آشناکردن مردم با حقوق شهروندی؛ وظیفه شهرداری‌ها
کد خبر: 3738378
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

آشناکردن مردم با حقوق شهروندی؛ وظیفه شهرداری‌ها

گروه اجتماعی - مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: ما باید در چهار‌چوب آموزه‌های شهروندی و اجتماعی، شهروند مطالبه‌گر پرورش دهیم؛ راه پرورش شهروند مطالبه‌گر،آشنا کردن مردم به حقوق شهروندی است که از وظایف شهرداری‌ها است.

آشنا کردن مردم با حقوق شهروندی؛ وظیفه شهرداری‌ها

به گزارش خبرگزاری ایکنا از استان مرکزی دومین جلسه کارگروه تخصصی فرهنگی اجتماعی شهرداری‌های استان مرکزی عصر روز گذشته 22مردادماه در سالن جلسات شهرداری نیم‌ور برگزار شد.در این دوره که به میزبانی شهرداری نیم‌ور انجام شد پیرامون مسائلی همچون نقش اساسی شهرداری‌ها در فرهنگ‌سازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح شهرها بحث و تبادل نظر شد.
حمید حیدری، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی در این مراسم اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی که توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود از اهمیت بسیاری برخوردار است و با وجود آنکه ردیف بودجه‌ای برای این مسئله در نظر گرفته نشده اما بودجه‌های فرهنگی شهرداری‌ها در سایر بخش‌ها مستتر است.
وی افزود: یکی از مواردی که از قدیم در بخش مدیریت شهری مورد تاکید بوده، تهیه پیوست فرهنگی برای تمامی اقدامات و پروژه‌های عمرانی است که مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی ضمن تاکید بر عدم ریخت‌و‌پاش در برنامه‌های فرهنگی گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی هزینه زیادی نمی‌خواهد؛ به عنوان مثال آذین‌بندی خیابان‌ها در مناسبت‌های مختلف از وظایف شهرداری‌ها است که در بخش‌های مختلف بودجه برای آن در نظر گرفته شده است. یکی از اهداف برگزاری جلسات کمیته فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها، یکپارچه‌سازی برنامه‌های شهرداری‌ها و تهیه بسته‌های فرهنگی متناسب با هر شهر با همکاری و همفکری شهرداری‌های دیگر است.
وی با تاکید بر نقش مشارکت مردم در کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و پرورش شهروند مطالبه‌گر در شهرها در چهارچوب آموزش‌های شهروندی گفت: ما بایستی در چهار‌چوب آموزه‌های شهروندی و اجتماعی، شهروند مطالبه‌گر پرورش دهیم؛ راه پرورش شهروند مطالبه‌گر،آشنا کردن مردم به حقوق شهروندی است که از وظایف شهرداری‌ها است.
به گزارش ایکنا، مهرداد امرایی، شهردار نیم‌ور با اشاره به پتانسیل‌های شهر نیم‌ور تشریح کرد: شهر نیم‌ور با حدود 8 هزار نفر جمعیت، در مباحث اقتصادی در سطح استان و حتی کشور سهم بزرگ وحرف‌هایی برای گفتن دارد.
وی افزود: آثار باستانی نیم‌ور که قالب آنها مربوط به دوره‌های ساسانی و اشکانی است نشان‌دهنده نقش اساسی این شهر در تمدن و فرهنگ جامعه است. توسعه شهری یکی از مهمترین اهداف شهرداری‌ها است و ما بایستی این نکته را هم مورد توجه قرار دهیم که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در حوزه ارتقا فرهنگ شهروندی حکم زیربنای اصلی توسعه شهری را دارند.
شهردار نیم‌ور تصریح کرد: ایجاد روحیه نشاط و امید به زندگی، احیای فرهنگ بومی، توجه به سلامت اجتماعی و ارتقای فرهنگ شهروندی هر شهر زمینه‌ساز توسعه شهری است. به طور کلی شهرداری‌ها از پرداختن به موضوعات فرهنگی و اجتماعی چند هدف دارند؛ رشد و نهادینه کردن فضائل اخلاقی در جامعه شهری، تلاش برای حرکت شهر به سمت شهری با هویت اسلامی-ایرانی، تلاش برای ارتقاء نشاط اجتماعی، امید به زندگی، تلاش برای شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های فرهنگی و ایجاد وحدت و همدلی میان شهروندان با اجرای برنامه‌های فرهنگی محله‌محور.

آشنا کردن مردم با حقوق شهروندی؛ وظیفه شهرداری‌ها
به گزارش ایکنا، محمود مرادی، شهردار کمیجان و رئیس کمیته تخصصی فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌‌های استان مرکزی با اشاره به نقش اساسی شهرداری‌ها در اجرای امور زیربنایی فرهنگی در هر شهر گفت: کارگروه فرهنگی و اجتماعی در آینده به تمامی شهر‌ها سفر خواهد کرد تا پیگیر مباحث مطرح شده در این جلسه باشد زیرا اگر به اهداف فرهنگی و اجتماعی این کارگروه جامه عمل پوشیده شود، این اهداف در حل بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی نقش به‌سزایی خواهد داشت.
در این جلسه پیرامون مسائلی چون جلب اعتماد عمومی مردم به ساختار مدیریت شهری در مباحث فرهنگی و اجتماعی، تقویت حس تعلق‌خاطر مردم به شهر با هدف افزایش مشارکت‌های مردمی، توجه به هویت تاریخی، فرهنگی و آداب و رسوم شهرها و مبارزه با فقر، بیکاری، ریشه‌یابی مهاجرت، امنیت، آلودگی هوا و محیط زیست بحث و تبادل نظر شد.
آسیب‌شناسی شهری از طرف شهرداری‌ها به فراخور فضای شهری، آموزش حقوق شهروندی به عنوان یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها، برگزاری دوره آموزشی فرهنگی و اجتماعی برای شهروندان نیز از دیگر مسائل مطرح شده در این دوره بود.
شرکت‌کنندگان در این کارگروه در پایان جلسه کاری خود با حضور در کارخانه پیشگامان سنگ پاسارگاد نیم‌ور با بخشی از فرایند تولید سنگ ساختمانی از نزدیک آشنا شدند.
انتهای پیام

captcha