سبک زندگی اسلامی را برای جوانان باور پذیرتر کنیم
کد خبر: 3738324
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۱

سبک زندگی اسلامی را برای جوانان باور پذیرتر کنیم

گروه اجتماعی - عضو هیات علمی جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی را باید برای قشر جوان باور پذیرتر کرد، گفت: برای باور‌پذیری جوانان چاره‌ای نداریم جز اینکه نسل جدید را با گنجینه جنگ آشنا کنیم؛ هشت سال دفاع مقدس تاریخی زرین از مجاهدت ملتی خداباور، خودباور و دشمن شناس بود.

فریب و تظاهر عامل اصلی بی اعتقادی جوانان است

سیداحمد ذبیحی، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه گرفتاری‌های امروز جامعه ما بی شک به دلیل فاصله گرفتن از فرهنگ قرآنی و اسلامی است، اظهار کرد: در جوامع غربی که نظام‌های اجتماعی بدون توجه به اوامر پیامبران الهی و شریعت اداره می‌شود نتوانستند به تمام خواست‌های بشر جامه عمل بپوشانند به همین دلیل شاهد شیوع طلاق، خودکشی و انواع امراض روحی هستند.

وی افزود: نیاز فطری انسان به عبودیت در غرب توجه نشده است و جامعه سکولار نمی‌تواند ارضاء کننده خواست‌های بشر باشد از این رو می‌بینیم فساد و تبعیض و بی عدالتی هر روز بیشتر از قبل نهادهای اجتماعی مانند خانواده را به ورطه نابودی می‌کشاند. در مقابل ترویج فرهنگ دینی و زندگی پاکیزه که هدف خلقت و ارسال رسل و نبوت انبیاست می‌تواند با پایان دادن به همه دردهای بشر، صداقت و صلح را جانشین دروغ و دغل‌بازی کند.

فرهنگ اسلامی، فرهنگ ایثار و مجاهدت است
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه فرهنگ اسلامی، فرهنگ ایثار و مجاهدت است، تصریح کرد: فرهنگ دینی فرهنگ تلاش و خدمت به همنوعان است؛ در فرهنگ نبوی و علوی خودپرستی و خودخواهی جای ندارد. فرهنگ حسینی و مهدوی فرهنگ عدالت و رهایی انسان‌ها از عبودیت شیطان است، اگر ملت ما به فرهنگ اسلامی رجعت کنند باردیگر همچون آغاز انقلاب می‌توانیم شاهد جوشش دریای رحمت الهی باشیم.

چگونه می‌توان سبک زندگی اسلامی را برای قشر جوان باور پذیرتر کرد؟
ذبیحی در پاسخ به این سوال که با توجه به هجمه‌های موجود در فضای مجازی، چگونه می‌توان سبک زندگی اسلامی را برای قشر جوان باور پذیرتر کرد؟ گفت: جوانان ما امروز با بمباران ضد فرهنگی غرب در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای مواجه هستند درست خلاف تصور غلط بعضی که می‌پندارند عموم جوانان ما از آگاهی و بینش لازم برخوردارند به نظر می‌رسد نه اینکه اینطور نیست بلکه علاقه‌ای به کسب آگاهی و بینش دینی نیز ندارند. این معضل و مصیبت بزرگ به دست مسئولین و والدین بوجود آمده است. فریب و تظاهر، دروغ و تزویر عامل اصلی بی اعتمادی جوانان و بی اعتقادی آنان شده است. جوانان فرهنگ خود را از خانواده و جامعه که توسط مدیران اداره می‌شود می‌گیرند. والدینی که به انجام اوامر الهی پایبند نیستند و به هر دلیل از وظایف اخلاقی و دینی خود سرباز می‌زنند نمی‌توانند الگوهای قابل قبولی برای فرزندان باشند. جوامع نیز از خانواده تشکیل شده است که مدیران را انتخاب می‌کنند.

جامعه فراری از دین و اخلاق نمی‌تواند جوان دینی و با اخلاق تربیت کند
وی ادامه داد: فرهنگ تربیتی و دینی نوجوان و جوان، منبعث از فرهنگ جامعه است. از استثنائات اگر بگذریم جامعه فراری از دین و اخلاق نمی‌تواند جوان دینی و با اخلاق تربیت کند لذا همه نیاز به بازگشت به فرهنگ قرآنی داریم.

ذبیحی بیان کرد: برای باور پذیری جوانان چاره‌ای نداریم جز اینکه نسل جدید را با گنجینه جنگ آشنا کنیم؛ هشت سال دفاع مقدس تاریخی زرین از مجاهدت ملتی خداباور، خودباور و دشمن شناس بود. اگر بتوانیم این گنجینه باارزش را به درستی به جوانانمان معرفی کنیم حداقل برای بسیاری از شبهات و تخریب‌ها و دروغ‌های دشمن که شبانه روز بر روی فرهنگ و باورهای‌شان انجام می‌شود، سپر دفاعی خوبی فراهم کرده‌ایم.

زندگی اسلامی چگونه می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی بکاهد؟
این مدرس دانشگاه در پاسخ به سوال زندگی اسلامی چگونه می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی بکاهد؟ بیان کرد: در زندگی اسلامی اساس بر صداقت و پاکی است؛ انسان‌ها در زندگی اسلامی صبغه خدایی دارند. جامعه‌ای که بر مبنای صداقت و درستکاری عمل می‌کند و با خداباوری به خودباوری و اعتماد به نفس رسیده است تسلیم هواهای نفسانی و شیطان‌های زورگو نمی‌شود.

وی یادآور شد: بزرگترین آسیب برای یک جامعه عدم اعتماد به خود و پذیرش اسارت در دست دشمن است. جامعه‌ای که تن به ذلت و سازش به شیطان دهد و آمادگی پیدا کند برای نیل به امیال و آرزوهای دنیایی، حیات طیبه خود را بفروشد باید خود را برای آسیب‌های بزرگتر آماده سازد. زندگی شهیدان بهترین حیات طیبه است که باید برای نسل جوان معرفی شود. ما زندگی شهید «ابراهیم هادی» و «شهید حججی» را به نسل جوان خود معرفی نکرده‌ایم. اگر جوانان ما شیرینی زندگی این جوانان دوره دفاع مقدس و مدافع حرم را بچشند هیچگاه تن به ذلت لذت دنیا نمی‌دهند.

انتهای پیام

captcha