رکود علمی در حوزه با هویت و اصل این مراکز دینی سازگاری ندارد
کد خبر: 3737874
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱

رکود علمی در حوزه با هویت و اصل این مراکز دینی سازگاری ندارد

گروه معارف - عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به اینکه رکود علمی در حوزه با هویت و اصل این مراکز دینی سازگاری ندارد، گفت: حوزه‌های علمیه در ادوار مختلف تاریخ از یک نشاط علمی خاصی برخوردار بوده‌اند.

رکود علمی در حوزه با هویت و اصل این مراکز دینی سازگاری ندارد 
به گزارش ایکنا از مازندران، به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه مازندران حجت‌الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به در پیش بودن سال تحصیلی حوزه بر ضرورت برنامه ریزی مدون به منظور تقویت رونق علمی در میان طلاب تأکید کرد.
وی با بیان اینکه برای رونق علمی در مدارس علمیه باید همه بخش‌ها هدفمند و با برنامه ریزی مدونی گام بردارند، افزود: متأسفانه در طی سال‌های اخیر به دلیل کمرنگ شدن برخی سنت‌های ارزشمند حاکم بر حوزه شاهد کاهش رونق علمی در مدارس علمیه هستیم.
لائینی با بیان این که تقویت و گسترش رشته های تخصصی در حوزه یکی از راه های تقویت نشاط علمی در این مرکز مهم علمی است، افزود:  خوشبختانه در طی سال های اخیر شاهد رشد و رونق رشته های تخصصی در مدارس علمیه استان ها هستیم.
استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که رکود علمی در حوزه با هویت و اصل این مراکز دینی سازگاری ندارد، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در ادوار مختلف تاریخ از یک نشاط علمی خاصی برخوردار بوده‌اند.
عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز نیز باید تلاش شود همان نشاط علمی گذشته در مدارس علمیه حاکم باشد، اظهار کرد: این وظیفه مدیران و اساتید مدارس علمیه است که بسترهای لازم را برای تقویت نشاط علمی در حوزه فراهم کنند.

کمرنگ شدن نشاط علمی در حوزه علمیه
امام جمعه نکا با اشاره به مقایسه فضای امروز حوزه‌های علمیه با گذشته، تصریح کرد: در دهه‌های پیشین علیرغم کمبود امکانات لازم برای تحصیل طلاب در حوزه، اما فضای مدارس علمیه با یک نشاط علمی همراه بود که متأسفانه امروز کمرنگ شده است.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که در گذشته طلبه تنها دغدغه علم آموزی داشت، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز دغدغه ها کمی متفاوت شده و باید فکر و عمل یک طلبه تنها برای آموختن علم دین خلاصه شود.
عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به تلاش ها و مجاهدت های علمی طلاب براس علم آموزی در گذشته، تصریح کرد: امروز همه امکانات برای تحصیل طلاب در مناطق مختلف فراهم است، اما آن طور که در گذشته از این ظرفیت ها استفاده می شد، امروز بهره وری لازم برده نمی‌شود.
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه برخی سنت های ارزشمند حوزه نظیر مباحثه و مطالعه نیز در میان طلاب کمرنگ شده است، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم مدرسه ای با نشاط علمی داشته باشیم باید این سنت ها را به طور جدی مورد توجه قراردهیم.
مسئول مدرسه علمیه مسجد جامع نکا با بیان این که مباحثه موجب می شود طلاب از نظر و فهم مطالب رشد پیدا کنند، بیان کرد: حفظ این سنت ارزشمند حوزه موجب ارتقاء جایگاه علمی حوزه و همچنین تقویت بنیه علمی یک طلبه خواهد شد.
حجت الاسلام لائینی پرداختن به موضوع تحقیق و پژوهش در حوزه را نیز یک اصل مهم دانست و افزود: تولید علم و  تقویت مباحث پژوهشی در حوزه یکی از راه‌کار مهم در حفظ نشاط علمی حوزه است.

علم‌آموزی در حوزه با پژوهش همراه شود
عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که برنامه های آموزشی در حوزه باید با مسائل پژوهشی همراه باشد، خاطرنشان کرد: اگر علم آموزی در حوزه با تحقیق و پژوهش همراه باشد به طور حتم شاهد رونق علمی میان طلاب خواهیم بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که مباحث آموزشی، پژوهشی و تربیتی در حوزه باید متناسب با هم تقویت شود و رشد پیدا کند، افزود: متأسفانه برخی مواقع شاهد توجه بیش از پیش به مسائل آموزشی و بی توجهی به موضوعات پژوهشی و تربیتی هستیم که این رویکرد باید اصلاح شود.

 بخش مهمی از طلاب فاقد هدف گذاری‎‌اند
عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که موفقیت های علمی در حوزه نیازمند یک برنامه ریزی و چشم انداز مناسبی است، تصریح کرد: متأسفانه بخش مهمی از طلاب فاقد هدف گذاری و برنامه ریزی علمی هستند و همین مسأله مانع از پیشرفت چشمگیر آنها در حوزه خواهد شد.

لائینی با بیان این که امروز یک طلبه نباید دغدغه‌ای جزء علم آموزشی داشته باشد، عنوان کرد: طلبه باید همه تلاش یک طلبه تحصیل علم دین باشد و مسائل کم اهمیت را کنار بگذارد تا بتواند در این مسیر به موفقیت های مناسب دست پیدا کند.

انتهای پیام

captcha