پشت پرده دیدار ناگهانی سیسی با ملک سلمان
کد خبر: 3738662
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کارشناسان تشریح کردند؛

پشت پرده دیدار ناگهانی سیسی با ملک سلمان

گروه بین‌الملل ـ تحلیلگران سیاسی بر این باورند که دیدار ناگهانی ملک سلمان و سیسی در «نیوم» عربستان فراتر از یک دیدار دیپلماتیک بوده و اجرای معامله قرن و تأمین امنیت اسرائیل، بحران یمن و استقرار فلسطینیان در سینای مصر را از مسائل پشت‌پرده این دیدار معرفی کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری عربی 21؛ ناظران و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که دیدار ناگهانی عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر با ملک سلمان پادشاه عربستان در شهر نیوم واقع در شمال غرب عربستان چیزی فراتر از بیانیه صادر شده از سوی ریاست جمهوری مصر در این باره است.

تحلیلگران سیاسی با صدور بیانیه‌ای در این رابطه تاکید کردند، بر اساس اوضاع سیاسی کنونی، این دیدار فراتر از آن است که تنها در بررسی روابط دوکشور و بحث و تبادل نظر در این باره خلاصه شود به ویژه این که انتظار می‌رود دو طرف در این دیدار در ارتباط با دو موضوع مهم به توافق رسیده باشند. اول کمک مصر برای ارتقاء منطقه نئوم به عنوان منطقه نخست گردشگری در برابر کمک‌های نفتی عربستان و دوم اجرای معامله قرن و تامین منافع عربستان، مصر، اردن و اسرائیل.

در ادامه این بیانیه آمده؛ این دو توافق در کنار بحث و تبادل‌نظر در ارتباط با آخرین وضعیت در منطقه و مسائل مشترک و روابط دوجانبه میان دوکشور ایجاد شده است.

در همین رابطه، محمود زواوی، استاد دانشگاه و از تحلیلگران سیاسی برجسته عزب‌زبان تصریح می‌کند: پروژه نئوم دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. نخست تغییر هویت عربستان به عنوان کشوری با هویت اسلامی محافظه‌کار و تبدیل آن به قطب گردشگری جهانی و دوم تأید فرآیند صلح و  پایان دادن به درگیری‌ها با اسرائیل.

وی همچنین افزود: سه کشور شریک در این پروژه  یعنی مصر، عربستان و اردن دیگر مطلقا وارد جنگ با اسرائیل نخواهند شد، لذا این پروژه به معنای تضمین امنیت اسرائیل به شمار می‌رود.

همچنین عبدالحمید قطب، روزنامه‌نگار مصری با بیان این که این دیدار فراتر از بررسی روابط دوجانبه بوده، تصریح می‎کند: از نظر من دیدار سلمان و سیسی در نئوم به منظور بررسی مسئله یمن انجام  شده، به ویژه این که این دیدار پس از سفر عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی یمن) به قاهره رخ داد.

وی مسئله معامله قرن و ادامه یافتن کمک نفتی عربستان به مصر را از دیگر موضوعات مطرح شده در  این دیدار دوجانبه دانست.

در  دیدار سیسی و ملک سلمان که روز گذشته (23 مردادماه)  به طور ناگهانی انجام شد، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و ژنرال عباس کامل رئیس اطلاعات مصر نیز حضور داشتند.

سیسی نخستین رهبر عربی است که از زمان آغاز پروژه نئوم در اکتبر سال 2017 از این منطقه واقع در شمال غرب سعوی و هم مرز با سه کشور عربستان، مصر و اردن دیدار می‌کند.

پروژه شهرک نئوم از سوی محمد بن سلمان ولیعهد کنونی عربستان سعودی ارائه شده و دولت سعودی‌ آن را خیزشی بی‌سابقه در صنعت گردشگری داخلی خود و بخشی از طرح عربستان به سمت جهانی سازی ارزیابی می‌کند.

این منطقه گردشگری در مساحتی بالغ بر 26500 کیلومتر مربع و در منطقه‎ای هم مرز با مصر و اردن ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

captcha