آغاز مرمت کاروانسرای تاریخی «مشهد میقان» اراک
کد خبر: 3738057
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳

آغاز مرمت کاروانسرای تاریخی «مشهد میقان» اراک

گروه فرهنگی - مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: مرمت کاروانسرای تاریخی مشهد میقان شهرستان اراک با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آغاز شده است.

آغاز مرمت کاروانسرای تاریخی«مشهد میقان» اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی امروز یکشنبه 21 مردادماه در جمع خبرنگاران گفت: کاروانسراها بناهايي‏ هستند که در مسیر راه به عنوان استراحت‌گاه و مکانی برای اسکان موقت ایجاد گشته‌اند و پيشينه ساخت و استفاده از اين بناها که امنیت جاده را نیز افزایش می‌دادند در تاریخ گذشته ایران قابل مشاهده است. این بناها که وابسته به راه‏ها و به عنوان جزء جدانشدني شبکه راه‏هاي‏ کشور به شمار مي‏رفته‌اند در دوره صفوي بر اثر گسترش ارتباطات با کشورهاي‏ اروپايي و رونق تجارت و همچنین افزایش سفرهای زیارتی، اهميت زيادي‏ داشته‌اند، اما طی سال‌ها با تحول در راه‌ها و سیستم حمل‌ونقل بالتبع کارایی این بناها از بین رفته و طی سال‌ها به بناهای فراموش‌شده تبدیل شده‌اند. از این رو اداره کل میراث فرهنگی به دنبال احیا، مرمت و القای کاربری‌های جدید گردشگری، فرهنگی و اقامتی به این بناهاست تا ضمن حفاظت از این مواریث تاریخی، فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی را نیز پیش آورد.
سیدمحمد حسینی افزود: کاروانسراها را مي‏توان حاصل انديشه ايرانيان و تبلوري از فرهنگ اين مرز و بوم دانست از این‌رو با توجه به ارزش والای مادی و معنوی این بناها، مرمت برخی کاروانسراهای استان را در دستور کار قرار داده‌ایم. در حال‌حاضر مرمت کاروانسراهای دودهک دلیجان و مشهد میقان در دستور کار اداره کل است. کاروانسرای مشهد میقان در جنب روستای مشهد میقان قرار دارد که به دلیل وجود آستان مبارک امامزاده محمدعابد(ع) به این نام معروف شده است. این بنا در کنار جاده اراک فرمهین قرار دارد که عبورومرور این جاده متاسفانه موجب تخریب بخشی از این بنا در سال‌های گذشته شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: طرح و نقشه کاروانسراها در طي قرون متمادي دست‏خوش تغييرات چنداني نشده‏ و اساس‏ آن‏ها شامل ايجاد فضاهاي اطاق‌مانندي است که پيرامون حياط وسط ساخته شده‌اند. یکی از خصوصیات بارز این بنای مربوط به دوره صفویه را می‌توان چهار‌ایوانی‌بودن آن دانست که حجره‌ها به صورت یک یا دو ردیفه در اضلاع آن استقرار پیدا کرده‌اند. از اهم اقدامات عملیاتی شده در این بنا پی‌گردی و خوانا‌سازی پلان اصلی آن، آوار‌برداری و پاکسازی بنا، مرمت جرز‌ها و پایه‌های دیوار‌های اصلی و حفاظت و مرمت طاق‌های ضلع غربی و همچنین نصب درب ورودی برای حفاظت بیشتر بنا است.
حسینی در پایان گفت: این کاروانسرا با مالکیت دولتی در تاریخ 78/5/23 به ثبت ملی رسیده است و در حال‌حاضر مرمت این بنا با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال در مرحله عملیاتی می‌باشد.
انتهای پیام

captcha