نقش‌هایی که مسجد در دنیای امروز می‌تواند بازی کند
کد خبر: 3738453
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲

نقش‌هایی که مسجد در دنیای امروز می‌تواند بازی کند

گروه فرهنگی - مسجد به دلیل اینکه محل حضور افراد متدین است، می تواند کارگر یا کارفرمای متدین را با یکدیگر آشنا کند و زمینه بهبود شرایط اقتصادی مردم را نیز فراهم نماید.

مسجد می تواند در اقتصاد مردم نقش آفرینی کند//برای روز جهانی مسجد

حجت الاسلام علی اکبر روحانی مقدم، مدیر اجرایی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: مسجد مکان تأثیرگذاری در جامعه است چراکه مخاطبان آن با سنین و شرایط مختلف با این نهاد در ارتباط هستند.

وی افزود: مسجد می‌تواند در تحولات اجتماعی نقش پررنگی ایفا کند به شرطی که برنامه‌های مسجد مداوم، مستمر و طبق برنامه ریزی های دقیق باشد. 

روحانی مقدم با اشاره به اینکه مساجدی در شهر مشهد هستند که نقش محوری را در محله و منطقه خود ایفا می‌کنند، عنوان کرد: مسجد درصدر اسلام کارکرد صرف دینی نداشت و در مسجد آموزش‌های علمی نیز به مردم ارائه می‌شد. روزی پیامبر(ص) وارد مسجد شدند و دو گروه را دیدند که مشغول عبادت و کسب علم بودند؛ پیامبر(ص) با دیدن این منظره، اشتیاق خود را برای حضور در جمع علم آموز اعلام کردند. بنابراین در مساجد می‌توان جلسات آموزش موضوعات مختلف ترتیب داد و با در نظر گرفتن برنامه های فرهنگی از جمله شبی با قرآن، ارائه مشاوره خانواده و... کارکردهای فرهنگی و آموزشی مسجد را تقویت کرد.

این کارشناس و مشاور دینی با تأکید بر اینکه در یکی از مساجد حاشیه شهر با بضاعت مالی اندک چند میز برای ارائه خدمت به مردم در نظر گرفته شده بود که طب اسلامی، طب مدرن و مشاوره خانواده به مخاطبان ارائه می‌دادند، گفت: با شرایط زندگی ماشینی، مردم نیاز به آموزش راهکارهای حل مساله و مشاوره‌های خانوادگی دارند چرا که انسان به مرور از یکدیگر فاصله گرفته‌اند.

مسجد در کاهش آمار طلاق نقش آفرینی کند

وی با بیان اینکه مسجد حتی می‌تواند در کاهش آمار طلاق نیز نقش آفرینی کند، عنوان کرد: مسجد مکانی مناسب است تا بستری برای بانوانی که آماده امر مقدس ازدواج هستند، فراهم کند تا آنان با رعایت شئونات اخلاقی، هنرهای خود را در معرض دید بانوان دیگر قرار دهند و نیاز نباشد برای دیده شدن دست به آرایش یا رفتارهای زننده در خیابان بزنند.

روحانی مقدم با بیان اینکه مسجد حتی می‌تواند در مسائل اقتصادی مردم موثر باشد، اظهار کرد: در مسجد افراد متدین رفت وآمد دارند، بنابراین کارگر و کارفرمای متدین می توانند در مسجد یکدیگر را پیدا کرده و مشغول فعالیت‌های اقتصادی شوند یا با ایجاد صندوق وام قرض الحسنه در مسجد وام برای مشاغل کوچک به مردم ارائه شود.

مدیر اجرایی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سیاست و دیانت ما از یکدیگر جدا نیست، عنوان کرد: مسجد می‌تواند در آگاهی‌بخشی سیاسی به مردم پررنگ ظاهر شود تا مردم تصمیم درستی را در شرایط مختلف زندگی اجتماعی خود گیرند. تمرین روحیه وحدت اجتماعی می‌تواند در مقابله با طرح ریزی‌های دشمنان در فضای مجازی موثر باشد، همانطور که در مسائل نظامی نیازمند مانور هستیم، در مسجد نیز باید مانور فرهنگی ایجاد کنیم تا مردم با توطئه های امروز دشمنان آشنا شوند.

روحانی مقدم با اشاره به اینکه مسجد می تواند خلاهای روحی وروانی مردم را پاسخگو باشد، عنوان کرد: اگر آموزه های دینی که در مسجد دریافت می‎کنیم را بتوانیم در زندگی پیاده کنیم، بسیاری از خلاهای روحی روانی افراد کاسته می‌شود.

وی در خصوص علت رخوت و سستی برخی از مساجد برای حضور در تحولات اجتماعی، گفت: پویایی هر فضایی بستگی به افراد همان منطقه یا جامعه دارد،.بنابراین اگر هیات امنای مسجد یا مردم محله ای که مسجد در آن واقع شده است اقدام به انجام فعالیت‌هایی جهادگونه با هزینه پایین کنند، در بین از رفتن رخوت مسجد نقش بزرگی را ایفا خواهند کرد. برگزاری کلاس‌های آشپزی توسط بانوان در مسجد، حضور نقاش محله در مسجد برای آموزش نقاشی و معلم مدرسه محله برای برگزاری کلاس‌های تقویتی در رفع رخوت مسجد موثر است.

انتهای پیام

captcha