نگرش قرآن به ثبات در اعتقادات
کد خبر: 3738514
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱

نگرش قرآن به ثبات در اعتقادات

گروه معارف - ثبات حالتی است که تا با ایمان همراه نباشد، اطمینان نفس و در نتیجه طلب کمال میسر نمی‌شود، زیرا هر کس که در عقاید خود متزلزل باشد، نمی‌تواند طالب کمال باشد، و ثبات ایمان عبارت است از حصول قطع به اینکه کامل و کمالی وجود دارد و تا این قطع حاصل نشود طلب کمال وجود نمی‌گیرد.

 نگرش قرآن به ثبات در اعتقادات

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، خداوند مومنان را با قول ثابت در زندگی دنیا و آخرت تثبیت می‌کند. ثبات حالتی است که تا با ایمان همراه نیاشد، اطمینان نفس و در نتیجه طلب کمال میسر نمی‌شود، زیرا هر کس که در عقاید خود متزلزل باشد، نمی‌تواند طالب کمال باشد، و ثبات ایمان عبارت است از حصول قطع به اینکه کامل و کمالی وجود دارد و تا این قطع حاصل نشود طلب کمال وجود نمی گیرد، و تا تصمیم بر طلب کمال و ثبات در راه آن به دست نیاید سیر و سلوک ممکن نیست، و کسی که تصمیم دارد ولی ثبات نداشته باشد.
متحیر و سرگردان، تصمیم هم ندارد و تا به یک سمت معیّن رو نیاورد حرکت و سیر و سلوک از او صادر نمی‌شود و اگر هم حرکتی بکند حرکتی بی حاصل و بدون فائده است.
و اما علّت ثبات یک فرد بصیرت درونی و اعتقاد به حقانیت عقاید خود و دریافت لذت نیل به کمال و ملکه شدن این حالت درونی است به گونه‌ای که زوال نپذیرد، و بدین گونه است که از انسان‌های ثابت قدم همواره اعمال صالح صادر می شود.

ایمانی مورد تایید دین اسلام است که در قلب مسلمان رسوخ کند
حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه شهر سردرود، در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: ایمانی مورد تایید دین اسلام است که در قلب و دل مسلمان رسوخ کند.
اساسى‏ ترين باور دينى، ايمان به خدا و يكتاپرستى است، ايمان عبارت است از پذيرايى و قبول مخصوصى از ناحيه نفس در آنچه قبول كرده؛ قبولى كه باعث شود نفس در برابر آن ادراک و آثارى كه اقتضا دارد، تسليم شود.
وی از مهم ترین باورهای دینی گفت و افزود: ايمان به خدا، اعتقاد به رسالت و امامت و زندگى پس از مرگ، مهم‏‌ترين باورهاى دينى‌اند كه خانواده را كارآمد مى‏‌كند.
حجت الاسلام جلیلی، با استناد به آیه 3 سوره عصر خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده‌اند.

ایمانمان را تعمیق ببخشیم
امام جمعه شهر سردرود، ادامه داد: انسان‌های مؤمن به خدا و رسول خدا ایمان دارند و بر سر ایمان و اعتقاد خود پایبند هستند، آنان تردید به خود راه نمی‌دهند، محکم ایستاده‌اند، بادهای تند نمی‌توانند انسان مؤمن را از جایگاه ایمانی جدا کنند.
وی، یادآور شد: اگر می خواهیم از قرآن یاد بیریم باید ایمانمان را تعمیق ببخشیم و از این ایمان مراقبت کنیم.
وی با اشاره یه فرموده امیرمؤمنان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: خوشا بحال کسى که محبت ما اهل بیت در قلب او رسوخ داشته باشد، ایمان در قلب چنین کسى ثابت‏تر از کوه احد در مکانش خواهد بود.
حجت‌الاسلام جلیلی تاکید کرد: اگر باورهاى انسان در زندگى و به ويژه در خانواده صحيح و مطابق با خواسته‏‌هاى خالق هستى باشد، زندگى او هم در مسير صحيح و كارآمدى قرار خواهد گرفت و اگر بينش‏‌هاى نادرست، جهت‏ دهنده زندگى فرد باشد، زندگى را به بیراهه برده، آن را ناكارآمد مى‏‌سازد. از اين‏روست كه اسلام بيش از هر چيز به اصلاح شناخت و بينش‏‌هاى انسان اهميت مى‏‌دهد و برترين افراد را از نظر ايمان كسانى مى‌‏داند كه از نظر شناخت بر ديگران برترى دارند.

افزایش شناخت دین موجب مقاومت بیشتر در برابر هجوم تبلیغات دین‌زدا می شود
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: هر اندازه انسان دین را بهتر و درست‌تر بشناسد و باورهای دینی و مذهبی بر اساس شناخت درست از دین شکل بگیرد و پدید آید؛ بهتر و بیشتر می‌تواند در برابر هجوم تبلیغات دین‌زدایی جهان معاصر، مقاومت کند و اگر پایه‌های معرفت دینی انسان قوی نبوده و باورهای دینی انسان، مستند و محکم نباشد و هر باور و اعتقاد دینی تکیه‌گاهی در قرآن و روایات صحیح و مبانی کلامی و فلسفی به همراه نداشته باشد،‌ در برابر هجمه تندباد حوادث و تبلیغات دین‌زدایی عصر جدید، تاب مقاومت نخواهد داشت.
وی ضمن بازگو نمودن یکی از بهترین راه‌های تقویت ایمان افزود: یکی از بهترین راه‌های تقویت ایمان و باورهای دینی، یاد و ذکر مداوم خداوند است؛ زیرا یاد خداوند موجب اطمینان قلب می‌شود و هر گاه انسان به مقام اطمینان قلبی برسد و به اصطلاح صاحب «قلب مطمئنه» شود، باورهای دینی او چون فولاد آب دیده محکم و پرتوان می‌شود.
وی با استناد به آیه 15 سوره حجرات خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: مؤمنان واقعی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده اند، سپس هرگز شک و تردیدی به خود راه نداده و با اموال و جان‌های خود در راه خدا جهاد کرده اند آنها راستگویانند.

انسان‌های مؤمن در ایمان خود دچار تردید نمی‌شوند
حجت‌الاسلام مرسلی، ادامه داد: انسان‌های مؤمن در ایمان خود دچار تردید و تشکیک نمی شوند و دین خداوند را با نظر شخصی خود استنباط نمی‌کنند.
امام جمعه مهربان یادآور شد: اگر کسی ادعای ایمان کرد، شاخصه‌ها و معیارهای انسان مومن از منظر قرآن کریم این است که ایمان به خدا و رسول خدا دارد و اگر به این دو باور قلبی داشته باشد، در رفتار و گفتار و در قلب و وجود انسان نمایان می‌شود.
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: اگر می‌خواهید ایمان خود را آزمایش کنید آن لحظه‌ای که غضبناک می‌شوید، اگر اعمال و گفتارتان، شما را از حق و حقیقت جدا نکرد ایمان خود را حفظ کردید.
حجت‌الاسلام مرسلی ضمن بازگو نمودن تنها راه تقویت باورهای دینی تاکید کرد: تمسک به قرآن و عترت، در همه ادوار و زمان‌ها، مهم‌ترین، بلکه تنها راه تقویت و حافظ عقاید و باورهای دینی و مذهبی است.

انتهای پیام

captcha