هشدار امام خمینی(ره) به گران‌فروشان
کد خبر: 3738138
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

هشدار امام خمینی(ره) به گران‌فروشان

کانون خبرنگاران نبأ ــ ترس از خدا باید داشته باشید، ترس از اسلام باید داشته باشید؛ باید مراعات بکنید اشخاص ضعیف را، باید همراهی بکنید با اشخاص ضعیف، نه اینکه گران‌فروشی بکنید و کالاهای خودتان را بالا ببرید و مردم را در زحمت [بیندازید].

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) طی سخنرانی در تاریخ 29 اسفند 57 در جمع هیئت دولت موقت رهنمود‌هایی را به دولت و ملت داشتند که بخشی از آن مرتبط با مسئله تورم و احتکار بوده و هشداری واضح به گرانفروشان و محتکران تلقی می‌شود. متن سخنرانی به شرح زیر است:
«...و همین طور بازار ما باید یک بازار اسلامی باشد. از قراری که مکرر به من گفته‌اند، الآن یک دسته‌ای سودجو در بازار هستند که اینها قیمت‌های بسیار گران روی اجناس گذاشته‌اند. این یک مطلب غیر انسانی است؛ یک مطلبی است که باید فکر کنند اینهایی که می‌خواهند حالا سود ببرند، باید توجه داشته باشند که این ملت، که اکثرشان عبارت از این طبقه پایینی است که نمی‌توانند خودشان را اداره کنند، اینها بودند که ما را رساندند به این پیروزی. حالا نباید آن تاجر معتبری که دخالت در این امور نداشته است برای اینها ایجاد زحمت بکند. ایام عید است؛ اینها احتیاج دارند به لباس، احتیاج دارند به خوراک، احتیاج دارند به چیزهای دیگر. باید با انصاف رفتار کرد، باید با اینها با برادری رفتار کرد؛ گرانفروشی را کنار بگذارند و احتکار نکنند، نگهداری نکنند برای یکوقتی که جنس گران بشود و بفروشند. احتکار در غذاها جایز نیست. و همین طور باید با برادری با برادران خودشان رفتار کنند و این پیروزی را از آنها بدانند. شما حالا از قید آزاد شدید، از قید و بندها آزاد شدید؛ شما حالا ترس اینکه مثلًا سازمان امنیت بیاید شما را چه بکند - و اینها - ندارید لکن ترس از خدا باید داشته باشید، ترس از اسلام باید داشته باشید؛ باید مراعات بکنید اشخاص ضعیف را، باید همراهی بکنید با اشخاص ضعیف، نه اینکه گرانفروشی بکنید و کالاهای خودتان را بالا ببرید و مردم را در زحمت [بیندازید]. این هم راجع به این طبقه؛ که البته باز مسائل دیگری هست ولی طولانی می‌شود..».

منبع: جلد ۶ صحیفه امام خمینی(ره)، از صفحه ۳۹۲ تا صفحه ۴۰۲

مریم بشیری

انتهای پیام

captcha