معیار ازدواج خوب از نگاه سیره معصومین(ع)
کد خبر: 3738170
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴

معیار ازدواج خوب از نگاه سیره معصومین(ع)

گروه معارف - براساس گفته یک کارشناس مسایل خانواده هم کفو بودن، جریان شکل‌گیری ازدواج و آسان برگزار کردن آن معیارهای ازدواج خوب از نگاه و سیره معصومین(ع) به شمار می‌رود.

معیارهای ازدواج خوب از دریچه سیره معصومین(ع)سید مجتبی حورایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) اظهار کرد: الگویی که زوج‌های جوان می‌توانند از این دو بزرگوار سرمشق زندگی خود قرار دهند، این است که در ابتدا معیارهای مناسبی را برای انتخاب همسر در نظر داشته باشند. بدین منظور که فقط شغل، درآمد، تحصیلات و... معیار ازدواج نباشد بلکه در این‌جا تنها «کُفیت» همدیگر هم مهم است؛ اینکه چقدر به لحاظ عقیدتی و اخلاقی  با هم تناسب دارند. این امر معیار اول ازدواج محسوب می‌شود و در انتخاب نه فقط برای زن و شوهر بلکه برای خانواده هم مطرح است.

وی افزود: نکته دوم روش آشنایی و جریان شکل گیری ازدواج است؛ بدین معنا که برای خواستگاری از یک دختر باید روش عاقلانه و درستی را که دین به ما دستور داده بکار گیرند. عده‌ای از خانواده‌ها معتقدند که دختر و پسر با هم دوست شوند تا آشنایی لازم صورت گیرد؛ این کاری غلط بشمار می‌رود و متناسب با سیره معصومین(ع) نیست.

معیارهای ازدواج خوب از دریچه سیره معصومین(ع)

این مشاور خانواده عنوان کرد: نکته سوم در مورد آسان برگزار کردن ازدواج است. اینکه ازدواج رونق پیدا کند و خانواده‌ها و حتی دختر و پسر توقعات‌شان پایین باشد، ازدواج سهل‌تر و راحت‌تر می‌شود. اگر خلاف این مساله صورت گیرد، باعث شکل نگرفتن ازدواج می‌شود. باید متذکر شد که آسان گرفتن ازدواج، بهره‌بردن  از مقدمات ازدواج می‌شود و این سه مورد از مهم‌ترین معیارهای ازدواج به شمار می‌رود.

معیارهای ازدواج خوب از دریچه سیره معصومین(ع)

وی در خصوص اینکه تا چه میزان از معیارهای ازدواج باید متناسب با فرمایشات ائمه معصوم(ع) باشد، خاطرنشان کرد: قطعا باید معیارهای ازدواج برگرفته از فرمایشات ائمه معصومین(ع) باشد چراکه معیارها باید عقلانی بوده و از روی احساس کاری را انجام ندهیم و براساس عقل به این موضوع دست یابیم که چه معیارهایی درست و چه معیارهایی غلط است. اگر می‌خواهیم ازدواج پایدار و خوبی داشته باشیم، باید عقلمان را به کار گیریم و در تمام کارها با بزرگان مشورت کنیم.

حورایی عنوان کرد:  ائمه معصومین(ع) عقل کل هستند و باید باور کنیم که این بزرگواران در اوج قرار دارند و این امر منجر به این می‌شود که به ائمه(ع) اعتماد کنیم تا در زندگی خوشبخت شویم چراکه آن‌ها از روی عقل تصمیم می‌گیرند و از تجربه کافی برخوردارند. معصومین (ع) عاری از هرگونه اشتباه، خطا و لغزش هستند و هیچ حرف اشتباه و تصمیم نادرستی نمی‌گیرند.

معیارهای ازدواج خوب از دریچه سیره معصومین(ع)

انتهای پیام

captcha