خبرنگاران؛ طلایه‌داران فرهنگ‌سازی در ایام محرم
کد خبر: 3737961
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
سردار عزیزی در نشست خبری عنوان کرد:

خبرنگاران؛ طلایه‌داران فرهنگ‌سازی در ایام محرم

گروه اجتماعی - فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: تبلیغات اسلامی جدول زمان‌بندی عزاداری‌ها را به هیئات مذهبی اعلام می‌کند، اما گاه هیئات توجهی نمی‌کنند. مراسم عزاداری آیینی است و پلیس نمی‌تواند با قوه قهریه در برابر دستجات مذهبی قرار گیرد. خبرنگاران در فرصت باقی‌مانده فرهنگ‌سازی کنند تا حقوق شهروندی در دهه اول محرم رعایت شود.

خبرنگاران طلایه‌داران فرهنگ‌سازی در ایام محرم

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سردار کیومرث عزیزی، فرمانده انتظامی استان مرکزی، امروز، 21مرداد در مراسم تجلیل از اصحاب رسانه استان که در سالن جلسات مقر فرماندهی ناجا در استان برگزار شد، به تشریح آمار 4 ماه و 20 روز گذشته پرداخت و گفت: در این بازه زمانی پلیس پیشگیری 5114 سرقت را ثبت کرده است که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. در سرقت به عنف، سرقت مغازه، موتورسیکلت، قاپ زنی و داخل خودرو شاهد کاهش آمار و در حوزه منزل، احشام، اماکن و سرقت خُرد روند افزایشی گزارش شده است.
وی تصریح کرد: مجموعا در 4 ماهه گذشته 13 هزار و 958 نفر در جرائم مختلف دستگیری داشتیم که 4 هزار و 833 نفر از آنان در حوزه جرائم مرتبط با موادمخدر اعم از معتاد متجاهر، خرده فروش، قاچاقچی بوده است که 397 نفر از آنان سارق بودند که به سایر جرائم مرتبط می‌شود.
عزیزی از کاهش 18 درصدی سرقت به عنف نسبت به مشابه سال قبل خبر داد و افزود: 45 فقره نزاع و درگیری دسته جمعی در سال جاری رخ داده که نسبت به مدت مشابه قبل حاکی از کاهش 34 درصدی است. نزاع و درگیری فردی در این مدت نیز با وقوع 4 هزار و 789 فقره کاهش 7 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.
این مقام مسئول در توضیح عملکرد پلیس موادمخدر اظهار کرد: در این بازه زمانی 2 هزار و 381 کیلوگرم موادمخدر کشف شده است که در مقایسه با بازه زمانی سال قبل 16 درصد افزایش کشفیات داشتیم. 833 نفر از معتادان خرده فروش نیز دستگیر شدند که نسبت به سال گذشته 37درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: در حوزه دستگیری قاچاقچیان موادمخدر در زمان فوق 106 نفر دستگیر شدند که نسبت به زمان مشابه سال قبل تغییری نداشته است. در این بازه زمانی 6 باند موادمخدر منهدم شدند. در حوزه پلیس آگاهی در جرم جلب شامل اسکناس، اوراق بهادار، اوراق مالکیت، شناسایی و احکام ماموریتی در این مدت زمانی 257 فقره است که نسبت به سال قبل 8 درصد کاهش را شاهد هستیم.
عزیزی با اشاره به وقوع 532 فقره جرم کلاهبرداری در استان از کاهش 36 درصدی وقوع کلاهبرداری خبر داد و گفت: 259 میلیارد ریال رقم کالاهای قاچاق کشف شده هست که نسبت به بازه زمانی سال قبل 108 درصد افزایش ریالی کشفیات کالای قاچاق را داریم. در این راستا 590 فقره پرونده تشکیل شده و 163 دستگاه خودرو توقیف شده است و 622 نفر نیز دستگیر شدند.
فرمانده انتظامی استان افزود: 359 فقره جرائم سایبری نیز امسال در استان مرکزی اتفاق افتاده است که نسبت به مدت مشابه قبل 79 درصد افزایش دارد. 362 فقره از جرائم سایبری در این بازه زمانی کشف شده که نسبت به مشابه سال قبل 57 درصد افزایش داشته است. درصد کشف وقوع 101 درصد است که نسبت به شاخص کشوری 16 درصد را شاهد هستیم. هتک حیثیت، نشر اکاذیب، برداشت غیرمجاز و کلاهبرداری رایانه‌ای بیشترین جرایم وقوع پیوسته در فضای سایبری این استان است.
به گفته وی 8 هزار و 619 خودرو متخلف و پنج هزار و 856 دستگاه موتورسیکلت متخلف در این استان توقیف و برخورد قانونی شده است. 84 مرحله طرح پاکسازی نقاط آلوده در 12 شهرستان این استان به مرحله اجرا درآمده که سهم هر شهرستان اجرای هفت مرحله بود، برگزاری 225 کلاس آموزشی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به 3 هزار و 96 نفر در مراکز و دوایر مشاوره کلانتری‌های این استان و مصالحه 82 درصدی پرونده‌ها در این راستا از دیگر خدمات اجرا شده است.
سردار عزیزی در بخشی از سخنان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر تدابیر اتخاذ شده در ماه محرم با اشاره به اینکه تقویت مبانی فرهنگی رابطه مستقیم با کاهش جرائم دارد، گفت: ما تمام تلاش خود را در راستای امنیت و حفظ حقوق شهروندی در ایام محرم‌الحرام به کار خواهیم گرفت. ما از اصحاب رسانه خواستاریم در خصوص فرهنگ‌سازی و استفاده درست از ایام عزاداری امام حسین(ع) تدبیر کنند. تبلیغات اسلامی جدول زمان‌بندی عزاداری‌ها را اعلام می‌کند، اما گاه هیئات توجهی نمی‌کنند. مراسم عزاداری آیینی است و پلیس نمی‌تواند با قوه قهریه در برابر دستجات مذهبی قرار گیرد. خبرنگاران در فرصت باقی‌مانده فرهنگ‌سازی کنند تا حقوق شهروندی در دهه اول محرم رعایت شود.
انتهای پیام

captcha