کرامت انسان در قرآن نسبتی با جنسیت ندارد/ ارزش عمل تابع تقواست
کد خبر: 3738507
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸

کرامت انسان در قرآن نسبتی با جنسیت ندارد/ ارزش عمل تابع تقواست

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که زمانی‌که روح در انسان دمیده می‌شود مسجود ملائکه است، عنوان کرد: در قرآن کرامت انسان نسبت معناداری با جنسیت ندارد بدین معنا که قرآن کرامت را از جنسیت نگرفته است.

نقصان ذاتی زن در انسانیت، با آیات قرآن سازگار نیست/ ارزش عمل تابع تقواست

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به خطبه 77 نهج‌البلاغه، اظهار کرد: این خطبه به‌خاطر مطالبی که درمورد زنان بیان می‌کند از خطبه‌های چالشی به حساب می‌رود.
وی با اشاره به این‌که روایات و آیات خاصی که در مورد زنان است جای تامل دارد و رد این آیات مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: دانشمندان و علمای دینی، کلیت مضمون روایات در مورد زنان را پذیرفته‌اند.

عدم توجه به کارکردهای اجتماعی زن و مرد
ویسکرمی با ذکر این مطلب که معرفت‌النفس در توجیه تفاوت‌های زن و مرد خیلی موفق نبوده است، اضافه کرد: این در حالی‌است که تفاوت‌های زیادی بین زن و مرد وجود دارد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به عدم توجه به کارکردهای اجتماعی زن و مرد، تصریح کرد: فلسفه سنتی موجب شده تا تفاوت‌های زن و مرد بیان نشود این در حالی‌است که نظریات فراوانی در مورد تفاوت زن و مرد وجود دارد.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که در روایاتی که در مورد نفس و روح است روح یکی‌از ملائکه و حتی بالاتر از ملائکه است، اضافه کرد: جلوه‌ای از روح که مخلوق خداست در انسان ورود پیدا کرده است.
وی با اشاره به این‌که در مرتبه‌ای که انسان‌ها نفحه‌ای از روح خدا هستند تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: چنان‌که خداوند در سوره حجرات می‌فرماید ما شما را به شکل زن و مرد آفریدیم و برترین شما نرد خدا باتقواترین شماست حال آن‌که تفاوت‌های انسان‌ها برای این است تا همدیگر را بشناسند.

در قرآن کرامت انسان نسبت معناداری با جنسیت ندارد
ویسکرمی با بیان این‌که زمانی‌که روح در انسان دمیده می‌شود مسجود ملائکه است، عنوان کرد: در قرآن کرامت انسان نسبت معناداری با جنسیت ندارد بدین معنا که قرآن کرامت را از جنسیت نگرفته است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان ارزش عمل در قرآن را تابع تقوا ذکر کرد و ادامه داد: اولین جنایت تاریخ را قابیل انجام داد که یک مرد است در حالی‌که آن‌ها دو خواهر هم داشتند.
این مفسر قرآن‌کریم بی‌تقوایی را عامل عدم پذیرش انفاق منافقان ذکر کرد و ادامه داد: بسیاری از آیات سوره توبه در مورد نفاق است این در حالی‌است که کرامت و ارزش عمل به تقوا بستگی دارد.
وی با اشاره به این‌که نقصان ذاتی زن در انسانیت با آیات قرآن سازگار نیست، اضافه کرد: وجهه زمینی زن و مرد است که مسجود ملائکه است همین زن دنیوی است که با داشتن تمام خصوصیات می‌تواند مسجود ملائکه باشد.
ویسکرمی به تعبیر بلند قرآن در مورد حضرت مریم اشاره و افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید من از روحم در رحم مریم دمیدم و وی دامن خود را پاک نگه داشت و خودش و پسرش را آیتی برای عالمیان قرار دادیم این در حالی‌است که در آیه ۱۲ سوره تحریم، نفخ روح را به حضرت مریم نسبت می‌دهد.

تفاوت کارکرد خلقت زن و مرد
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان بسیاری از مسائل انسان به زندگی زمینی برمی‌گردد و داستان آدم و حوا از خوردن شجره ممنوعه شروع شد، به تفاوت کارکرد خلقت زن و مرد اشاره و با ذکر این مطلب که زن و مرد برای دو کارکرد خلق شده‌اند، خاطرنشان کرد: خداوند متعال زن و مرد را از یک جنس آفریده است لکن کارکرد آنان متفاوت است کمااینکه زن و مرد با رسیدن به هم به آرامش می‌رسند.
این مفسر قرآن‌کریم ادامه داد: کارکردهای متفاوت و خلاهای وجودی زن و مرد باعث می‌شود که به همدیگر نیاز داشته باشند چراکه زن و مرد بعد از خلقت دارای خلا هستند.
وی تفاوت ساختار خلقت انسان را به‌دلیل تفاوت کارکردهای زن برشمرد و گفت: کارکردهای زن و مرد در عالم هستی متفاوت است.

نگاه خداوند به انسان جنسیتی نیست
وی با اشاره به این‌که در آیه ۳۲ سوره نسا در بحث ارث آمده است که بیشتر از آن‌چه خدا برای شما خواسته است نخواهید و به حق خودتان راضی باشید، منشا کرامت انسان و ملاک پذیرش اعمال تقوا برشمرد و گفت: زن و مرد زمینی هر دو می‌توانند خلیفه‌الله باشند چراکه نگاه خداوند به انسان جنسیتی نیست.

انتهای پیام

captcha