راه مدنی برای ابراز این نارضایتی، رساندن پیام خود و یا حرکت در جهت اصلاح استفاده کند، او را با زنده باد، مرده باد به کف خیابان می‌کشانند و زمانی که با او برخورد می‌شود و در آن تظاهرات آسیب می‌بیند یا اینکه دستگیر می‌شود، تا آخر عمرش یک مارک در زندگی او باقی می‌ماند. 

وی ادامه داد: در این صورت عملا دشمن فرصت پیدا می‌کند که بین فرزندان ما در مقابل خود ما صف ایجاد کند. بزرگترین کاری که باید در این ایام انجام داد، هم ما به عنوان حاکمان و دولتمردان و هم مردم این است که باید به این امر آگاهی داشته باشیم و اجازه ندهیم که دشمنان از ضعف‌ها و مشکلات ما برای سربازگیری از درون ما و سوء استفاده استفاده کنند. 

رشیدیان بیان کرد: نکته مهم‌تر این است که ما اکنون در تقابل با آمریکا و در تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم. ما ممکن است که در درون خود مسائل و مشکلاتی داشته باشیم که حتما می‌توانیم آن‌ها را درون خود حل کنیم و اجازه نمی‌دهیم که دشمنان ما از این مطلب برای تحمیل اراده خود بر ملت بزرگ ما سوءاستفاده کنند. 

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی و هر جامعه‌ای شامل بخش دولتی، خصوصی و مدنی است، عنوان کرد: ما در دهه جدید باید بر قسمت مدنی بیشتر کار کنیم. اگر این سیستم جا بیافتد و بتوانیم آن را سازمان دهیم، هم پرونده‌های قضایی و هم مشکلات امنیتی ما کاهش پیدا کرده و هم تاثیرگذاری مستقیم در پیشرفت استان و کشور خواهد داشت. 

وی در خصوص مسائل اقتصادی کشور تصریح کرد: دولت از اواخر سال گذشته دستورالعملی را برای تمام دستگاه‌ها برای مقابله با این مشکلات اقتصادی ارایه داد. یکی از مسائلی که اگر به تنگنا بخوریم، مردم را عاصی می‌کند، تامین مایحتاج مردم است. راجع به مایحتاج دستورالعملی در استان ما بود که ما ظرف 3 تا 4 ماه کل برنج یک سال استان را ذخیره کردیم. در زمینه گندم، شکر، روغن و آرد نیز همینگونه بود. تلاش شد تا در حوزه‌های مختلف به مایحتاج مردم توجه شود. 

رشیدیان بیان کرد: ما شروع به وارد کردن گوشت گرم کردیم که توانستیم نرخ گوشت را تا اندازه زیادی مدیریت کنیم. در حوزه های دیگر نیز در بحث‌های اساسی تلاش کردیم تا این وضعیت را حفظ کنیم. ما تلاش می‌کنیم تا در حوزه‌های مواد پرمصرفی چون خیار، گوجه، سیب‌زمینی، پیاز و سیب درختی نظارت دقیق‌تری صورت بگیرد تا این مایحتاج حفظ شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به تجمعات اعتراضی که سال گذشته و امسال در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: هر نظام اجرایی در درون خود یکسری رضایتمندی‌ها و یکسری نارضایتی‌ها را ایجاد می‌کند. حتی در نظام‌هایی که روش‌های مدیریتی به شدت لیبرال دارند، همچون فرانسه و آمریکا، شورش‌ها و درگیری‌های خیابانی رخ می‌دهد. 

وی افزود: نارضایتی در جوامع انسانی پدیده‌ای عجیب و غیرقابل منتظره نیست اما آنچه در دی ماه در خراسان رخ داد، بیشتر از آنکه ناشی از نارضایتی اقتصادی صرف باشد ناشی از این بود که برخی از جریان‌ها هنوز در فضای انتخاباتی مانده بودند. در فضای رقابتی انتخاباتی تمام جناح‌ها کاندیدای خود را معرفی می‌کنند تا بتوانند با اخذ رای بیشتر مردم، اداره کشور را به عهده بگیرند. در انتخابات سال گذشته رقابت به شدت شدید بود. 

رشیدیان بیان کرد: به این علت که یک طرف رقابت انتخاباتی سال گذشته دولت بود که 4 سال مسئولیت این کشور را به عهده داشت، طبیعی بود که تمام انتقادات به سمت دولت مستقر رود. بعد از اینکه انتخابات تمام و نتیجه آرا با رای مردم مشخص شد، انتظار می‌رفت که همه افراد انتخابات را تمام شده فرض کنند، تمام جناح‌ها، سلایق و گروه‌ها رقابت‌های انتخاباتی را کنار بگذارند و وارد عرصه همکاری با دولت جدید برای تحقق اهداف چشم‌انداز کشور شوند. 

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ممکن است که مدیریت کشور در انتخابات‌ها از یک سلیقه سیاسی به یک سلیقه سیاسی دیگر برود اما برای اینکه این چندگانگی ایجاد نشود، مصوبه‌ای توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و یک هدف چشم‌انداز مشخص شد؛ به این معنی که هر دولتی با هر سلیقه‌ای که سر کار بیاید، اهداف و چشم‌انداز کشور مشخص است و باید به آن جهت حرکت کند. 

وی اضافه کرد: این انتظار وجود داشت که بعد از پایان انتخابات، تمام گروه‌ها همراه شوند تا اهداف عالیه چشم‌انداز محقق شود اما در مشهد آن سلیقه سیاسی که همچنان در فضای انتخاباتی سیر می‌کرد، تصورش این بود که شاید بتوان در فضای رقابتی چالش‌های دوران انتخابات را ادامه داد که به نفع کشور، ملت و پیشرفت و توسعه نبود؛ در نتیجه آن جریان را به راه انداخت که بعد گذشت ساعتی از شروع آن، خودشان متوجه شدند که جریان از کف اختیار آن‌ها خارج شده و به جریانی افتاده که خاستگاه آن در داخل نیست. 

رشیدیان با بیان اینکه ما در خراسان در مدیریت این مساله خوب عمل کردیم، عنوان کرد: در مجموع همکاران در دستگاه قضایی و انتظامی همکاری خوبی داشتند به طوری که با مدارا و تدبیر لازم توانستند جلوی آسیب رسیدن به مردم را بگیرند.  

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در این ایام ما باید یاد بگیریم که مدارای خود را با هم بیشتر کنیم، عنوان کرد: این یعنی ما باید یاد بگیریم جنسی را که با 3800 تومان آوردیم، در این شرایط با همان قیمت به مردم عرضه کنیم. مسلما باید در این شرایط بیشتر از همیشه یکدیگر را درک کنیم. اکثریت کسبه ما به این مطلب توجه دارند و آن اقلیتی نیز که توجه ندارند را ما تلاش کردیم تا با دستگاه‌‎های نظارتی خود بازرسی‌هایی در مورد آن‌ها داشه باشیم. 

وی اضافه کرد: در این مدت در حوزه‌های سلبی بیش از 135 هزار بازرسی داشتیم که 9 هزار مورد منجر به تشکیل پرونده به حجم حدود بیش از 35 میلیارد تومان شد. این اقدامات سلبی یا تعزیری موثر بود اما بیشتر از آن ایجاد یک روحیه همدلی، مدارا و تفاهم در بین مردم در این شرایط که پنجه در پنچه قدرتی انداختیم که می‌خواهد با تحمیل شوک اقتصادی اراده خود را بر ما تحمیل کند، مهم است. 

رشیدیان گفت: هویت، شان، کرامت و استقلال ما می‌طلبد که در این شرایط مقداری مدارا کرده، خودمان را نیز برای مقابله با تحمیل اراده دشمن آماده کنیم که به نفع خودمان، آیندگان، عزت و کرامت کشور است. ما برای مدیریت شرایط برنامه داریم. ارزش پول ملی ما نسبت به ارزهای خارجی کاهش پیدا کرده اما در درون خود فرصت‌‎هایی را نیز از جمله صادرات برای ما به وجود آورده است که ما توانستیم اجناس خود را بیشتر صادر کنیم به طوری که در سه ماهه اول سال 21 درصد و در 4 ماه 29 درصد افزایش صادرات داشتیم. 

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این شرایط برای تولیدکننده و صادرکننده ما نیز مزیت خوبی را به وجود آورده که بتوانیم دروازه‌های منطقه‌ای را علیرغم تحریک‌هایی که ایجاد می‌کنند باز کرده و جنس خود را صادر کنیم. به همان نسبتی که صادرات صورت می‌گیرد، ظرفیت نیز برای واردات بیشتر می‌شود به طوری که واردات ما حدود 17 درصد در سه ماهه اول سال افزایش پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: از لحاظ مسائل اشتغال نیز نرخ بیکاری ما به دلیل افزایش تولیدات نسبت به بهار سال گذشته بیش از 3 درصد کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر ظرفیت‌های تسهیلاتی که دولت در سال 97 برای اشتغال فراگیر و اشتغال در مناطق محروم و روستایی تعیین کرد، شرایط را برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده که نشان می‌دهد در این شرایط نیز می‌توانیم روند توسعه اقتصادی خود را ادامه دهیم. ملت ما بزرگ‌تر از آن است که بولتون یا ترامپ از آن طرف مرزها بخواهند برایش تصمیم بگیرند و نسخه بنویسند. 

اکنون زمان مناسبی برای تصویب قانون منع بازنشستگی نیست 
رشیدیان در خصوص قانون منع بازنشستگی، عنوان کرد: اکنون زمان مناسبی برای تصویب این قانون و تحمیل آن به دولت نبود زیرا در شرایطی که مرحله اول تحریم‌ها شروع شده و مرحله دوم نیز در پاییز خواهد بود، تحمیل یک جراحی مدیریتی برای دولت سنگین و بی‌موقع است. 

استاندار خراسان رضوی گفت: این قانون تنها برای دولت و قوه‌مجریه نوشته شده که با نگاه عادلانه همراه نبوده و باید برای قوه‌قضاییه و مقننه نیز همین‌گونه باشد. چه اشکالی دارد که همه این کار را دنبال کنند اما زمان آن در حال حاضر مناسب نیست زیرا در این زمان شوکی از لحاظ مدیریتی به سیستم اداره کشور وارد می‌شود با این وجود همه ما باید بعد از تصویب و ابلاغ این قانون  نسبت به آن تمکین کرده و کمک کنیم تا این جابه‌جایی به بهترین وجه صورت بگیرد و بتوانیم مشکلات مردم را به بهترین نحو تدبیر کنیم. 

باید برای افزایش نقش جامعه مدنی خود در اداره کشور بیشتر تلاش کنیم 
وی با اشاره به اینکه بحث مدنی به معنی ایجاد ظرفیت برای مشارکت و  نظارت بخش مدنی بر مسائل است، تصریح کرد: در خصوص مباحث مدنی در خراسان نسبت به سایر استان‌ها یک گام جلوتر بودیم. ما مرکزی را برای سازمان‌های مردم‌‎نهاد و ظرفیتی را برای گسترش سازمان‌های مدنی ایجاد کردیم. 

رشیدیان با بیان اینکه سازمان‌های مردم‎نهاد چند کار انجام می‌دهند، عنوان کرد: یک کار این است که ظرفیت ایجاد می‌کنند تا انرژی‌ها و ظرفیت‌های مردمی در حوزه‌های اجتماعی حضور بیشتری داشته باشند. از طرف دیگر نظارتی در حوزه تخصصی خود و عملکرد و کارکرد دستگاه‌های مربوطه همچون محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی در جامعه صورت می‌گیرد تا بتوانیم حضور بخش‌های مدنی را در حوزه‌های مختلف اجرایی و نظارت آن‌ها را بیشتر کنیم. ما باید در دهه جدید برای افزایش نقش جامعه مدنی خود در اداره کشور بیشتر تلاش کنیم.

انتهای پیام

captcha