فردا آغاز ماه ذی‌الحجه است/ در اعمال حجاج شریک شویم
کد خبر: 3737938
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱

فردا آغاز ماه ذی‌الحجه است/ در اعمال حجاج شریک شویم

گروه جامعه ــ ماه ذی‌الحجه ماه انجام اعمال حج است. اما مسلمانانی که از این فریضه محروم هستند نیز می‌توانند با انجام اعمالی در ثواب آن شریک شوند، از جمله اقامه دو رکعت نماز در دهه اول این ماه که از امام صادق(ع) نقل شده است.

به گزارش ایکنا؛ فردا آغاز ماه ‌ذی‌الحجه است. ماهی که در آن دو عید بزرگ مسلمانان جشن گرفته می‌شود و زائران اعمال حج تمتع خود را به جا می‌آورند. در روایات آمده است، شب‌هاى دهگانه‌اى که قرآن در سوره «والفجر و لیال عشر» به آن سوگند یاد کرده است، شب‌هاى دهه اول ماه ذى‌الحجه است و این سوگند به خاطر عظمت آن است. (تفسیر قمى، ج 2، ص 419)

خداوند در سوره مبارکه حج آیه 28 ضمن بیان فریضه بزرگ «حج» سخن از «أیّام مَعْلُومات» گفته است که مؤمنان باید در آن به یاد خدا باشند. یکى از تفسیرهاى معروف «أیّام مَعْلُومات» که در روایات نیز آمده است، 10 روز اول ماه ذى‌الحجه است.( مصباح المتهجّد، صفحه 671). همچنین در حدیثى از رسول خدا(ص) مى‌خوانیم که عبادت و کار نیک در هیچ ایامى به اندازه این ایام (10 روز اول ماه ذى‌الحجه) فضیلت ندارد.

توصیه‌شده‌ترین اعمال اولین روز ماه ذی‌الحجه:

اولین روز ماه ذی‌الحجه روزی است که حضرت ابراهیم(ع) به دنیا آمده؛ لذا اگر کسی آن روز را روزه بگیرد، روزه او کفاره 60 سال گناه خواهد بود». امام کاظم(ع) فرمود: «کسی که این روز را روزه بگیرد، خدا ثواب 60 سال روزه را برایش می‌نویسد».

مرحوم شیخ طوسی نیز بیان کرده است: مستحب است در این روز، نماز حضرت فاطمه(س) را بخواند و این نماز چهار رکعت است (هر دو رکعت به یک سلام) و همانند نماز حضرت امیرالمومنین(ع) است؛ در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و 50 مرتبه سوره توحید را بخواند و بعد از سلام تسبیح حضرت فاطمه(س) را بگوید، آنگاه این دعا را بخواند: «سبحان ذی العز الشامخ المنیف، سبحان ذی الجلال الباذخ العظیم، سبحان ذی الملک الفاخر القدیم، سبحان من یری اثر النمله فی الصفا، سبحان من یری وقع الطیر فی الهواء، سبحان من هو هکذا و لا هکذا غیره؛ منزه است خدای صاحب عزت بلند و والا، منزه است صاحب شوکت مرتفع و بزرگ، منزه است صاحب فرمانروایی گرانمایه و دیرینه، منزه است آن کس که بیند جای پای مور را بر روی سنگ خارا، منزه است آن کس که بیند رد عبور پرنده را در هوا، منزه است آن کس که فقط او چنین است و جز او چنین نیست».

همچنین نقل شده است که نیم ساعت قبل از ظهر، دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و 10 مرتبه سوره توحید و 10 مرتبه آیه الکرسی و 10 مرتبه سوره انا انزلناه را بخواند. انجام غسل نیز در شب اول این ماه(امشب) توصیه شده است.

اعمال 10 روز اول ماه ذی‌الحجه:

روزه گرفتن 9 روز اول ماه ذی‌الحجه سفارش شده است. در روایتى از امام موسى کاظم(ع) نقل شده است که هر کس 9 روز اول ذى‌الحجه را روزه بدارد، خداوند ثواب روزه تمام عمر را براى او مى‌نویسد. قرائت سوره فجر نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. در حدیثی از رسول خدا(ص) نقل شده است: هر کس سوره فجر را در دهه اول ماه ذی الحجه قرائت کند گناهانش بخشیده می‌شود و اگر در غیر این ایام خوانده شود مایه نورانیت او در قیامت می‌شود.(مجمع البیان، ج10، ص341)

قرائت دو رکعت نماز که ما را در اعمال حجاج شریک می‌کند

امام صادق(ع) مى‌فرماید: پدرم حضرت امام باقر(ع) به من فرمود: پسرم؛ در دهه نخست از ماه ذى الحجه، هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن: «در هر رکعت سوره حمد و سوره توحید را مى‌خوانى، پس از آن این آیه (آیه 142 سوره اعراف) را مى‌خوانى» و اگر چنین کنى، در ثواب حاجیان، و اعمال حج آنها شریک مى‌شوى.

همچنین پنج دعایى را بخواند که به فرموده امام باقر(ع) خداوند آن را به وسیله جبرئیل براى حضرت عیسى(ع) هدیه فرستاد، تا در ایام این دهه، آنها را بخواند. آن پنج دعا چنین است:

(1) اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ.
(2) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لاشَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً.
(3) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ.
(4) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیى وَیُمیتُ، وَهُوَ حَىٌّ لا یَمُوتُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ.
(5) حَسْبِىَ اللهُ وَکَفى، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعا، لَیْسَ وَرآءَ اللهِ مُنْتَهى،اَشْهَدُللهِِ بِما دَعا،وَاَنَّهُ بَرىءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلّهِ الاْخِرَةَ وَالاُْولى.

سپس حضرت عیسى(ع) پاداش فراوانى را براى صد مرتبه خواندن این پنج دعا ذکر فرمود.

مرحوم علامه مجلسى گفته است: اگر کسى هر روز هر یک از این پنج دعا را 10 مرتبه بخواند (که در مدت ده روز هر کدام را صد مرتبه خوانده است) به روایت عمل کرده است. البته اگر هر روز هر دعایى را صد مرتبه بخواند بهتر است.(زادالمعاد، ص 245)

در هر روز از این دهه، این تهلیلات [لا اله إلاّ اللّه ها] را که از امیر مؤمنان(ع) نقل شده است بخواند و اگر روزى 10 مرتبه بخواند بهتر است:

لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَیالى وَالدُّهُورِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ،
لااِلهَ اِلاَّ اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ فِى اللَّیْلِ اِذاعَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ،
لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّیاحِ فِى الْبَرارى وَالصُّخُـورِ،
لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـى یَـوْمِ یُنْفَخُ فِى الصُّورِ.

برای آشنایی با سایر اعمال که برای این ماه ذکر شده است به مفاتیح‌الجنان مراجعه کنید.

 انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۰۰:۱۱
0
0
جزاکم الله خیر علی النشر
captcha