ایکنا پای گفت‌وگو با یک بانوی کارآفرین
کد خبر: 3737825
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
به‌مناسبت روز صنایع کوچک؛

ایکنا پای گفت‌وگو با یک بانوی کارآفرین

گروه سیاست و اقتصاد - به مناسبت روز صنایع کوچک، ایکنا به سراغ یک بانوی کارآفرین رفته و با او از حرفه و مشکلاتشان صحبت می‌کند.

ایکنا پای گفت‌وگو با یک بانوی کارآفرین

رویا کیوانی، یکی از همین بانوان کارآفرین است که در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص چگونگی فعالیت خود در حوزه چرم اظهر کرد: کار من از یک علاقه شخصی آغاز شد. در واقع یک خیاط بودم و در مجموعه خود مشغول به کار بودم تا اینکه ایده دوخت کیف و کفش یک شکل به ذهنم خطور کرد.

وی ادامه داد: برای همین منظور به کلاس آموزشی رفتم که آموزش‌ها آنقدر مرا به خود جذب کرد که کار خیاطی را کنار گذاشتم و تصمیم به تغییر مسیر در حرفه‌ام گرفتم و به سراغ چرم رفتم. در این راستا علم و دانش خود را افزایش داده تا راهی برای ورود به بازار برای خود یافتم.

این بانوی کار آفرین تصریح کرد: آنچه در صنعت چرم و بازارش به چشم می‌خورد، این است که در این حوزه برندهایی هستند که محصولات چرم خود را با قیمت‌هایی کذایی به فروش می‌رسانند به طوری که هر کس را که می‌بینیم، از این دسته محصولات استفاده می‌کند، این در حالی است که این محصول آنقدر نمی‌ارزد.

کیوانی افزود: از طرفی تولیدات کفش ما گاهی از کیفیت خوبی برخوردار نیست چرا که اساتیدی که به این تولیدکنندگان آموزش می‌دادند، اساتید حرفه ای نبودند. این مساله باعث شده که چندین برند مطرح در سطح کشور پیشرفت چشم گیری داشته باشد.

وی اضافه کرد: من این حفره را در صنعت چرم دیدم و از طرفی دیگر نیز دوخت‌های سنتی را بر چرم پیاده کردم اما توانایی خود را این حوزه دیدم به طوری که تولیدات محصولاتم در برابر این برندهای مطرح حرفی برای گفتن داشت و در کار خود موفق بودم. همچنین درآمد خوبی که در این کار وجود داشت، مرا بیشتر تشویق می‌کرد که در این حرفه فعالیت داشته باشم. 

این بانوی کارآفرین با اشاره به نحوه کار خود و مشکلاتی که با آن رو به رو بود، بیان کرد: کار خود را 4 سال پیش به تنهایی آغاز کردم و پس از فراگرفتن آموزش‌های حرفه‌ای، آن را توسعه دادم. هنگامی که به تولید کفش پرداختم، کسی این مساله را  قبول نمی‌کرد و می‌گفتند «زن که کفاش نمی‌شود».
 
کیوانی اضافه کرد: در ابتدای این کار نیز با من برخورد خوبی نمی شد و حتی گاهی کالایی را با قیمت بالاتری به من می‌فروختند زیرا در این حرفه تجربه کافی نداشتم اما در حال حاضر 9 نفر در کارگاه من مشغول به کارند؛ البته به این صورت نیست که هر روز مشغول به کار باشند.

وی با اشاره به اهدافش عنوان کرد: یکی از اهداف من این است که تحت عنوان برند، محصولات خود را به بازار عرضه کنم تا عموم مردم با محصولات من تحت یک نام و برند خاص شناخته شوند. از طرفی دیگر برای ایجاد کارگاه نیازمند تسهیلات هستم تا هنر من تبدیل به یک صنعت شود اما نتوانستم تاکنون کارگاهی را برای تولید محصولات خود فراهم کنم؛ به همین علت طبقه بالای منزل خود را به یک کارگاه تبدیل کردم.

این بانوی کارآفرین تصریح کرد: بعد از ثبت برند خود به صادرات فکر کردم و در همین راستا تمام رقبای خود را که در زمینه صادرات فعالیت دارند را بررسی کردم و متوجه شدم که کیفیت تولید من به مراتب بالاتر از سایر تولیدکنندگان است. بنابراین برای اینکه بخواهم کار خود را توسعه دهم و صادرات داشته باشم، بایستی در قدم اول برند خود را به ثبت برسانم.

این بانوی کارآفرین در خصوص مشکلات فعالیت به عنوان یک کارآفرین خاطرنشان کرد: در این حرفه مشکلات آنچنانی به چشم نمی‌خورد اما مشکلی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که حمایت به آن صورتی که لازم باشد، نمی‌شویم. هزینه های بسیاری را متحمل شدم تا بتوانم در بازار چرم فعالیت کنم.

کیوانی ادامه داد: هزینه‌های کذایی که کار تنها برای من دشوارتر کرده و این هزینه‌ها شامل هزینه ثبت برند، طراحی سایت، طراحی و چاپ دفترچه راهنما و... است. افراد بسیاری مانند من وجود دارند که چنین هزینه هایی را انجام دادند اما سوال اصلی اینجاست که آیا می‌توانیم سهمی از بازار را به خود اختصاص دهیم. 

وی اظهار کرد: همه این مسائل باعث می‌شود که تولید این محصولات در حد اطرافیان باشد و هیچگاه به دست عموم مردم نرسد و پیشرفتی نداشته باشد و بار دیگر غول های این صنعت رشد کنند و کنترل بازار را در دست خود نگهدارند و حق خریدار را در انتخاب و قیمت کالا محدود کند.

این بانوی کارآفرین در راستای حمایت از صنایع و مشاغل خانگی عنوان کرد: بانک‌ها و ارگان‌ها می‌توانند برای هدایای مراسمی که به میهمانان خود می‌دهند، از صنایع دستی داخلی استفاده کنند اما از کالاهای چینی استفاده می‌کنند. در صورتی که اگر این کار را انجام دهند، این کار حمایتی از صنایع دستی کشور خود به شمار می‌رود.

کیوانی افزود: به عنوان مثال باید سازمان‌های میراث فرهنگی، اداره کار و... برای ما بازاریابی انجام دهند تا محصولات خود را به فروش برسانیم به طوری که در این زمینه اشتغال بسیاری را ایجاد می‌شود و کمک زیادی به مشاغل خانگی خواهد کرد.

وی بیان کرد: همچنین از دیگر اقدامات و ایده‌های من در این حوزه آن است که محصولاتی را برای حرفه‌هایی تولید کنم که تنها برای آن حرفه به کار می‌آید. به عنوان مثال، کیفی را طراحی کردم که مخصوص پزشکان بوده و قابلیت استفاده کاربردی تنها برای پزشکان دارد اما یکی از مشکلاتی در این بخش با آن مواجه هستم، کمبود منابع مالی است.

انتهای پیام

captcha