پروانه معصومی: مستند بهترین ژانر برای ترسیم فریضه حج است
کد خبر: 3738001
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
حج ابراهیمی و انعکاس آن در عرصه فرهنگ و هنر/ 12

پروانه معصومی: مستند بهترین ژانر برای ترسیم فریضه حج است

گروه هنر ــ یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: شرط پذیرش سفر حج، تنها نائل آمدن به این فریضه عبادی – سیاسی نیست، بلکه درک فلسفه این سفر است که پذیرش آن را تضمین می‌کند و با گونه مستند می‌توان زیبایی‌های این فریضه را به خوبی ترسیم کرد.

پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه حج را با هیچ سفری نمی‌توان مقایسه کرد، اظهار کرد: من تا به امروز سه بار به سفر حج مشرف شده‌ام که دو بار آن عمره و یک بار هم تمتع بوده است. این سفر را نمی‌توان با هیچ سفر دیگری مقایسه کرد، اما متاسفانه بعد از اتفاقاتی که در فاجعه منا رخ داد دیگر دوست ندارم به این سفر بروم زیرا نمی‌خواهم چشم به چشم کسانی بیفتد که دستشان به خون هم وطنانم و دیگر حاجیان بیت‌الحرام آغشته است.

وی افزود:  دو واقعه‌ای که سبب شد سرزمین وحی، به خون حاجیان آغشته شود را به خوبی به یاد دارم در آن زمان من پای تلویزیون میخکوب شده بودم و نمی‌توانستم چیزی‌هایی را که می‌بینم باور کنم، به همین جهت قادر نیستم از دردی که در آن زمان کشیدم به طور کامل حرف بزنم، اما همین اندازه می‌دانم که خداوند بزرگ جزای حاکمان ظالم آن سرزمین را که به دروغ خود را خادم‌الحرمین نامیده‌اند خواهد داد.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر(ع) ادامه داد: دلیل دیگرم برای نرفتن به حج این است که من سه بار به این سفر مشرف شده‌ام، به همین جهت ترجیح می‌دهم که کسانی که به حج مشرف نشده‌اند این امکان را داشته باشند تا به حضور در این سفر روحانی نائل شوند و نکته دیگری که در سفر حج مرا آزار می‌داد بی‌احترامی نیروهای امنیتی و حتی کسبه عربستانی بود که برایم بسیار ناراحت کننده بود.

 بازیگر فیلم سینمایی «گل‌های داودی» درباره احساس خود در اولین سفرش به حج گفت: اولین باری که خانه خدا را دیدم هیچگاه فراموش نمی‌کنم، چون احساس بسیار عجیب و شگفت‌انگیزی داشتم. در سفر اول احساس کردم که به نزد خدا رفته‌ام، البته خداوند متعال در همه جا حاضر است، اما وقتی می‌بینی در جایی هستی که رسوال الله در آن قدم گذاشته یا امیر‌المومنین در آن به دنیا آمده نمی‌توانی از خود بی‌خود نشوی. نکته دیگر اینکه حج تمتع را نمی‌توان با هیچ حج عمره‌ای مقایسه کرد، چون لحظاتی که در تمتع رخ می‌دهد به هیچ عنوان قابل قیاس با عمره نیست، به شرطی‌که حاجی با فلسفه حج تمتع آشنا باشد.

معصومی گفت: وقتی از آشنایی با فلسفه حج حرف می‌زنم منظورم بطن این سفر عبادی است، والا اگر قرار باشد از این سفر بهره نگیریم چگونه فرد می‌تواند به عنوان حاجی نائل شود. مثلا وقتی ما وارد مکه و مدینه شدیم خیابان‌ها تمیز و پاکیزه بود، اما پس از ورود حجاج بی‌نظمی و آلودگی در همه جا مشاهده می‌شد در صورتی که حاجی اول باید به اخلاقیات اسلامی که یکی از آنها پاکیزگی است توجه کنند. پس از دیدن این منظره یاد تولد انسان افتادم که زمانی که انسان متولد می‌شود کاملا پاکیزه است اما در طول زندگی به گناه آلوده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از سفر حج تغییری در خود احساس کرده است؟ تصریح کرد: اینکه بگویم بعد از سفر تغییرات شگفت‌انگیزی در من ایجاد شد دروغ گفته‌ام، چون اگر اینگونه بود جهان اسلام غمی نداشت، زیرا تمام حاجیان بانی اتفاقات خوبی برای کشورشان می‌شدند، اما ما انسان‌ها معمولاً در همان دوران به فکر آخرت هستیم، همانگونه که وقتی به قبرستان می‌رویم یاد مرگ و جهان آخرت می‌افتیم، اما بعد از خروج همه این دغدغه‌ها از ذهنمان پاک می‌شود. به هر حال در پاسخ به سوال مطرح شده باید بگویم که بعد از سفر حج احساس خاصی می‌کردم، اما از خدا می‌خواهم آن احساس در طول زندگی همراهم باشد، حال آنکه تا چه حد در رسیدن به این خواسته موفق بوده‌ام دیگران باید قضاوت کنند.

وی ادامه داد: زمانی که مقابل خانه خدا ایستاده بودم از خدا دو چیز خواستم و اولین خواسته‌ام سلامتی برای همه بیماران بود و خواسته دوم من هم این بود که هر فردی که آرزوی این سفر الهی را دارد به حج مشرف شود تا از این فرصت بهره گیرد. اینکه بارها به سفر حج مشرف شویم، امتیاز نیست، بلکه همانگونه که گفتم اگر به فلسفه حج عمل کنیم به واقع حاجی شده‌ایم. بنابراین اگر کسانی هستند که بارها به این سفر مشرف شده‌اند می‌خواهم اگر امکانش را دارند شرایطی را پیش بیاورند تا دیگران به جای آنها به این سفر مشرف شوند. اتفاقی که اگر رخ دهد حج واقعی صورت گرفته است.

این بازیگر در پاسخ به این پرسشی دیگر مبنی بر این‌که سفر حج تا چه ظرفیت تبدیل شدن به فیلم و سریال را دارد گفت: حج عمره یک سفر زیارتی سیاحتی است، اما بحث حج تمتع  جداست. برای همین از نگاه من تنها گونه مستند است که می‌تواند به زیبایی، ارزش‌های این فریضه را به تصویر کشد، والا به دلیل درام‌پردازی که در فیلم یا سریال وجود دارد، نمی توان فریضه حج را در کارهای داستانی به تصویر کشید.

معصومی در پایان تاکید کرد: نکته مهم دیگر این است، فردی که می‌خواهد فیلم یا مستندی درباره حج بسازد باید خود به فلسفه حج باور داشته باشد، در غیر این صورت کاری که تولید می‌کند هیچ بازخورد درونی برای تماشاگر در پی نخواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha