توسعه ایران اسلامی، نظام و انقلاب را حفظ کرده است
کد خبر: 3738822
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

توسعه ایران اسلامی، نظام و انقلاب را حفظ کرده است

گروه جهاد و حماسه ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه که ایران و انقلاب را حفظ کرده، مسیر آبادانی و توسعه ایران اسلامی و بقای نظام و انقلاب است.

توسعه ایران اسلامی، نظام و انقلاب را حفظ کرده است

به گزارش خبرنگار ایکنا، ششمین جشن ایثار پیش از ظهر امروز چهارشنبه 24 مرداد ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیردریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش و جمعی از معاونان، مدیران و ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این موضوع که ایثارگران کشوردر طول تاریخ، دوران دفاع مقدس را فرصتی برای مدیریت و پشتیبانی از ایران دارد، گفت: ما مدیون جمعی از ایثارگران هستیم و آنها گذشته را به یادمان می‌آورند. تاریخ چندهزارساله و تاریخ 1400 ساله پس از اسلام و تاریخ اخیر 150 ساله با فراز و نشیب‌هایش و تاریخ 40 ساله جمهوری اسلامی به پاس رادمردانی است که در این خاک زرین جنگیدند، ایستادند و نگذاشتند ذره‌ای از سرزمین کم و عزتی از این سرزمین فروریزد.

وی افزود: ایثارگران، ایران پرافتخار انقلاب را به سادگی در اختیار ما قرار دادند. آنها فرهنگ ایثار را در جامعه ایرانی نهادینه کردند. مسیری که ما می‌توانیم برای آبادی ایران طی کنیم، از طریق همان چیزی است که برای حفظ انقلاب طی کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آنچه که ایران و انقلاب را حفظ کرده، مسیر آبادانی و توسعه ایران اسلامی و بقای نظام و انقلاب است. ایثارگران پیشتازان این مسیر هستند.

در ادامه دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی، با اشاره به آغاز جنگ گفت: 22 بهمن سال 57، انقلاب اسلامی پیروز و پس از پیروزی، انواع و اقسام دشمنی‌ها نسبت به نظام و کشور انجام شد. آنها برای جلوگیری از رشد و پیشرفت انقلاب، نقشه‌های مختلفی را اجرایی کردند. ابتدا میان قومیت‌ها و مذهب‌ها اختلاف انداختند، پس از شکست به ترور روی آوردند و نزدیک به 17 هزار شهید ترور برجای گذاشتند. مجددا پس از شکست نقشه‌هایشان جنگ ایران و عراق را به وجود آوردند. آنها از عراق حمایت کردند تا جایی که صدام ابتدای جنگ عنوان کرد که سه روزه آبادان را خواهد گرفت و روز هفتم در میدان آزادی با رسانه‌ها مصاحبه خواهد کرد.

وی افزود: در زمان جنگ به ما فشار آوردند تا مذاکره کنیم اما امام راحل فرمودند که ابتدا از خاکمان بروید، تا تصمیمی برای مذاکره داشته باشیم. حتی امام راحل فرمودند که اگر جنگ 20 سال طول بکشد، ما در برابر دشمن ایستادگی خواهیم کرد. 67 روز از جنگ می‌گذشت که نیروی دریایی ایران، نیروی دریایی عراق را در عملیات مروارید منهدم کردند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: امام راحل این هنر را به خرج دادند که جنگ را مردمی کردند. همه مردم در هر مقطع سنی و با هر ویژگی پای مقابله با دشمن آمدند و از این سرزمین دفاع کردند. عامل مؤثر ما در پیروزی، مردم بودند که با اتحاد، همدلی، پایه‌کار بودن، ولایتمداری و اجرایی شدن تدبیر امام راحل توانستیم به دفاع از این سرزمین بپردازیم.

وی افزود: اسرای ایرانی در بدترین وضعیت ممکن روزهای اسارت را گذراندند. عراقی‌ها بدترین کاری را که می‌توانستند را در حق اسرای ایرانی انجام دادند اما هیچ کدام از بدی‌ها و شکنجه‌های‌شان نتوانست سروقامتان را بشکند و خط فکریشان را عوض کنند. با وجود آنکه امام راحل فرمودند که اگر خواستند به ما فحاشی کنید، این کار را انجام دهید تا کمتر شکنجه شوید اما هیچ یک از اسرا این کار را نکردند.

دریادار سیاری اظهار کرد: نزدیک به 73 هزار اسیر عراقی داشتیم که در بهترین شرایط ممکن اسارت را در ایران گذراندند. سال 69 که فرمانده بودیم برای بازدید به پادگان منجیل رفتیم. نزدیک به دوهزار اسیر عراقی در آنجا بود. اسرا هیچ مشکلی نداشتند و حتی با گوش‌هایم شنیدم که یکی از اسرا گفت: مگر اینجا شمال کشور نیست، چرا به ما ماهی سفید نمی‌دهید.

وی بیان کرد: حسین لشگری، اولین و آخرین اسیر ایرانی بود که در سن 17 سالگی اسیر و در سن 46 سالگی به وطن بازگشت. او زمانی که اسیر شد، پسرش چهارماهه بود و زمانی که به وطن بازگشت، دندانپزشک بود.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: اگر ما ثبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشیم، پیشرفت حاصل خواهد شد. دشمن به دنبال این است که این ثبات را از میان برود و یکی از ابزارهایش برای از بین بردن این ثبات، فضای مجازی، عملیات روانی، شایعه‌افکنی و اختلاف‌افکنی است.

وی ادامه داد: دشمن با تمام قدرت این کار را انجام می‌دهد تا ثبات را از میان ببرد. اگر این ثبات از میان برود، امنیت در کشور از میان خواهد رفت و در نهایت شاهد بی‌امنیتی خانواده، بی‌امنیتی اجتماعی، بی‌امنیتی اقتصادی و ملی خواهیم بود.

دریادار سیاری اظهار کرد: اگر ما بیدار، هوشیار و با بصیرت باشیم، مطمئن باشید که هرگز دشمن این ثبات را از میان نخواهد برد و موفق نخواهد شد.

 در ادامه قادر آشنا، رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر، به خاطراتی از ایام اسارتش پرداخت و گفت: علی توحیدی یکی از همان رزمنده‌هایی بود که پیکر برادرش را بوسید و اسیر شد. در اسارت اقداماتی را انجام داد که اگر برای‌تان تعریف کنم، می‌گویید افسانه‌ای بیش نیست. محل اسارت‌مان به لحاظ بهداشتی در بدترین وضعیت ممکن بود. اجازه رفتن به دستشویی را نداشتیم و اسرا برای آنکه ادرارها در محل جاری نباشد، لباس‌های‌شان را در می‌آوردند و روی محل ادرارشان می‌گذاشتند. پس از پنج روز برای‌مان یک بشکه دو لیتری گذاشتند تا آب بخوریم. کنار لیتر آب سرباز عراقی بود که روی دست‌مان می‌زد و آب از روی دست‌مان روی زمین می‌ریخت. از آنجا که لیوان و پارچی نبود و از طرفی هم مجروحان ما عطش بودند، علی توحیدی، آب را در دهانش پر می‌کرد و برای مجروحان می‌برد تا قطره‌ای آب بخورند.

 وی ادامه داد: در زمان اسارت، نان‌ها آنقدر خمیر بود که برخی از اسرا به دلیل ناراحتی معده نمی‌توانستند آن نان را بخورند. در محل اسارت، یک جایی شبیه آشپزخانه بود که فرهای مختلفی در آنجا قرار داده بودند و آنقدر گرم بود که نمی‌توانستیم قدمی به آن فرها نزدیک شویم اما آقای توحیدی نان‌ها را جمع می‌کرد و در داخل فرها قرار می‌داد تا نان‌ها کمی خشک شود و آنها بتوانند از آن نان‌ها استفاده کنند. زمانی که آقای توحیدی از آن آشپزخانه با صورتی قرمز و خیس عرق بیرون می‌آمد اما لبخند به لب داشت. امروز او به صورت گمنام در نقطه‌ای از این کشور زندگی می‌کند.

 رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر تصریح کرد: آسایشگاهی که همه ما اسیر بودیم، آنقدر کوچک بود که جا برای ما 150 نفر نبود و سپس تعدادمان به 300 نفر رسید. آنقدر جای‌مان کم بود که اگر از جای‌مان بلند می‌شدیم، دیگر جایی برای نشستن نداشتیم. شکنجه‌ها آنقدر سخت بود که گاهی اوقات برخی از سربازان عراقی، در کابل‌های‌شان، میخ قرار می‌دادند و در یکی از این شکنجه‌ها میخ به چشم یکی از اسرا خورد و از حدقه درآمد.

 وی بیان کرد: در یکی از شکنجه‌ها آنقدر یکی از اسرا شکنجه شده بود که دیگر رنگ پوستش مشخص نبود. دکتر که کارش معالجه و درمان بود، بالای سر این اسیر شکنجه شده آمد و کابل را به آن نقطه از سرش که ضربه نخورده بود، زد و گفت که اینها باید به رهبرشان فحش دهند و بهای مقاومت‌شان را باید بدهند.

 آشنا اظهار کرد: خودکار یکی از مواردی بود که اگر از ما می‌گرفتند، سخت‌ترین شکنجه‌ها را نصیب‌مان می‌کردند. فروردین سال 63 به ما گفتند که باید برویم نظافت کنیم. در آن نظافت، یک خودکار را برداشتم و در جورابم قرار دادم. آنها متوجه شده بودند که خودکاری برداشته‌ایم. پس از نظافت دستور تفتیش را دادند، دیگر امیدی نداشتم و مطمئن بودم که خودکار را از جورابم پیدا می‌کنند. یک لحظه یاد آیه «وجعلنا من بین ایدیهم...» افتادم و در کمترین وقت ممکن بخشی از این آیه را خواندم. نوبت تفتیش رسید و سه سرباز نتوانستند خودکار را پیدا کنند. شاید همه این خاطرات افسانه باشد اما واقعیتی است که همه ما اسرا به آن رسیده‌ایم.

 وی بیان کرد: توجه به فرهنگ ایثار و شهادت بدون تردید ما را از مشکلات عبور خواهد داد و این یک وعده الهی است. به ما در کل اسارت یک دست لباس دادند و تا پایان اسارت همان یک دست لباس را می‌شستیم و با حرارت بدن‌مان خشک می‌شد و می‌پوشیدیم. زمانی که به کشور بازگشتیم، گفتند که شما آبروی ایران را خریدید.

 در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: با وجود همه سختی‌ها آنچه از دوران باشکوه ایران اسلامی یاد گرفتیم، عبور از گردنه‌های سخت با کمک فرهنگ ایثار و فداکاری است.

 وی افزود: اگر دیروز رزمندگان، ایثار را در جبهه‌های جنگ و سنگرهای هشت سال دفاع مقدس ترجمه کردند، امروز سنگر دفاع از کشور میدان ایثارگری فرهنگی و اجتماعی است.

 انصاری با تأکید بر اینکه گسترش روحیه فرهنگ ایثار در همه گردنه‌های سخت به مدد ملت ایران رسیده است، تصریح کرد: امروز ملت ایران با ایثار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی همانطور که تا امروز دنیای استکبار را به سطوح آوردند بعد از این هم به سطوح درمی آوردند.

 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: در سطح وزارتخانه 472 ایثارگر شاغل هستند که 106 نفر از آنان از آزادگان سرافراز کشورند.

 وی ادامه داد: یکی از حوزه‌های کاری ما خدمت‌رسانی به این ایثارگران و حوزه اصلی فعالیت ما در بخش فرهنگی و سیاستگذاری و هد‌ف‌گذاری است. دومین حوزه‌ کاری‌مان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که تلاش‌مان را می‌کنیم تا در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم.

 گفتنی است؛ در پایان مراسم از 6 ایثارگر نمونه تقدیر و از 2 کتاب در حوزه ایثارگران رونمایی شد.

 ایستاده چون سرو(خاطرات اسرای شاغل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و تلخ شیرین (خاطرات رزمندان شاغل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، عنوان دو کتابی است که در این مراسم رونمایی شد.

 یادآور می‌شود، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین دقایق پایان برنامه(ساعت 13) وارد مراسم شد و دقایقی را به ایراد سخنرانی پرداخت.

  انتهای پیام

captcha