ارائه طرح «شناسایی آسیب‌ها و نا بهنجاری‌های اجتماعی حوزه زنان» در بیرجند
کد خبر: 3737933
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳

ارائه طرح «شناسایی آسیب‌ها و نا بهنجاری‌های اجتماعی حوزه زنان» در بیرجند

گروه اجتماعی - مدیر پروژه شناسایی آسیب‌ها و نا بهنجاری‌های اجتماعی خراسان جنوبی گفت: به همت دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی طرحی با عنوان «شناسایی آسیب‌ها و نابهنجاری‌های اجتماعی حوزه زنان» به تفکیک محلات شهری و وضعیت اشتغال در بیرجند ارائه داده شد.

ارائه طرح «شناسایی آسیب‌ها و نا بهنجاری‌های اجتماعی» حوزه زنان در بیرجند

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، محمود تیموری امروز 21 مرداد جاریدر دیدار مدیرکل جهاد دانشگاهی استان با مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی اظهارکرد: به همت دبیرخانه علمی آسیب های اجتماعی طرحی با عنوان «شناسایی آسیب ها و نا بهنجاری‌های اجتماعی حوزه زنان» به تفکیک محلات شهری و وضعیت اشتغال در بیرجند به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه در این طرح به دنبال وضعیت اشتغال زنان و تفاوت اساسی در حوزه اشتغال زنان هستیم، گفت: تنوع نا به هنجاری ها در بیرجند به واسطه شرایط خاصی مانند گسترش حاشیه نشینی و افزایش جمعیت است.

مدیر پروژه شناسایی آسیب ها و نا به هنجاری‌های اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه آسیب پذیری زنان به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی هشداردهنده است، افزود: نرخ توزیع آسیب‌های شهری در یک شهر ممکن است از لحاظ مکانی با هم تفاوت داشته باشد.

تیموری تصریح کرد: یک سال گذشته مشابه این طرح با همکاری شهرداری در شهر مشهد انجام و به لحاظ کاربردی فضای تمام آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه نوع اشتغال زنان تاثیر بسزایی در میزان آسیب پذیری دارد، ادامه داد: آسیب های اجتماعی بیشتر مواقع به محله خاصی تعلق ندارد و نرخ بروز آسیب های اجتماعی در محلات متفاوت است.

مدیر پروژه شناسایی آسیب ها و نا بهنجاری‌های اجتماعی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: شناسایی میزان و وقوع انواع نابهنجاری‌ها، شناسایی الگوی کلان، شناسایی تفاوت الگوهای وقوع نا به هنجاری‌ها در سطح محلات بیرجند از دیدگاه زنان از جمله اهداف این طرح بوده است.

تیموری اظهار کرد: امروزه تحقیقات در علوم اجتماعی بر حل مسائل اجتماعی با رویکرد بر ساخت گرایی است و این یکی از رویکردهای اساسی مطالعات اجتماعی است.

وی با بیان اینکه با استفاده از تکنیک پرسشنامه داده‌های مورد نظر گردآوری شده است، افزود: جامعه آماری تحقیق در این طرح شامل تمام زنان بالای 15 سال بوده و بیشتر آن‌ها نیز ساکن بیرجند هستند.

عضو دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: سوالات این پرسشنامه‌ها شامل آسیب‌های اعتیاد در موادمخدر، آسیب‌های پوشش زنان، آسیب‌های روابط همسایگی، آسیب‌های سرقت، آسیب‌های مصرف روان گردان‌ها و آسیب‌های اجتماعی خانوادگی، آسیب احساس تعلق به محله  و آسیب‌های روانی و عدم رضایت از زندگی بوده است.

تیموری گفت: بیشتر پاسخگویان به این پرسشنامه‌ها در سنین 20 تا 30 سال بوده و 50 درصد از این افراد نیز زنان خانه دار بودند.

وی با بیان اینکه زنان خانه‌دار در معرض کمترین آسیب‌های اجتماعی هستند، عنوان کرد: سایرین 2.59 درصد، بیکار 2.59 درصد، دانشجو 2.23 درصد، بازنشسته و کارافتاده 2.18 درصد، محصل 2.14 درصد، شاغل 1.97 درصد و خانه دار 1.83 درصد شاخص کل نابهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی زنان شهر بر حسب وضعیت اشتغال بوده است.

در پایان نیز گزارش کاملی از طرح شناسایی آسیب ها و نا بهنجاری‌های اجتماعی حوزه زنان به تفکیک محلات شهری بیرجند توسط جهاد دانشگاهی استان ارائه شد.

انتهای پیام

captcha