مسئله مالیات بر مشکلات مؤسسات قرآنی افزوده است
کد خبر: 3738002
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴

مسئله مالیات بر مشکلات مؤسسات قرآنی افزوده است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل مؤسسه کلام وحی سیرجان با اشاره به مشکلات پیش‌روی مؤسسات قرآنی، گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که برخی از مؤسساتی که در زمینه فرهنگی و هنری فعالیت‌ می‌‌کنند مالیاتی پرداخت نمی‌کنند در صورتی‌که تمامی مؤسسات قرآنی موظف به پرداخت مالیات هستند.

اعظم خدا رحم‌پور، مدیرعامل مؤسسه کلام وحی سیرجان در گفت‌وگو با ایکنا؛ بیان کرد: برپایی کلاس‌های قرآنی در رشته‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید، مفاهیم، حفظ خردسالان و بزرگ‌سالان و سطح یک و دو دوره‌های تربیت مربی از جمله برنامه‌های سالانه مؤسسه کلام وحی است. همچنین برنامه‌‌های متنوعی نیز با حضور 3 مربی قرآن برای ترم تابستان امسال در نظر گرفته شده است.

وی در رابطه با نحوه شرکت در دوره‌های تربیت مربی مؤسسه کلام وحی ادامه داد: در ابتدا و برای جذب مخاطب فراخوانی را اعلام و در ادامه با برپایی آزمونی به همین منظور شرکت‌کنندگان پس از کسب حدنصاب در دوره‌های تربیت مربی حضور می‌یابند.    

خدا رحم‌پور بیان کرد: ما علاقه‌مند به برپایی دوره‌های حفظ موضوعی در این مؤسسه هستیم اما با توجه به هزینه‌بر بودن و مشکلات مالی پیش‌رو قادر به انجام این کار نیستیم چراکه علاوه بر تأمین مکان باید حق‌الزحمه مربیان خود را نیز تأمین کنیم که این در توان مؤسسه نیست.

مدیر مؤسسه کلام وحی به برپایی مسابقات قرآن از سوی این مؤسسه اشاره کرد و افزود: مسابقات قرآنی متنوعی از جمله مسابقه حفظ سوره‌های یاسین، ‌انعام و جزء سی قرآن در فواصل مختلف ویژه قرآن‌آموزان مؤسسه برگزار می‌شود و در واقع هم هزینه و هم تلاش زیادی برای برپایی هرچه بهتر این مهم صورت می‌گیرد که خود موجب می‌شود تا نیروهای قرآنی مجربی تربیت شوند، اما با وجود این نهادهای مربوطه از جمله آموزش و پرورش هیچ گونه حمایتی در راستای بهره‌مندی از نیروهای ارزشی مؤسسات نمی‌کنند که این موجب دلسردی قرآن‌آموزان و مدیران مؤسسات می‌شود.

خدا رحم‌پور در رابطه با موفقیت‌های کسب شده از سوی این مؤسسه اظهار کرد: استقبال چشمگیر از کلاس حفظ چند جزء از قرآن ویژه خردسالان از جمله موفقیت‌های مؤسسه کلام وحی است. همچنین از ابتدای فعالیت مؤسسه، مهد قرآن ویژه قرآن‌آموزان 4 تا 6 سال را با مجوز رسمی از آموزش و پرورش راه‌اندازی کردیم که این خود از دیگر موفقیت‌های مؤسسه کلام وحی است.

مدیر مؤسسه کلام وحی با اشاره به مشکلات این مؤسسه گفت: مکان مؤسسه اجاره‌ای است و حتی برای برپایی دوره‌ها و کلاس‌هایمان در حسینیه و مسجد نیز باید اجاره‌بها دهیم که این خود دغدغه بزرگی محسوب می‌شود، در این زمینه حتی با سازمان اوقاف و امور خیریه نیز صحبت‌هایی کرده‌ایم که متأسفانه به نتیجه نرسیده است. پرداخت مالیات از دیگر مشکلات ماست که امیدواریم مسئولان تدابیری اندیشیده و مشکلات مؤسسات را رفع کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر تمامی این مشکلات، بدقولی مسئولان اتحادیه مؤسسات موجب شده تا مؤسسات قرآنی از حمایت‌های نهادهای بالادستی ناامید شده و هیچ امیدی به این قضیه نداشته باشند. به طور مثال تابستان سال گذشته «دوره‌ تفسیر و حفظ سوره لقمان» از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کرمان به مؤسسات واگذار شد و در همین زمینه مصوب شده بود که همه مؤسسات این دوره را به صورت رایگان برگزار کنند و در انتهای دوره، اتحادیه تمامی هزینه‌ها را به مؤسسات برگرداند. اما زمان پرداخت هزینه‌ها از همه مؤسسات مبلغ 150 هزار تومان کم کردند و در پاسخ اعتراضات، ‌کمبود بودجه را بهانه کردند‌ و همین موضوع سبب شد تا مدیران مؤسسات تصمیم بگیرند تا توان خود را بیشتر بر برپایی جلسات قرآن خانگی بگذارند و کمتر به سراغ برنامه‌های آموزشی ‌مؤسسه بروند.

مدیرعامل مؤسسه کلام وحی از نبود بودجه کافی برای برنامه‌های تفریحی ـ اردویی برای قرآن‌آموزان گفت و اظهار کرد: مؤسسه کلام وحی به دلیل نداشتن پشتوانه مالی خیلی توان برگزاری اردوهای تفریحی ـ زیارتی و همچنین برنامه‌‌های جذاب برای قرآ‌ن‌آموزان خود را ندارد که همین امر موجب شده است که به مرور زمان تعداد قرآن‌آموزان مؤسسه کم شود و نوجوانان بیشتر به سمت کلاس‌های ورزشی ـ هنری روی آورند. 

یادآور می‌شود، مؤسسه قرآنی کلام وحی سیرجان که از سال 84 مجوز رسمی خود را از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرده، در شهر سیرجان، بلوار سيد‌جمال، نرسيده به مشعل گاز، کوچه شهيد عليمراد صادقی واقع شده است.

انتهای پیام

captcha