استفاده از ظرفیت حج برای بیان مباحث خانواده
کد خبر: 3738477
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
قاضی عسکر بیان کرد:

استفاده از ظرفیت حج برای بیان مباحث خانواده

گروه جامعه ــ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش حج و خانواده در مکه گفت: زن در اسلام موقعیتی اجتماعی دارد و خانه‌نشین نیست و باید از ظرفیت حج برای آموزش‌های دینی مرتبط با زندگی و خانواده استفاده شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در همایش حج و خانواده که در مکه مکرمه برگزار شد، گفت: مسائل مربوط به خانواده دارای گستره و جامعیتی است که باید چندین جلسه به آن اختصاص داد.

امیرالحاج ایران با اشاره به محورهای مختلف متناسب با موضوع همایش، نگاه به زن و شخصیت زن را یکی از محورهای اصلی بیان کرد و افزود: مقایسه دوران جاهلیت و دوران ظهور اسلام در این سرزمین و توجه به آیات قرآن نشان می‌دهد که نگرش ما نسبت به زن باید دستخوش تغییر شود. 

وی توجیه نبودن جامعه نسبت به شخصیت زن را زمینه بسیاری از آسیب‌ها دانست و افزود: زن در دوره جاهلیت فاقد هرگونه اختیار و وجاهت بود اما آیات و روایات نشان می‌هد این نگاه در دوره اسلام به نگاهی همه جانبه، مترقی و انسان ساز تبدیل شد.

جنسیت در فضیلت انسان نقشی ندارد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه دیدگاه قرآن کریم به زن متعالی است و جنسیت در فضیلت انسان نقشی ندارد، اظهارداشت: متاسفانه امروزه تعریف درستی از نگاه دین به زنان در جامعه وجود ندارد و دیدگاه‌های منفی نسبت به شخصیت زن، بیانگر بازگشت نوین به دوران جاهلیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تاکید بر بیان جایگاه رفیع زن در حج  افزود: باید به این نتیجه برسیم که زن شریک زندگی مرد است و در کنار او برای ساختن محیط خانواده، افراد و در نهایت جامعه تصمیم گیرنده است. 

زن در اسلام موقعیتی اجتماعی دارد و خانه نشین نیست

وی گفتن این جمله را که ازدواج با هدف ارضای جنسی انجام می‌شود را درست ندانست و گفت: محیط خانواده باید محیطی آرام و محلی برای شکل گیری شخصیت انسان‌ها باشد.

امیرالحاج ایران عشق هاجر و ابراهیم (ع) و فرمانبرداری اسماعیل از پدر را نمونه‌ای از الگوی خانواده دینی دانست و گفت: نمونه دیگر خانواده الهی پیوند پیامبراکرم (ص) با حضرت خدیجه (س) بود که بیانگر نگاه حضرت به زن بود و اینکه زن در اسلام موقعیتی اجتماعی دارد و خانه نشین نیست.

نماینده مقام معظم رهبری موافقت پیامبر در مشارکت زنان در نبرد و نقش حضرت فاطمه (س) در مداوای مجروحان جنگ را نمونه دیگری از فعالیت زنان در اجتماع بیان کرد و گفت: سادگی، سازگاری، کمک کردن به یکدیگر برای ارتقاء سطح معلومات دینی و اخلاق خوب نکاتی درس آموز در زندگی این بزرگواران است.

قاضی عسکر ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) را نمونه دیگری از الگوی موفق برای قوام خانواده بیان و تصریح کرد: باید فرزندانمان را با این الگوها بیشترآشنا کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

نماینده ولی فقیه در حج با تاکید بر اینکه مسئله مهارت‌های زندگی همچون کنترل خشم، سازگاری و تعامل در زندگی مشترک باید در حج گفته شود، خاطرنشان کرد: به روحانیون کاروان‌ها گفته‌ایم که بیان این مباحث برای زائران اثر بخش‌تر است و زائران پذیرش بهتری دارند، چراکه این الگوهای الهی در این سرزمین قابل مشاهده و ملموس است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ضرورت حضور معینه‌ها در کاروان حج را یادآور شد و گفت: با توجه به جمعیت بانوان در حج، باید از این ظرفیت استفاده و تلاش کرد تا حج مرکزی بشود برای آموزش‌های دینی مرتبط با زندگی و خانواده تا در بازگشت در زندگی بکار گرفته شود.

وی با بیان اینکه مردم در این سرزمین تشنه شنیدن معارف هستند، افزود: می‌توان با برنامه ریزی‌های دقیق ایده‌های بهتر زندگی اسلامی را عملیاتی کرد.

امیرالحاج ایران در پایان از بانوان تحصیل‌کرده و فرهیخته حاضر در همایش خواست با آسیب شناسی حج بانوان، و ارائه راهکارهای عملی، زمینه برنامه ریزی بهتر برای زائران در موسم حج را فراهم کنند.

در ابتدای این مراسم خزعلی، دبیر همایش حج و خانواده و سبک زندگی اسلامی، در سخنانی، با تشریح زندگی انبیاء الهی در حج، به زندگی مشترک حضرت ابراهیم(ع) و هاجر اشاره کرد و گفت: مطالعه سبک تربیتی این پیامبرخدا و تعبد زن و فرزند از او می‌تواند در زندگی ما کارساز و راهگشا باشد.

وی به نفوذ سبک زندگی غربی در جوامع اسلامی اشاره کرد و گفت: تا زمانیکه سبک زندگی و نوع رفتار با خانواده را اصلاح نکنیم به پیشرفت نخواهیم‌ رسید.

در این نشست همچنین خانم‌ها حکیم زاده، غفاری، پناهی و هاشمی از اساتید حوزه و دانشگاه و حجت‌الاسلام سالاری‌فر و دکتر وفایی نیز به بیان آسیب‌های اجتماعی تهدیدکننده بنیان خانواده و راه‌های مقابله با آن پرداختند. 

انتهای پیام

captcha