سبک زندگی اسلامی؛ قربانی لاکچری‌ها
کد خبر: 3738436
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

سبک زندگی اسلامی؛ قربانی لاکچری‌ها

گروه اجتماعی - زمانی که سبک زندگی انسان‌ها با لاکچری‌ها و زندگی تجملاتی همراه شد دیگر سخن گفتن از زندگی ساده، بدون استرس و تنش به رویای دست‌نیافتنی تبدیل می‌شود و احترامی که به افراد قائل می‌شوند در واقع احترام به پست و مقام‌ها و تجملات زندگی اوست نه شخصیت و احترام آنها.

سبک زندگی اسلامی؛ قربانی لاکچری‌ها

به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، زمانی که در یک جامعه دینی و اسلامی ارزشها و بی ارزشیها جای خود را عوض میکنند دیگر نمیتوان به سبک زندگی ساده زیستی در آن جامعه امیدوار بود. زمانی که جامعه به سوی مدگرایی و برند پرستی و لوکس‌گرایی سوق پیدا میکند ارزشهای اجتماعی و دینی آن جامعه زیر سوال می‌رود.

رفتار انسانها تابع متغیرهای زیادی است
منیره بایایی، جامعه شناس در گفتوگو با ایکنا در این رابطه می‌گوید: رفتار انسانها تابع متغیرهای زیادی است و یکی از آن متغیرها ثروت است. خیلی از افراد گمان میکنند افراد چون پول زیادی ندارند تابع رفتارهای دینی و سبک زندگی دینی و ساده زیستی هستند، اگر این نوع افراد نیز به یک ثروت دست یابند به خودی خود دنبال اجناس و کالای لوکس و تشریفاتی رفته و مد روز میشوند.

وی ادامه داد: در نظر عموم مردم ارزشهای اجتماعی تابع ثروت جامعه است هر چقدر جامعه ثروتمند باشد سطح رفاه جامعه افزایش پیدا میکند و به همان نسبت نیز مردم تابع تجملات خواهند بود ولی اگر جامعه فقیر باشد خود به خود مردم نیز در فقر مطلق به سر می برند و زندگی سطح پایینی خواهند داشت.

بابایی ادامه داد: حالا فرقی نمیکند این موضوع خاص ثروت، قدرت یا موقعیت اجتماعی یا فرهنگ باشد وقتی در حالت کلی این موارد در جامعه مطرح می شود کشش و گرایش عمومی به ان طرف بیشتر خواهد بود.

این جامعه‌شناس تایید شدن این موارد از سوی دیگران را مزید بر علت دانست و اظهار کرد: وقتی یک فرد در یک گرایش خاص مورد توجه و اقبال عمومی قرار می‌گیرد او می پذیرد که این نوع سبک رفتار در جامعه درست است و به این باور می‌رسد که اگر ماشین گرانقیمت و منزل چند میلیاردی داشته باشد شایسته آن بوده و اگر در مجلسی وارد شود که لباس خاصی را بپوشد مورد توجه و احترام بیشتری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این که متاسفانه جامعه ما اکنون به سمتی پیش می‌رود که تجملات و لاکچری‌ها در زندگی به شدت افزایش یافته است خاطرنشان کرد: این نوع رفتارها جامعه را در سراشیبی سقوط قرار می دهد و این ذهنیت و دیدگاه را رواج می دهد که شایسته احترام بودن یعنی داشتن ظواهر و مادیات در حد اعلای زندگی.

اختلاف طبقاتی روزبه روز در جامعه افزایش پیدا می‌کند
اختلاف طبقاتی روزبه روز در جامعه افزایش پیدا می‌کند و افرادی که توان مالی زیادی ندارند با انواع و اقسام وام‌ها خود را گرفتار می کنند تا ظاهر زندگی خود را مطابق دلخواه عرف جامعه تزیین کرده و دکوراسیون شیک و مدل بالایی داشته باشند تا از این طریق بتوانند عزت و احترامی برای خود کسب کنند و در نتیجه مشاهده می شود معیارهای اخلاقی در جامعه رنگ می بازد و ابزارهای مادی دستاویزی برای کسب احترام و شهرت می شود.

فاطمه رضایی، کارشناس خانواده نیز در مورد سبک زندگی افراد در جامعه اسلامی می گوید: متلسفانه جامعه ما در بخش سبک زندگی با آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی اسلامی فاصله زیادی دارد، به نظر می‌رسد برداشت‌ها و قرائت های مختلف از دین در بین افراد باعث شده است افراد رفتارهای خود را توجیه کرده و آن را موجه جلوه دهند.

وی ادامه داد: در جامعه اسلامی سبک زندگی رهبران و مدیران دینی از دسترس عموم مردم پنهان نمی‌ماند، زمانی که مدیران و به عنوان الگو برای مردم در جامعه مطرح هستند دارای سبک زندگی غیر دینی و تجملاتی هستند مردم نیز با تاسی ازآنان رفتارهای دینی خود را کنار گاشته و سبک زندگی تجملاتی برای خود انتخاب می‌کنند.

متاسفانه اکنون در جامعه اسلامی مدیران دچار زندگی اشرافی شده‌اند
رضایی تصریح کرد: متاسفانه اکنون در جامعه اسلامی مدیران دچار زندگی اشرافی شده‌اند و همین نکته‌ای است که با ارزش‌های انقلاب اسلامی در تضاد است و تا زمانی که رفتار همسر و فرزندان مدیرانی که دچار آفت اشرافی‌گری شده‌اند اصلاح نشود چگونه می‌توان از عموم مردم انتظار داشت سبک ساده زیستی راسرلوحه زندگی خود قرار دهند.

این کارشناس خانواده تصریح کرد: وقتی زندگی لاکچری فرزندان مدیران در فضای مجازی در معرض دید عموم قرار دارد چگونه می‌توان از یک جوان انتظار داشت مراسم ساده‌ای برای ازدواج خود تدارک ببیند و چگونه می توان جلوی تشریفات ازدواج جوانان را کاهش داد.

زمانی که سبک زندگی انسان‌ها با لاکچری‌ها و زندگی تجملاتی همراه شد دیگر سخن گفتن از زندگی ساده، بدون استرس و تنش به رویای دست نیافتنی تبدیل می‌شود و احترامی که به افراد قائل می شوند در واقع احترام به پست و مقام ها و تجملات زندگی اوست نه شخصیت و احترام آنها.

انتهای پیام

captcha