اهمیت نوشت‌افزار ایرانی‌-اسلامی از جهت اقتصاد فرهنگ
کد خبر: 3738546
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
حجت‌الاسلام مازنی:

اهمیت نوشت‌افزار ایرانی‌-اسلامی از جهت اقتصاد فرهنگ

گروه جامعه ــ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی‌-اسلامی از جهت اقتصاد فرهنگ برای کشور بسیار مهم تلقی می‌شود، گفت: این حق همه مردم و جامعه است که در سبد خانواده خود محصولات فرهنگی را داشته باشند، محصولاتی که برگرفته از فرهنگ دینی باشد، محصولاتی که اگر با کیفیت باشند به رونق اقتصاد کشور منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ششمین دوره از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی صبح امروز ۲۳ مردادماه با حضور سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و جمعی دیگر از معاونین و مسئولان حوزه کودک و نوجوان، صبح امروز در محل کانون پرورشی و فرهنگی حجاب برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام مازنی در این مراسم با اشاره به اینکه عرصه نوشت‌افزار امروز در بعد فرهنگ و اقتصاد و فرهنگ و سبک زندگی اسلامی-ایرانی اثر‌گذار است، گفت: این برنامه با همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش و تلاش و همت مجمع نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی برگزار شده است و ما نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این آمادگی را داریم تا در جریان مشکلات، خدمات و برنامه‌های آموزش و پرورش به ویژه در حوزه‌های معاونت فرهنگی و پرورشی قرار بگیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی‌-اسلامی از جهت اقتصاد فرهنگ برای کشور بسیار مهم تلقی می‌شود و این اقتصاد از دو جهت برای ما حائز اهمیت است، گفت: اول از این جهت اهمیت دارد که کالا‌های فرهنگی باید در سبد زندگی روزمره مردم باشد، چرا که وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم منظور فرهنگی است که بر تمام زندگی ما اثر‌گذار است؛ لذا در این جریان وقتی از مصرف یا تولید کالا صحبت می‌شود در واقع فرهنگ مصرف یا تولید را مورد توجه قرار می‌دهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: این حق همه مردم و جامعه است که در سبد خانواده خود محصولات فرهنگی را داشته باشند، محصولاتی که برگرفته از فرهنگ دینی، آثار و محصولات هنر، کتاب، فیلم و امثال این‌ها باشد و نوشت‌افزار یکی از این موارد و جز کالا‌های مصرفی خانواده‌های ایرانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی با تاکید بر اینکه تامین نیاز‌های فرهنگی درجامعه نه تنها از نعمت‌های مادی کم نمی‌کند، اظهار کرد: بلکه اگر به درستی انجام شود می‌تواند مقدمه‌ای برای تامین حوزه‌های مادی هم باشد؛ ما زمانی که مسائل فرهنگی صحبت می‌کنیم از فرهنگ تولید هم صحبت می‌کنیم.

وی در ادامه سخنانش با تاکید بر فرهنگ کارآفرینی گفت: امروز جامعه باید توقع کارآفرینی داشته باشد چراکه کارآفرینی علاوه بر شغل‌آفرینی ارزش آفرینی هم می‌کند؛ این همان چیزی است که یک اقتصاد خودکفا، درون‌نگر و برون‌گرا را در خودش دارد؛ بنابراین وقتی از اقتصاد فرهنگ سخن می‌گوییم در کنار اقتصاد کالا، ارزش‌های فرهنگی هم مد نظر قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه منظور از اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگ این است که این اقتصاد به کمک اقتصاد کشور بیاید، گفت: وقتی در سبد خانواده کالای فرهنگی را مد نظر قرار می‌دهیم به این معنی است که ارزش‌های کارآفرینی در فرهنگ کار، فرهنگ‌گفت‌وگو، تعامل، مصرف، تولید و کیفیت را مد نظر قرار بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد و اینکه مهمترین مسئله در کشور اقتصاد است، افزود: بر همین اساس در کمیسیون فرهنگی و سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی اگر بخواهیم به اقتصاد کشور کمک کنیم باید اقتصاد فرهنگ را رونق دهیم؛ اگر تاکنون کوتاهی کرده و منزلت اجتماعی را رعایت نکرده‌ایم به سهم خودم عذرخواهی می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه باید شأن و منزلت اهالی فرهنگ و هنر، استادان و معلمان رعایت شود، گفت: حفظ شان این اقشار می‌تواند در نقش‌آفرینی صحیح آن‌ها در جامعه موثر باشد.
 
نوشت افزار هم در اقتصاد فرهنگ اثرگذار است
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به حوزه نوشت‌افزار ایرانی-‌اسلامی پرداخت و گفت: نوشت افزار هم در اقتصاد فرهنگ اثرگذار است چراکه بخش اعظم جامعه نیازمند این کالا است؛ حتی اگر همه مردم به تئاتر و برنامه موسیقایی علاقه نداشته باشند، اما خانواده‌ای نیست که با وجود داشتن فرزند محصل به دفتر و قلم نیازمند نباشد، لذا تقاضای این کالا بالاست و ما وقتی می‌توانیم به این تقاضا پاسخ دهیم، که نوشت‌افزار با کیفیت تولید کنیم.

حجت‌الاسلام مازنی تصریح کرد: نمی‌خواهم بیگانه‌هراسی کنم، اما برخی از کالا‌های خارجی علی‌رغم جذابیت، مفاهیم مناسب ندارد بنابراین باید کالایی جذاب برای مخاطب داشته باشیم. امروز رابطه فیلم‌های سینمایی، انیمیشن و به ویژه فیلم‌های رسانه ملی با تولیدات نوشت‌افزار تنگاتنگ است و بطور مثال اگر تصویر جناب‌خان روی کیف باشد ناخود‌آگاه تداعی‌کنده برنامه خندوانه خواهد بود؛ البته در تهیه نوشت‌افزار نباید شهدایی مانند حسین فهمیده‌ها را فراموش کنیم چرا که گاهی نسل حاضر آشنایی چندانی با این افراد ندارند و متاسفانه برخی افراد از این بزرگان تنها به نام خیابان و یا بلواری آشنا هستند.

وی با بیان اینکه نباید هرکس جزیره‌ای عمل کند، گفت: رسانه ملی باید این کوتاهی را جبران کند و همه باید در فرهنگ خود اتکایی موثر باشیم و به تحقق هدف شعار سال بیاندیشیم؛ باید از اقتصاد مقاومتی درون‌نگر و برون‌گرا بهره بگیریم و کالای با کیفیت داخلی را بر کالای خارجی ترجیح دهیم.

در ادامه این برنامه سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی‌- اسلامی، گفت: حجم بازار لوازم التحریر در کشور ۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و حجم گسترده‌ای از آن به تولیدکنندگان خارجی اختصاص دارد، اما اگر این بازار در دست تولیدکنندگان داخلی باشد، ۵۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در بعد فرهنگی لوازم التحریر، کاراکتر‌ها نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند البته کاراکتر‌ها در حوزه کودک و نوجوان در ۱۶ حوزه مانند لوازم التحریر و لوازم اتاق خواب نقش‌آفرین هستند که عمده کاراکتر‌ها غیر بومی و متعارض با نظام اسلامی است مثلاً خشونت را ترویج می‌کند.
 
۱۰ کاراکتر محبوب دانش آموزان ایرانی «آمریکایی» بودند
حسینی اظهار کرد: در سال ۹۲، حجم توجه به کاراکتر‌های خارجی بسیار بالا بود و ما تلاش کردیم که در این مدت به سمت نوشت افزار ایرانی-‌اسلامی حرکت کنیم؛ در نظرسنجی صورت گرفته، ۱۰ کاراکتر محبوب دانش آموزان ایرانی «آمریکایی» بودند. در تولیدات خارجی به سلامت نوجوانان توجه نمی‌شود و در تولیدات داخلی تلاش می‌شود سلامت دانش‌آموزان در اولویت باشد.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی اظهار کرد: تاکنون ۱۰۰ تولید‌کننده برای نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی پای کار آمدند و امسال بیش از یک هزار محصول جدید داریم و با همت آموزش و پرورش در ۷۰۰ نقطه آموزشی و چند هزار فروشگاه، نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی عرضه می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha