مشکلات جامعه با ترویج فرهنگ ایثار حل می‌شود/رونمایی از دو جلد از مجموعه خاطرات شفاهی ایثارگران
کد خبر: 3737908
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری:

مشکلات جامعه با ترویج فرهنگ ایثار حل می‌شود/رونمایی از دو جلد از مجموعه خاطرات شفاهی ایثارگران

گروه جهاد و حماسه ــ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: اگر در حوزه اقتصاد، سیاست، اجتماعی، ایثار و فداکاری را نهادینه کنیم، بسیاری از دعواهای بی‌جای سیاسی، مشکلات اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعی حل خواهد شد.

مشکلات جامعه با ترویج فرهنگ ایثار حل می‌شود/رونمایی از دو جلد از مجموعه خاطرات شفاهی ایثارگرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم تجلیل از خبرنگاران ایثار و شهادت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز یکشنبه 21 مردادماه با حضور حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، در سالن اجتماعات وزارتخانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری با اشاره به اهمیت رسانه‌ و خبر گفت: در هر روزگاری بشر نیاز به اطلاع‌رسانی دارد. در روزگاری این اطلاع‌رسانی به سختی و با روش‌های سنتی انجام می‌شد اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری، اطلاع‌رسانی به دلیل گستردگی و شیوه‌های جدید، آسان‌تر است.

وی ادامه داد: در گذشته اطلاع‌رسانی بسیار سخت انجام می‌شد و خبر باید از فرسنگ‌ها می‌گذشت تا به دست مخاطبش می‌رسید اما امروزه این دشواری در محتوا و معنا و مفهوم خبر است. اگر در گذشته سختی در ارسال خبر بود، امروز این سختی را در محتوای خبر شاهد هستیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران تصریح کرد: امروز اصلی‌ترین نکته‌ای که در تولید محتوا باید در این آشوب بازار توجه کرد، تشخیص خبرهای درست از غلط است؛ چراکه امروز این تشخیص بسیار سخت انجام می‌شود. رسالت خبر و خبرنگاری سخت است و به همین دلیل باید قدردان زحمات کار خبرنگاران بود.

وی بیان کرد: اگر در هر جامعه‌ای فداکاری و ایثار نهادینه شود، آن جامعه رو به رشد خواهد بود  و هر کشوری که فرهنگ ایثارش، بیشتر جاری و ساری باشد، آن کشور به موفقیت‌های بیش نزدیک خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری تصریح کرد: زمانی که حرف از ایثار می‌زنیم، میدان جنگ و ایثارگری در فضای جنگ و دفاع یاد می‌شود اما فداکاری و ایثار مختص این میدان نیست و باید در همه زمینه‌ها نهادینه شود. به تناسب نیاز زندگی بشر باید در حوزه‌های مختلف ایثار و فداکاری را تبدیل به فرهنگ و آن را نهادینه کنیم.

وی افزود: اگر در حوزه اقتصاد، سیاست، اجتماعی، ایثار و فداکاری را نهادینه کنیم، بسیاری از دعواهای بی‌جای سیاسی، مشکلات اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعی حل خواهد شد. امروز رسانه‌ها باید یکی از تکالیف خود را به گسترش فرهنگ ایثار در میان جامعه قرار دهند. البته کارهایی تاکنون انجام شده اما به اندازه نیاز نیست و باید کارهای بیشتری در این حوزه انجام شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران تصریح کرد: در کشورمان اگر بخواهیم مصداق بارز ایثار و فداکاری را مثال بزنیم، باید به یاد هشت سال دفاع مقدس بیفتیم. این برهه از بهترین دوران اقتدار مردم ایران بود با وجود آنکه انقلاب تازه شکل گرفته بود. اگر این ایثارگری‌ها و فداکاری‌ها تبدیل به فرهنگ همگانی شود، بسیاری از مشکلات جامعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حل خواهد شد. خبرنگاران حوزه ایثار باید توجه بیشتری به این فرهنگ و گسترش آن داشته باشند.

وی افزود: کسانی که این فرهنگ را تبلیغ می‌کنند و در این حوزه قلم می‌زنند، یکی از ارزشمندترین کارهاست.

حجت‌الاسلام انصاری اظهار کرد: ما در دو حوزه خدمات‌رسانی(مادی، معنوی، فرهنگی) برای ایثارگران و فرهنگسازی در حوزه ایثار و فداکاری در کشور فعالیت داریم. جامعه ایثارگری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به سه هزار و پانصد نفر است.

وی بیان کرد: معتقدیم وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند این مسئولیت سنگین را انجام دهد و همه کشور، مسئولان و مردم باید همراهی کنند تا این حوزه مهم محقق شود. نگاه‌مان در این حوزه سیاست‌گذاری است و چندان درگیر کارهای اجرایی نیستیم. البته با تشکیل خانه فرهنگ ایثارگران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارهای اجرایی را به آنها سپرده‌ایم و بسیاری از کارهای اجرایی را محقق می‌کنند. خانه فرهنگ ایثارگران پل ارتباطی میان ما و نهادهای فرهنگی است که در حوزه ایثار تلاش می‌کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با اشاره به این موضوع که گفتمان ایثار و فداکاری، گفتمان قابل قبولی است، گفت: هر مطلبی که مربوط به هشت سال دفاع مقدس باشد، تبدیل به گفتمان همگانی می‌شود. برای مثال زمانی که پیکر شهدای غواص وارد کشور شدند، از هر قشری از این جامعه به استقبال آنها رفتند. همه مردم با هر نوع تفکر به حوزه ایثار توجه دارند.

وی بیان کرد: برخی از کارهایی که می‌توان برای ایثارگران انجام داد، در توان‌مان نیست و برخی دیگر که در توان‌مان است، نسبت به آن بی‌مهری و بی‌توجهی می‌کنیم. ما باید در همه حال در خدمت ایثارگران جامعه باشیم و مسئولان نسبت به این حوزه توجه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری اظهار کرد: با توجه به امکانات‌ محدود و ضعف قانونی، خدماتی را برای ایثارگران در حال انجام هستیم و معتقدیم باید دستگا‌ه‌های دیگر ما را در این حوزه همراهی کنند.

وی بیان کرد: به مناسبت 26 مردادماه روز بازگشت آزادگان به کشور، مراسم جشن ایثار روز چهارشنبه 24 مردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. در حاشیه این مراسم دو جلد از مجموعه خاطرات شفاهی جانبازان و ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در پایان خاطرنشان کرد: هر فردی که قصد همکاری در حوزه ایثار و شهادت، هشت سال دفاع مقدس دارد، اما با سخت‌گیری‌هایی روبرو شده است، می‌توانند به ما مراجعه کنند و ما پل ارتباطی میان آنها برای کار جدید‌شان باشیم.

 در انتهای این مراسم از خبرنگاران کوشا در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت با اهدای لوح تقدیر، قدردانی شد.

گزارش از زینب رازدشت

انتهای پیام

captcha