اهمیت گفت وگو از منظر قرآن/ دانشجو به سلاح گفت‌و‌گو مسلح باشد
کد خبر: 3738620
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۵

اهمیت گفت وگو از منظر قرآن/ دانشجو به سلاح گفت‌و‌گو مسلح باشد

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گیلان با اشاره به اهمیت فرهنگ گفت وگو از منظر قرآن، اظهار کرد: دانشجو مهمترین عنصر آرمانگرا، عدالتخواه و کاوشگر فضای دانشگاه است؛ به همین دلیل اگر این عنصر فعال بخواهد به وظیفه خود عمل کند، بیشتر از بقیه عناصر باید به سلاح گفت وگو مسلح باشد.

دانشجویان با قدرت گفت وگو در پایه گذاری تمدن نوین اسلامی نقش دارند

سید احمد ذبیحی، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی استان گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به اهمیت فرهنگ گفت وگو از منظر قرآن، اظهار کرد: فلاسفه در تمایز تعریف انسان با حیوان بر قدرت ناطقه انسان تاکید می کنند لذا خداوند متعال در سوره الرحمن از خلقت انسان و آموزش قدرت بیان که به وی ارزانی داشته سخن می گوید و همچنین با بعثت انبیا فرهنگ گفت وگو را در عمل شیوه ای برای هدایت انسان برمی گزیند.

پیامبران الهی مامور به ابلاغ پیام وحی از طریق گفت وگو بودند

وی با اشاره به آیه «ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ/ نحل، 125»، گفت: پیامبران الهی در مدت رسالت خود مامور به ابلاغ پیام وحی از طریق گفت وگو با قوم خود بوده اند و ده ها گفت وگو از جمله گفتگوی حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی(ع) با دشمنان سرسخت خود، پیروانشان و حتی ذات باری تعالی در مصحف شریف ذکر شده است.

فعال فرهنگی و پژوهشگر، با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) در یک محیط بدوی و سراسر تعصب، جهل، خرافه و ستیزه جویی توفیق تحسین برانگیز خود را در جذب هزاران انسان در شبه جزیره مدیون فرهنگ گفت وگو و بردباری است، یادآور شد: اگر پیامبر(ص) فاقد قدرت گفت وگو و تعامل با دشمنان لجوج بود، امکان نداشت در مدتی کوتاه آیین باشکوه اسلام را میان آن قوم وحشی پایه گذاری کند.

زندگی اهل بیت(ع)؛ سرشار از جلسات مباحثه و گفت وگو

ذبیحی، آموزه های دینی و تربیتی و تاریخ زندگی اهل بیت(ع) و اولیای الهی را سرشار از جلسات مباحثه و گفت وگوی بین ادیان و مکاتب الحادی دانست و افزود: تاریخ اسلام از جلسات مباحثه و گفت وگوی امام جعفر صادق(ع) و امام رضا(ع) نقل های زیبایی دارد.

استادیار زبان و ادبیات فارسی، با اشاره به تاثیر گفت وگو در کاهش تنش های فردی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: انسان فطرتا اجتماعی است و کمال و پیشرفتش در گرو جامعه است لذا از الزامات حضور انسان در جمع توانایی قدرت تعامل و گفت وگو می باشد.

وی ادامه داد: به طور طبیعی افرادی که از ارتباطات بالای اجتماعی و توانمندی ارتباط گیری با دیگران برخوردارند موفق‌تر هستند.

بیشتر اختلافات و درگیری های جوامع بشری ناشی از فقدان قدرت گفت وگو است

مدرس دانشگاه، ایجاد بیشتر جنگ ها، نزاع ها، اختلافات و درگیری های جوامع بشری را ناشی از فقدان قدرت گفت وگو و تعامل با دیگران دانست و یادآور شد: وقتی یکی از طرفین دعوا تحمل لازم و یا درک پذیرش الزامات گفت وگو و مذاکره را ندارد و یا نمی خواهد شرایط و یا نتایج آن را به دلیل تعصب، جهل، زر و زور بپذیرد، تنش و مشکلات اوج می گیرد.

ذبیحی، با بیان اینکه امروزه خانواده یکی از نهادهای مقدس و پر اهمیت جامعه محسوب می شود، گفت: وقتی خانواده با عدم توجه به عنصر مهم قدرت تعامل و گفت وگو مواجه می شود، دچار تنش های شدید و بحران و در نهایت فروپاشی خواهد شد لذا اگر گفت وگوی سازنده به خوبی مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از پرونده های قضایی باز نخواهد شد و تربیت و رشد کودکان در خانواده و جامعه آسیب نمی بیند.

مناظرات دانشجویی محملی برای مسلح شدن به ابزار گفت وگوست

وی برگزاری مناظرات دانشجویی را اولین گام در شکل گیری فضای گفت وگو و تعامل در دانشگاه دانست و عنوان کرد: دانشجو مهمترین عنصر آرمانگرا، عدالتخواه و کاوشگر فضای دانشگاه است؛ به همین دلیل اگر این عنصر فعال بخواهد به وظیفه خود عمل کند، بیشتر از بقیه عناصر باید به سلاح گفت وگو مسلح باشد.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گیلان، مناظرات دانشجویی را محملی برای آموزش و تمرین در راستای مسلح شدن به ابزار گفت وگو دانست و متذکر شد: اگر این آموزش و ممارست و کسب تجربه از خانواده و دوران تحصیل در مدرسه به تدریج صورت گیرد، نتایج آن در دانشگاه و جامعه اثرات مثبت بیشتری خواهد داشت.

دانشجویان در پایه گذاری تمدن نوین اسلامی نقش مهمی ایفا خواهند کرد

استادیار زبان و ادبیات فارسی، با بیان اینکه دانشجویان آینده سازان کشور هستند، خاطرنشان کرد: اگر دانشجویان بتوانند با قدرت گفت وگو و دانش لازم پرورش یابند، در پایه گذاری تمدن نوین اسلامی نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

وی با اشاره به برگزاری هفتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی در بین دانشجویان دانشگاه های کشور به همت جهاددانشگاهی، یادآور شد: این مسابقات می تواند برای جامعه و میهن اسلامی نویدبخش باشد. شاید بهتر است در کنار برگزاری مسابقات سراسری و سالیانه در طول ترم تحصیلی نیز این گفت وگوها و مناظرات دانشجویی همراه با اجرای کلاس های سخنوری و فن بیان و شیوه های تحقیق و پژوهش ادامه یابد.

به گزارش ایکنا، مرحله استانی هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان و با مشارکت دانشگاه پیام نور رشت و پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان از 21 لغایت 25 مرداد در حال برگزاری است.

انتهای پیام

captcha