مقاومت از یک محور به جبهه تبدیل شده است/ هیچ ماجراجویی قادر به نادیده‌گرفتن جبهه مقاومت نیست
کد خبر: 3738289
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۹
سیدافقهی به‌مناسبت 23 مرداد؛ روز مقاومت اسلامی:

مقاومت از یک محور به جبهه تبدیل شده است/ هیچ ماجراجویی قادر به نادیده‌گرفتن جبهه مقاومت نیست

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به رشد و تکامل محور مقاومت و تبدیل شدن آن به یک جبهه عریض و طویل مقاومت در طی تحولات سال‌های اخیر گفت: هیچ ماجراجویی در منطقه نیست که بخواهد در منطقه دست به عملیات نظامی بزند و این نیرو و جبهه را به حساب نیاورد؛ در واقع هر نیرویی که در صف دشمن باشد، چه نیروی بین‌المللی، منطقه‌ای یا ائتلافی بخواهد در منطقه دست به تغییرات ژئوپلیتیک و معادلات قدرت بزند، قطعا جبهه مقاومت را به حساب خواهد آورد.

به گزارش ایکنا، 23 مرداد ماه به مناسبت سالگرد پیروزی و مقاومت 33 روزه حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی، روز مقاومت اسلامی نام گرفته است. به همین مناسبت ضروری است ابعاد تحول و تکامل جبهه مقاومت در طی سال‌های اخیر مورد بررسی قرار بگیرد.

در این راستا سید هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل جهان اسلام، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در خصوص مسیر رشد و پیشرفت جبهه مقاومت در طی سال‌های اخیر گفت: محور مقاومت که امروز تبدیل به جبهه مقاومت شده است از ولیده‌های شجره طیبه انقلاب اسلامی است و اولین هسته آن در لبنان شکل گرفت. حزب‌الله لبنان در 1982 با پیش‌روی رژیم صهیونیستی در اطراف بیروت، منطقه خلده، اولین برخورد مسلحانه را انجام داد و رژیم صهیونیستی متوجه شد که انگار در لبنان کسانی هستند که مقابلش بایستند.

وی افزود: به مرور زمان نوع عملیات، کیفیت، کمیت و حمایت‌ها از این ثمره طیبه گسترش پیدا کرد و به تدریج به شکل فعلی رسید. در خلال سال‌های 1982 تا 2000 ده‌ها عملیات محدود و گسترده مخصوصا عملیات سال2000 که آریل شارون وزیر جنگ بود، انجام شد و اسرائیلی‌ها مجبور شدند به صورت یکسویه از جنوب لبنان خارج شوند و مزدوران لبنانی نیز آواره‌ شدند. در ادامه جنگ گسترده‌تر 33 روزه صورت گرفت. در این جنگ اتفاقات بسیار مهمی رخ داد که الان به جای اینکه به نسل جوان بیان شود باید در لابه‌لای کتب تاریخ دنبال آن بگردیم. در این نبرد یک حمله تمام‌عیار با حمایت آمریکا و کشورهای غربی و عربستان علیه حزب‌الله در جنوب لبنان در گرفت و بعد بمباران‌ها تا بیروت ادامه یافت و منطقه ضاحیه جنوبی که مقر مرکزی حزب‌الله لبنان بود با خاک یکسان شد.

سیدافقهی اظهار کرد: ولیکن هیچ کدام از اهدافی که دشمن از پیش برآورد کرده بود نتوانست محقق شود، به نحوی که برای اولین بار در سال 2006 خود رژیم صهیونیستی تقاضای آتش‌بس کرد. از آنجا که تحمل این شکست برای صهیونیست‌ها سنگین بود کنیست (پارلمان) رژیم صهیونیستی دستور داد که یک هیئت تحقیق و تفحص به ریاست «الیاهو وینوگراد» تشکیل شده و بررسی کند که چرا چنین شکست مفتضحانه‌ای روی داده است. این کمیته تحقیق و تفحص پس از بررسی‌های زیاد اعلام کرد که کوتاهی‌ها، ناکارآمدی، فقدان برنامه مشخص و توان رو به پیش حزب‌الله لبنان عوامل شکست اسرائیل در این جنگ بود.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای عنوان کرد: حادثه هولناک در سال 2011 در سوریه شکل گرفت که در آنجا حزب‌الله واقعا تمام‌قد وارد میدان شد و در طی این 7 سال مشاهده شد که خوشبختانه حزب‌الله رشیدتر و قدرتمندتر شده و در کنار حزب‌الله نیروهای دیگری در عراق مانند گردان‌های ابالفضل العباس(ع)، نجباء، حزب‌الله عراق و فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستان وارد سوریه شدند و به مرور زمان در سوریه آن حالت جبهه‌ای مقاومت متبلور شد و با این انسجام و اتحاد و کمک سایر قوا این پیروزی‌های تاریخی و استراتژیک را رقم زدند.

وی یادآور شد: بعد از آغاز جنگ یمن، انصارالله وارد میدان شد و توطئه عربستان را برای اشغال یمن خنثی کرد و امروز می‌بینیم پس از حدود سه و سال نیم و مقاومت سرسختانه مردم یمن، عربستان در باتلاق یمن در حال دست و پا زدن است و به این ترتیب انصارالله یمن نیز به محور مقاومت ملحق شد.

سیدافقهی تأکید کرد: بنابراین می‌توان گفت امروز محور مقاومت در حال پوست‌اندازی است و تبدیل به جبهه عریض و طویل جغرافیای مقاومت شده است و هیچ ماجراجویی در منطقه نیست که بخواهد در منطقه دست به عملیات نظامی بزند و این نیرو و جبهه را به حساب نیاورد. در واقع هر نیرویی که در صف دشمن باشد، چه نیروی بین‌المللی، منطقه‌ای یا ائتلافی، و بخواهد در منطقه دست به تغییرات ژئوپلیتیک و معادلات قدرت بزند قطعا جبهه مقاومت را به حساب خواهد آورد و از این طریق جبهه مقاومت به قول عرب‌ها رقم درشتی در معادلات منطقه و موازنه قدرت ایجاد کرده است و از این طریق امروز بخش وسیعی از منطقه به جمهوری اسلامی ایران ملحق شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین جبهه مقاومت امروز مبتکر بسیاری از پیروزی‌ها و عامل بسیاری از تغییرات ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک شده و این برای مردم کشورهای مختلف منطقه امیدبخش است که دیگر تنها نیستند. به عنوان نمونه در مسئله انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، ابرقدرت‌ها بر روی پیاده‌سازی معامله قرن طرح‌ها و برنامه‌های فراوانی ریختند اما مشاهده شد که بلافاصله محور مقاومت در حمایت از مردم فلسطین وارد عمل شد و حتی موفق می‌شود که یک ظرفیت بین‌الملی در مخالفت با اقدام آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ایجاد کند.

این کارشناس مسائل جهان اسلام اظهار کرد: سید حسن نصرالله چندی پیش گفته بود که ما ساکت نخواهیم ننشست، و الان یک استراتژی برای محور مقاومت فراتر از جنبش‌های داخلی فلسطین و مسائلی مانند تظاهرات بازگشت در حال تدوین است که که با مدد از ظرفیت بین‌المللی و جامعه جهانی و کمک به داخل فلسطین یک مثلث را تشکیل داده و این باعث می‌شود که طرح ترامپ با شکست روبرو شود و اجازه داده نخواهد شد که معامله قرن انجام شود و قطعا نمی‌توانند طومار فلسطین را بپیچند.

انتهای پیام

captcha