«همدان ۲۰۱۸» بدون رهاورد مفهومی ندارد
کد خبر: 3738137
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

«همدان ۲۰۱۸» بدون رهاورد مفهومی ندارد

گروه فرهنگی - رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: با توجه به اینکه آموزش شهروندی در هر حوزه‌ای باید پیامدی به دنبال داشته باشد؛ بنابراین رویداد بزرگی، چون «همدان ۲۰۱۸» هم بدون پیامد و رهاورد برای این استان، مفهومی نخواهد داشت.

«همدان 2018» بدون رهاورد مفهمومی ندارد

به گزارش ایکنا از همدان، حسین قراباغی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان امروز در جمع فعالان گردشگری همدان، اظهار کرد: جامعه ما را دغدغه‌ انسان‌ها، حرکت می‌دهد؛ هرچند جریان فرآیندها باید برمبنای سیستماتیک و استانداردسازی باشد.
وی با انتقاد از اینکه متأسفانه مدیریت شهری را در رویدادهای بین‌المللی و گردشگری«همدان 2018» وارد بازی نکرده‌اند، بیان کرد: هیچگونه برنامه استراتژی و راهبردی در این رویداد بزرگ دیده نشده است و کسی هم پاسخگو نیست.
قراباغی اضافه کرد: با توجه به اینکه آموزش شهروندی در هر حوزه‌ای باید پیامدی به دنبال داشته باشد؛ بنابراین رویداد بزرگی چون «همدان 2018» هم بدون پیامد و رهاورد برای این استان، مفهمومی نخواهد داشت.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان تأکید کرد: دولت باید در اجرا و جریان‌سازی رویداد بین المللی «همدان 2018» ناظر گروه‌های داوطلب باشد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون هرگونه تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سطح شهر که قابل مشاهده است، با هزینه شهرداری بوده است ادامه داد: شهرداری همدان در حد توان اقتصادی خود زیرساخت‌های گردشگری را مهیا کرده است، همچنین با در نظر گرفتن معافیت‌های ویژه و ارزان‌قیمت، بر حمایت گردشگری تأکید دارد.
وی گفت: به شهرداری همدان توصیه شده است تا کمپین‌های قابل استفاده برای اقامت مسافران و گردشگران آماده‌سازی کنند که این اقدام در پارک ملل واقع در فرودگاه همدان در حال پیگیری است.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان ادامه داد: با ایجاد اقامتگاه‌های مناسب، سیمای منظر شهری احیا می‌شود و مردم بومی هم از ظرفیت‌های شهر بهره‌مند شوند.
قراباغی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه تمامی دغدغه‌های فعالان گردشگری بر مبنای تجربه و علم است؛ بنابراین می‌بایست کمک دهید.
وی بر ضرورت ایجاد اتاق فکر تأکید کرد و افزود: بستر ایجاد اتاق فکر با حضور فعالان و دغدغه‌مندان حوزه‌های مختلف آماده است تا شاید حرکت مثبتی پیش برود و در مسیر مشخص و روشنی، مطالبه‌گری صورت گیرد.
قراباغی ضمن تأکید بر ورود جدی فعالان گردشگری در جهت شکل گیری جریانی مطاله گرانه عنوان کرد: فعالان گردشگری از شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی و... در جهت حرکت پیشرو در این حوزه مطالبه گری کنند.

باید تمامی فرصت‌ها را جذب کنیم
یکی از فعالان گردشگری استان و استاد دانشگاه در این نشست گفت: کارهای بر زمین مانده‌ای ‌در حوزه گردشگری همدان مشهود است که باید تعیین تکلیف شوند.
ساره پورجهان افزود: تمام تلاش‌ها صورت می‌گیرد تا میزبان یک رویداد بین‌المللی باشیم، اما در این بازه کوتاه مدت و طلایی، همچنان محوریت گردشگری را جدی نمی‌گیرند.
وی برگزاری رویدادهای بین المللی و گردشگری «همدان 2018» را فرصت بزرگی برای توسعه استان دانست و اظهار کرد: باید در حد توان تمامی فرصت‌ها و سرمایه‌ها را جذب کنیم و بهره برداری داشته باشیم.
پورجهان ادامه داد: متأسفانه ظاهر امر این گونه نشان می‌دهد که مسئولان امر بر روی ماندگاری اثر این رویداد گردشگری نمی‌اندیشند؛ در حالی که می‌تواند به عنوان پله ترقی، مقصد را چند درجه توسعه دهد.
وی گفت: در همه نقاط دنیا قاعده بر این است که مقصدهای گردشگری تلاش می‌کنند که بتوانند میزبانی رویدادهای بزرگ به ویژه بین المللی را به دست آورند، زیرا در طول میزبانی این رویداد، گرچه اغلب زمان محدود است، اما تبلیغات گسترده ای با هزینه‌های به شدت اندک و رضایتبخش برای یک مقصد گردشگری صورت می‌پذیرد.
این فعال گردشگری استان افزود: از سوی دیگر تلاش های گسترده سازمان‌های متولی و ارگان‌های ذیربط برای برگزاری هرچه بهتر رویدادها، موجب توسعه بخش‌هایی از ساختار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه می‌شود؛ بنابراین اثر میزبانی و برگزاری یک رویداد به‌ویژه در سطح بین‌المللی، آنقدر مهم و تأثیرگذار است که می‌تواند روند توسعه جامعه و مقصد گردشگری را چندین مرحله جلوتر ببرد.به گفته پورجهان، آنچه مهم است برون‌داد و اثرات برگزاری و میزبانی این رویداد است که چنانچه به صورت علمی و قاعده‌مند پیش برود، می‌بایست اثرات مثبت آن را در بطن جامعه مشاهده کرد.

استفاده از نیروهای تحصیل کرده بومی در رویداد 2018
وی افزود: ایجاد اقامتگاه‌های ارزان قیمت و حذف چادرزنی در شهر، توجه ویژه نسبت به شناخت ظرفیت تحمل مناطق گردشگری شهر، آموزش و مهارت آموزی افرادی که بیشتر از همه با گردشگران سروکار دارند و همچنین انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری با شهرداری و سازمان فنی و حرفه ای در قالب ارائه طرح‌های مطالعاتی و عملیاتی توسط فعالان و دغدغه مندان گردشگری از جمله پیشنهادات قابل طرح است.
پورجهان در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه از نیمه دهه 80، تمامی دانشگاه‌های استان به آموزش دانشجویان گردشگری پرداخته‌اند، بنابراین در حال حاضر زمانِ بهره گیری از این نیروهای تحصیلکرده بومی است.
یکی دیگر از فعالان گردشگری استان همدان هم با اشاره به ضعف‌های گردشگری در استان، گفت: ما باید برای آموزش نیروهای انسانی فعال در بخشهای دولتی و غیردولتی ورود جدی پیدا کنیم.
مهرداد ضیایی‌مهر با تأکید بر آموزش در این حوزه اثرگذار، ادامه داد: در ایجاد زیرساختها بحث صرفا بر روی بنا نیست، بلکه باید بّعد نیروی انسانی و آمادگی آنها بر مبنای علمی و عملی هم دیده شود.
انتهای پیام

captcha