وظیفه نقش‌آفرینی نهادها بیش از نویسندگان است/ اولویت کیفیت بر کمیت
کد خبر: 3738400
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
نگاهی به چهار دهه فعالیت‌های ادبیات انقلاب/8

وظیفه نقش‌آفرینی نهادها بیش از نویسندگان است/ اولویت کیفیت بر کمیت

گروه ادب ــ یک نویسنده آثار دفاع مقدسی درباره فقر آثار در حوزه نقش‌آفرینی زنان در حوزه دفاع مقدس عنوان کرد: این موضوع مورد غفلت واقع شده است و نهادها بیش از نویسندگان در این حوزه مسئولیت دارند. همچنین اکنون دوره‌ای است که باید کیفیت را بر شمار آثار تولید شده در اولویت قرار دهیم.

سارا عرفانی،‌ نویسنده دفاع مقدسی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره رمان‌ها و داستان‌هایی که درباره نقش زنان در جنگ نوشته شده است و غفلت نویسندگان از زنانی که در پشت جبهه به نقش‌آفرینی پرداختند و یا در پشت خط مقدم در قالب امدادگر و پرستار به ایفای نقش می‌پرداختند، عنوان کرد: من دو داستان کوتاه درباره همسران رزمندگان دارم. در عین حال آثار و کتاب‌هایی در این باره داریم که به نقش زنان پرداخته باشد، ولی جای کار بیشتری وجود دارد و باید آثار قوی و پخته تولید شود.

وی با بیان این مطلب افزود: کتاب «من زنده‌ام» با استقبال خوبی روبرو شد. می‌توان در این حوزه به فعالیت پرداخت و باید درباره این زنان که فعالیت‌هایی در پشت جبهه داشتند، آثاری را تولید کرد. البته در عین حال آثار باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشند که برای یک دختر نوجوان و جوان امروزی حرف داشته باشد که بتواند راحت با آن همذات‌پنداری کند.

خالق «دلاور مرد سیستان»،‌ با تاکید بر اینکه باید حس و حال و تکنیک‌های خاص به کار گرفته شود که بتوان نوجوان و جوان مخاطب را به این گونه آثار نزدیک کرد،‌ ادامه داد: نویسنده نباید بگوید که این اثر مربوط به دوران دفاع مقدس بوده است و مربوط به این روزگار نیست و به ما ربطی پیدا نمی‌کند. این رویکرد می‌تواند سبب دور شدن مخاطب از موضوع شود که نویسنده باید تلاش کند وی را با شگردهایی که دارد به موضوع نزدیک کند.

وی در این باره که «من زنده‌ام» و «دا» آثار انگشت‌شماری هستند که با استقبال روبرو شدند، و در عین حال کتاب‌هایی از سوی روایت فتح و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وجود دارد که به همسران و مادران شهدا مربوط می‌شود، ولی درباره پرستاران و امدادگران زن کمتر دیده می‌شود که کتابی نوشته شده باشد،‌ عنوان کرد: جای این آثار خالی است و به همین دلیل نمی‌توان دفاعی در این باره داشته باشم. می‌توان از این سوژه‌ها استفاده کرد و به خلق اثر پرداخت.

نویسنده «سردار استقامت» در پاسخ به اینکه آیا لازم است نهضتی در این باره راه‌اندازی شود که نهادهایی که توانایی پرداختن به این آثار را دارند به رفع خلأ موجود بپردازند، افزود: این کار لازم است، ولی در عین حال آفت‌هایی نیز به همراه دارد و آثار صورت سفارشی به خود می‌گیرند. البته نمی‌توان از یک نویسنده یا جمعی از آنها این توقع را به تنهایی داشت و این سوال را مطرح کرد که چرا اثری ننوشته‌اید. نهادها بیش از نویسندگان در این حوزه مسئول هستند.

وی ادامه داد: نهادها و سازمان‌ها مسئولیتی دارند که باید آن را انجام دهند و هزینه‌های بیشتری در این باره پرداخت کنند که این اتفاق نمی‌افتد و کارهای سفارشی ما اغلب با فرصت کوتاه سفارش داده و امکانات اندکی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

عرفانی با بیان اینکه حتی به نویسنده فرصت داده نمی‌شود که با خانواده مورد نظر ارتباط برقرار کند،‌ گفت: این موضوعات سبب نقص کار می‌شود. اینکه بخواهیم نهضتی از سوی نهادهای مسئول در این باره راه‌اندازی کنیم،‌ سنگ بزرگی است. پرداختن سفارشی به این آثار، سبب ضعف اثر می‌شود.

وی با ارائه این پیشنهاد که باید امکانات بیشتری در اختیار نویسنده قرار دهند که کار ارزنده و فاخری تولید شود،‌ افزود: حتی باید این فرصت داده شود که کارشناس این حوزه به بررسی و خوانش اثر و نقد آن بپردازد تا اثری مطلوب به چاپ برسد. باید بهای بیشتری برای این کار قائل شد.

عرفانی تصریح کرد: اگر قرار است این اتفاق بیفتد که در زمان جنگ چه نقش‌آفرینی‌هایی از سوی زنان صورت گرفته و اکنون کم به این حوزه پرداخته شده است،‌ با وجود فاصله‌ای که از جنگ و دفاع مقدس گرفته‌ایم لازم است که کارها با ظاهری زیباتر منتشر شود.

وی به ظاهر کتاب‌های یک مجموعه که صورتی یک شکل دارند اشاره و عنوان کرد: مخاطب نوجوان از روی ظاهر اثر به قضاوت آن می‌پردازد. از این رو باید به چنین مواردی توجه داشت. نباید همه آثار در یک چارچوب و طرح جلد یکسان تولید شود. از سویی نباید دست نویسنده بسته باشد که نتواند به تحقیق و پژوهش در این رابطه بپردازد و به اصطلاح فرصت از او گرفته شود.

خالق «از جنس خدا» با اشاره به اینکه باید از آسیب‌ها دوری کرد و فرصت رفع آنها را فراهم آورد،‌ گفت: اکنون زمانی است که کمیت آثار اهمیت ندارد،‌ و باید به کیفیت بهاء بدهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا سفارشی بودن آثار و پرهیز از این آسیب سبب غفلت نویسندگان و نهادها از این حوزه شده یا خیر،‌ عنوان کرد: به عقیده من این طور نیست. احتمالاً غفلت موضوعی در این باره صورت گرفته است. ما بودجه مناسبی را برای پرداختن به موضوعات دفاع مقدس داریم، اما هنگامی که به نویسنده اثر می‌رسیم،‌ هم از نظر بودجه و هم حمایت‌های دیگر با کاهش روند روبرو می‌شویم که این موضوع به مدیریت نهادها باز می‌گردد که نهاد متولی این موضوع هستند و شاید بتوان نام آن را کم‌کاری گذاشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha