عملکرد ضعیفی در اقامه فریضه امر به معروف در کشور داشتیم
کد خبر: 3737890
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
حجت‌الاسلام تقوی:

عملکرد ضعیفی در اقامه فریضه امر به معروف در کشور داشتیم

گروه جامعه ــ نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از اینکه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در کشور موفق عمل نکرده‌ایم، تصریح کرد: چرا باید با وجود گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی و برپایی حکومت اسلامی در زمینه برقراری امر به معروف و نهی از منکر تا این حد ضعیف عمل کرده باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین مجمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی کشور به همراه مدیران کل رفاه و پشتیبانی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها امروز، 21 مردادماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، هاشمیان، معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر حوزه دولت به مردم و نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

حجت‌الاسلام تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: اعضای جامعه همچون اعضای یک پیکر هستند که با یکدیگر ارتباط دارند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. جامعه باید به منزله یک پیکر نگریسته شود چرا که رفتار افراد در محیط عمومی جامعه بر سایرین نیز اثرگذار است.

وی با بیان اینکه رفتارهای اجتماعی نیز از چنین حالتی برخوردار هستند و علاوه بر اینکه شخص عمل کننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد با رفتار خود بر دیگران نیز اثر می‌گذارد، گفت: فلسفه امر به معروف و نهی از منکر نیز همین است چرا که رفتارهایی که از افراد سر می‌زند می‌تواند دیگر اعضای جامعه را تحت تأثیر منفی قرار دهد و یا حقوق آنها را پایمال کند.

وی با انتقاد از اینکه در محیط عمومی جامعه کسی حق ندارد به دیگری بگوید که رفتار من به تو ربطی ندارد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از حقوق طبیعی انسان‌ها است، افراد حق دارند در برابر هنجارشکنان بایستند چرا که در حال دفاع از حقوق خود هستند.

حجت‌الاسلام تقوی امر به معروف و نهی از منکر را حکمی اسلامی خواند که سبب احیا و بانشاط شدن سایر احکام اسلامی می‌شود و گفت: امن شدن راه‌ها، حلال شدن کسب و کارها، ایجاد عمران و آبادانی در جامعه در گرو اقامه امر به معروف و نهی از منکر است. احیای امر به معروف می‌تواند تضمینی برای اقامه سایر احکام اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام تقوی با انتقاد از اینکه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در کشور موفق عمل نکرده‌ایم، تصریح کرد: چرا باید با وجود گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی و برپایی حکومت اسلامی در زمینه برقراری امر به معروف و نهی از منکر تا این حد ضعیف عمل کرده باشیم.

وی رودربایستی داشتن، ترسو بودن، وجود برخی مدیران ناکارآمد، امکانات کم، خلأ قانونی و بی توجهی ستاد برنامه ریزی کلان کشور را از جمله عوامل این عقب افتادگی در زمینه احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: اولین مقصر خود بنده هستم. هر فردی باید خود را اولین مقصر بداند و در این زمینه ورود پیدا کند. در زمینه احیای این فرضیه همه مردم جامعه وظیفه‌مند هستند اما سران سه قوه، وزرا، وکلای مجلس و مدیران ارشد جامعه از مسئولیت بیشتری برخوردارند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی وضعیت امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه هر روز ضعیف‌تر از روز قبل ارزیابی و اظهار کرد: دلیل این امر آن است که هنوز بسیاری از مردم و مسئولان به اهمیت جایگاه و تأثیراتی که این فریضه در سلامت جامعه دارد پی نبرده‌اند. عدم تبیین و تعریف صحیح امر به معروف از منبرها نیز نشأت می‌گیرد.

برخی اسیر جمله «هر انسانی حق انتخاب دارد» شده‌اند!

وی ادامه داد: برخی نیز حوصه جدل و گرفتاری را ندارند و یا رودربایستی می‌کنند. برخی از افراد نیز تحت تأثیر فرهنگ غرب قرار گرفته‌اند و اسیر جمله هر انسانی حق انتخاب دارد شده‌اند، اما تمام این موارد از عدم آگاهی نسبت به جایگاه و اهمیتی که این فرضیه دارد، نشأت می‌گیرد.

وی خطاب به مسئولان گفت: باید جهت گیری برنامه‌هایمان توجه به امر به معروف و نهی از منکر باشد و با این نگاه برنامه تدوین کرد. مردم از مدیران جامعه الگو می‌گیرند به نحوی که در روایات اسلامی نیز آمده است که «الناس بأمرائهم اشبه منهم بآبائهم».

ضرورت توجه به معروف‌ها و منکرهای جدید

حجت‌الاسلام تقوی در ادامه سخنان خود بر ضرورت توجه به معروف‌ها و منکرهای جدید که مورد نیاز جامعه است و می‌تواند به گسترش فساد در جامعه و یا تقویت صلاح بیانجامد اشاره و عنوان کرد: ایجاد اشتغال، هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید، تقویت وجدان کاری، توجه به بهره‌وری، تبلیغ فرهنگ کار از جمله معروفات و تخریب محیط زیست، آلودگی هوا، اعتیاد، قاچاق، رشوه، قانون شکنی، اسراف از جمله منکرهایی است که در جامعه امروز باید به بدان‌ توجه بیشتری کرد و صرفا به جنبه‌های خاصی محدود نشد.

بنابر گزارش ایکنا؛ در ادامه این مجمع هاشمیان، معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر حوزه دولت به مردم نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر احیا شده بود، بسیاری از آسیب‌ها امروز در جامعه وجود نداشت چرا که وعده الهی بر این اصل استوار شده است.

وی با اشاره به اینکه در هر دستگاهی 13 بخش نظارتی و فرهنگی وجود دارد، گفت: اگر این بخش‌ها در زمینه امر به معروف و نهی از منکر غفلت نکرده بودند امروز وضعیت بهتری در جامعه وجود داشت. اگر خیرخواهی در جامعه توسعه می‌یافت و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان فرهنگ و رفتاری اجتماعی نهادینه شده‌ بود، بستر مسئولیت‌پذیری در مدیران نیز تقویت می‌شد.

ضرورت نهادینه کردن امر به معروف به عنوان یک رفتار سازمانی در نظام اداری

وی پایبند بودن به امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک اصل در انتخاب مدیران حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: این فریضه باید به عنوان یک رفتار سازمانی در نظام اداری نهادینه شود.

انتهای پیام

captcha