جشنواره‌های مساجد از کمبود متون نمایشی رنج می‌برد
کد خبر: 3738117
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

جشنواره‌های مساجد از کمبود متون نمایشی رنج می‌برد

گروه فرهنگی - کارگردان گروه نمایشی «پمپ» از استان کردستان گفت: جشنواره‌های مساجد از کمبود متون نمایشی رنج می‌برد و این نقص در بدنه نمایشی کشور هم وجود دارد، لذا پیشنهاد می‌کنم بخشی بانام مسابقه نمایشنامه‌نویسی هم به جشنواره افزوده شود تا این نقصان را برطرف کند.

جشنواره‌های مساجد از کمبود متون نمایشی رنج می‌برد

به گزارش ایکنا از قزوین، یونس صحرارو از شهر قروه استان کردستان به‌عنوان کارگردان گروه نمایشی «پمپ» که توانست در جشنواره رتبه نخست را به گروه خود اختصاص دهد.
وی در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص گروه نمایشی خود اظهار کرد: در چند سال فعالیت کانون بچه‌های مسجد توانسته‌ایم در سطح مساجد شهر نمایش را برای عموم اجرا کرده و روی صحنه ببریم.
وی با تأکید بر اینکه ذات تئاتر چنین است که هرگونه که اجرا بشود جذب مخاطب داشته باشد، گفت: این نمایش‌ها با توجه به اجرای عمومی آن در مساجد و حضور اقشار مختلف مردمی می‌تواند زمینه جذب مخاطب و استقبال آن‌ها از نمایش را ایجاد کند و موجب ارتباط و آشنایی آن‌ها با تئاتر و انتقال پیام‌ها از طریق این هنر شود.
صحرارو اجرای عمومی این نمایش‌ها در مساجد را زمینه ماندگاری این آثار دانست و ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» و حضور گروه‌های مختلف از سراسر کشور زمینه‌ای برای ارتقاء سطح تئاترها و تقویت آن‌ها باشد.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره‌های مساجد به‌ویژه در دو سال اخیر یعنی ادوار دوازدهم و سیزدهم که در آن حاضر بودم از کمبود متون نمایشی رنج می‌برد و این نقص در بدنه نمایشی کشور هم وجود دارد، لذا پیشنهاد می‌کنم بخشی بانام مسابقه نمایشنامه‌نویسی هم به جشنواره افزوده شود تا این نقصان را برطرف کند.
کارگردان گروه نمایشی «پمپ» استان کردستان تصریح کرد: این نمایش‌ها مخاطبان خاص دارند و فضای مسجد نیز متفاوت از دیگر فضاهای موجود است لذا با توجه به این شرایط و نبود برخی امکانات مثل نور باید تئاتری با تعریف خاص و کاربردی برای این محیط در نظر گرفته شود.
این هنرمند کشورمان ادامه داد: از سوی دیگر زمان این نمایش‌ها بسیار مهم است و باید به‌گونه‌ای باشد که موجب خستگی مخاطب نشود و بتواند آن‌ها را جذب کرده و تا پایان نمایش با خود همراه سازد.
وی به کارگاه‌های آموزشی اجرا شده در خلال این جشنواره‌ها هم اشاره و تأکید کرد: برگزاری چنین کارگاه‌هایی بسیار مهم و کاربردی و موردنیاز همه است، ای‌کاش کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی هم به کارگاه‌های آموزشی افزوده می‌شد تا کمک‌حال نویسندگان کم‌تجربه برای ادامه مسیری پرقدرت باشد.
صحرارو در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره سیزدهم به میزبانی استان قزوین بسیار خوب برگزار شد که از تمامی دست‌اندرکاران اجرایی آن تشکر می‌کنم.
انتهای پیام

captcha