طرح ابتکاری تربیت مبلغ «نبرد اقتصادی» تنها در 6 روز
کد خبر: 3737833
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

طرح ابتکاری تربیت مبلغ «نبرد اقتصادی» تنها در 6 روز

گروه حوزه علمیه ــ اگرچه تربیت مبلغ «نبرد اقتصادی» عنوانی زیبا و کارامد است اما برگزاری دوره‌ای 6 روزه نه‌تنها نمی‌تواند مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص گفتمان‌سازی جنگ اقتصادی را برآورده سازد بلکه زمینه تبیین نادرست این مفهوم و احتمالا تولید حجمی از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه را فراهم خواهد ساخت.

به گزارش ایکنا؛ نهضت مبلغین گفتمان انقلاب اسلامی با همکاری مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه اقدام به برگزاری دوره تخصصی تربیت مبلغ «نبرد اقتصادی» کرده است. گرچه نفس برگزاری چنین دوره‌ای با توجه به وضعیت اقتصادی کشور قابل تحسین است، اما شیوه برگزاری دوره به نحوی طراحی شده است که می‌تواند محل نقد و اشکال باشد.

مخاطبین دوره «طلاب و روحانیون انقلابی سراسر کشور» در مقطع سنی ۱۸ تا ۴۸ سال هستند؛ یعنی حتی طلابی که سال اول تحصیلی خود را در حوزه از سر گذرانده‌اند می‌توانند در این دوره ثبت‌نام کنند. مضاف بر اینکه مخاطبین دوره نه‌تنها فاقد دانش آکادمیک در حوزه اقتصاد هستند بلکه احتمال دارد هیچ گونه آشنایی قبلی نیز در این حوزه نداشته باشد.

نکته جالب اینکه شرکت‌کنندگان این طرح قرار است در عرض مدت ۶ روز و با گذراندن ۵۰ ساعت آموزشی در شهر دستجرد با دریافت «گواهینامه معتبر» به عنوان «مبلغ نبرد اقتصادی» در شهر‌ها و روستا‌ها به ایفای وظیفه تبلیغی خود بپردازند و پاسخگویی سوالات و شبهات اقشار جامعه در خصوص مسائل اقتصادی باشند!

اشکال کار اینجاست که هم‌اکنون کلیپ‌هایی از اظهارنظر‌های غیرکارشناسانه و سخره‌آمیز برخی مبلغان در حوزه مسائل دینی هر روز در فضای مجازی دست به دست می‌شود و ضربه بزرگی را بر پیکره شریعت مقدس وارد می‌سازد، اظهارنظر‌هایی که حاصل حداقل ۱۰ سال تحصیل تمام‌وقت در حوزه علمیه است. حال اگر قرار باشد همین طلاب در عرض ۶ روز به تحصیل اقتصاد بپردازند و به عنوان مبلغ در شهر‌ها و روستا‌های سراسر کشور حضور یابند، باید شاهد چه پیامد‌هایی بود؟! شاید تلقی طراحان دوره نسبت به «نبرد» حقیقی که در جهان علیه ایران راه‌اندازی شده و یا گستره مسائل اقتصادی و نیازهای روز جامعه نیازمند بازاندیشی جدی باشد.

به نظر می‌رسد، حوزه علمیه با برگزاری چنین دوره‌های سطحی و فرمایشی نه‌تنها مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتنی بر گفتمان‌سازی نبرد اقتصادی را برآورده نمی‌کند بلکه زمینه‌ای فراهم می‌سازد تا موضوع نبرد اقتصادی به دستمایه‌ای برای تمسخر و توهین در فضای مجازی بدل شود. به هر حال با توجه به اینکه مسئولان برگزاری این دوره احتمالا توضیحاتی در زمینه طراحی آن داشته باشند، امیدواریم در هنگام برگزاری دوره نسبت به این مسائل ملاحظات لازم را در نظر داشته باشند؛ خبرگزاری ایکنا نیز آماده انتشار این ملاحظات است.

به قلم مصطفی شاکری، خبرنگار ایکنا و طلبه حوزه علمیه

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خادم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۰۷:۵۹
0
0
خدا به همه ما تقوا عنایت کند
بدون پرسیدن همین سوالات از مسئولین برگزاری این دوره و شنیدن جوابها، قبل از برگزاری نقد هم فرموده اید.
احتمالا خوراک رسانه ای خوبی بوده است.
captcha