واکاوی جایگاه قرآن در هدایت‌گری انسان
کد خبر: 3738050
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷

واکاوی جایگاه قرآن در هدایت‌گری انسان

گروه فعالیت‌های قرآنی - قرآن کتاب هدایت است، هدایت برای همگان «هدی للناس»؛ آیات الهی در لابه لای صفحات زرین کتاب الهی از هدایت‌گری قرآن ابزار و ابعاد آن سخن گفته‌اند.

 واکاوی جایگاه قرآن در هدایت‌گری انسان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، قرآن کتاب هدایت است، هدایت برای همگان (هدی للناس)؛ آیات الهی در لابه لای صفحات زرین کتاب الهی از هدایت‌گری قرآن ابزار و ابعاد آن سخن گفته اند. قرآن باب معرفت الله است. هرکس می خواهد خدا را بشناسد، هرکس می خواهد بداند ازکجا آمده و به کجا خواهد رفت؟! هرکس می خواهد از خودبينی و بزرگ بينی به دور باشد بايد سراغ قرآن اين کتاب روشن الهی برود. از او مدد گيرد و در آياتش تفکر نمايد.
قرآن سفره‌ای است گسترده شده برای همه طبقات، يعنی يک زبانی دارد که اين زبان هم زبان عامه مردم است و هم زبان فلاسفه و هم زبان عرفانی اصطلاحی است و هم زبان اهل معرفت.
قرآن يک رحمتی است براي همه بشر و پيغمبر اسلام يک رحمتی است برای عالمين که در همه امور رحمت است. حال که رحمت در خانه ما زده است، چگونه آن را از خود دور سازيم؟!

قرآن اين هدايتگر بی‌همتا از راه احساس و عاطفه وارد می‌شود
حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: انسان با عقل انتخاب می‌کند و با عاطفه می‌سازد. قرآن اين هدايت‌گر بی‌همتا به اين موضوع نيز توجه داشته و در مباحث توحيد و خداشناسی علاوه بر استدلالات عقلی از راه احساس و عاطفه وارد شده و با برقراری پيوندهای عاطفی ميان خود و مردم در آنها ايمانی بوجود آورده است که حاضرند همه چيز خود را آن فدا کنند.
وی، با استناد به آیه 34سوره فصلت خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: هرگز نيكى و بدى يكسان نيست بدى را با نيكى دفع كن، ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است، گويى دوستى گرم و صميمى است.
حجت‌الاسلام اکرمی، ادامه داد: قرآن بزرگترین و کامل‌ترین کتاب آسمانی و بهترین دستاویز انسان برای رسیدن به کمال است و خواندن حتی یک آیه از آن با تفکر، سال‌ها ثواب برای انسان ثبت می‌شود.
امام جمعه سراب، ضمن بازگو نمودن لزوم ترویج فرهنگ قرآنی یادآور شد: با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی و قرائت درست و عمل به آموزه‌های این کتاب ارزشمند در جامعه باید نهادهای متولی بیش از پیش در این خصوص برنامه‌ریزی داشته باشند.
وی با اشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) افزود: حضرت باقر(ع) بدرستيکه خداوند فروگذار نکرده است چيزي را که امت اسلام تا روز قيامت محتاج آن بشود مگر آنکه در قرآن آن را بيان فرموده است
حجت‌الاسلام اکرمی، از نقش قرآن در ارتقاء باورها تاکید کرد: با توجه به نیازهای انسان برای تقویت مباحث اخلاقی و تربیتی و ارائه الگوها و نمونه‌های رفتاری و جوابگویی به مسائل معنوی و اعتقادی بشر امروز در این رابطه قرآن کریم می‌تواند نقش تاثیرگذار و چشم گیری در ارتقاء باورها و اعتقادات نیاز جوامع بشری امروز داشته باشد.

گوش جان سپردن به نوای قرآن، بصيرت انسان را بالا می‌برد
حجت‌الاسلام مهدی منصوری، امام جمعه شربیان در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: همنشيني با قرآن و گوش جان سپردن به نوای آن، معرفت و بصيرت انسان را بالا می‌برد و سبب می‌شود که انسان از آيات دلنواز بهره گيرد و در فضای عطرآگين قرآنی نفس بکشد.
وی، افزود: گرچه حضور يافتن در خلوت قرآن و کشف راز و رموزهای آن، کار هرکسی نيست و اين امر در اختيار خاصان درگاه الهی است که از سرچشمه عصمت آب نوشيده اند اما نمی توان دست روی دست گذاشت بايد جان و دلمان را با قطره‌ای زلال از جاری قرآن نوازش داد، هرکس مطابق استعدادها و بهره های الهی که در وجودش نهفته است می‌تواند در درياي معرفت قرآن شنا کند و به قدر ظرفيت از آن برخوردار است.
وی، با استناد به آیه 16 سوره مائده خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: نور نبوت و کتابی که خدا بوسیله آن پیروان خوشنودی خویش را به طرق سلامت هدایت می کند و آنان را به اذن خود از ظلمت‌ها به سوی نور خارج ساخته به سوی صراط مستقیم هدایت می‌کند.
حجت‌الاسلام منصوری، معارف قرآن را چراغ راه جامعه اسلامی دانست و ادامه داد: فرهنگ و معارف قرآن کریم چراغ راه جامعه اسلامی در رسیدن به رشد و تعالیست، به طوری که نهادینه شدن تعالیم حیات بخش آن ضامن سعادت و پیشرفت همه جانبه جامعه خواهد بود.
امام جمعه شربیان، با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) یادآور شد: امام جعفرصادق(ع) می‌فرمایند: این قرآنی که شما می‌بینید یک تجلی از ذات خداست؛ یعنی خداوند می‌خواهد برای بندگانش به نحوی تجلی و ظهور پیدا کند، این می‌شود.
وی افزود: قرآن کریم با ماهیت ذاتی و دوراندیشی خود به همه نیازهای اساسی ماورایی انسان در عرصه زندگی فردی و اجتماعی‌اش پاسخ گفته و راه و مسیر روشنی را پیش روی فرد قرار داده است.
حجت‌الاسلام منصوری، از آیه‌های قرآن به عنوان راهنمایی به سوی صراط مستقیم گفت و تاکید کرد: آيه‌هايی که در آن خداوند باب سخن را با گشوده و چه رحمتی بالاتر از آن که خداوند با ما سخن بگويد و اما مهم ترين تاثيری که قرآن بر زندگی ما می‌تواند داشته باشد و تمام نقش‌های ديگران را تحت پوشش قرار دهد يادآوری قيامت و معاد و سرانجام مومنان و کافران است. چه بسيار انسان‌هایی که يا تفکر و تامل در آيات اين کتاب بزرگ راه خويش را يافته و به سوی صراط مستقيم رهنمون شده‌اند.

انتهای پیام

captcha