عشق‌های کاذب؛ عامل ازدواج‌های زودهنگام
کد خبر: 3738984
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶

عشق‌های کاذب؛ عامل ازدواج‌های زودهنگام

گروه اجتماعی - کارشناس و مشاور خانواده گفت: عشق‌های کاذب که در جوامع امروزی دیده می‌شود از عوامل مهم در ازدواج‌های زود هنگام است.

 عشق‌های کاذب؛ عامل ازدواج‌های زودهنگام

محمدرضا سلیمانی، کارشناس و مشاوره خانواده در گفت‌وگو با ایکنا مازندران، با بیان این که آمار دقیقی از ازدواج های زود هنگام در مازندران نیست، اظهار کرد: شنیده‌ها  نشان دهنده ازدواج های سنین پایین در مازندران است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان زمان ازدواج را طی قانونی برای مردم صادر کرد، افزود: با بی توجهی برخی خانواده‌ها متاسفانه شاهد شیوع ازدواج‌های زودرس در سطح استان هستیم.
سلیمانی تصریح کرد: بهترین سن ازدواج بر اساس برآورد علمی و تجربی، برای دختران ۲۰ تا ۲۵ سال و برای پسران ۲۵ تا ۳۰ سال است و عشق‌های کاذب که در جوامع امروزی دیده می‌شود از عوامل مهم در ازدواج‌های زود هنگام است.

کارشناس و مشاور خانواده با اشاره به اینکه با ازدواج در سنین تعیین شده فاصله بین ۴ تا ۷ سال زوجین رعایت می‌شود، خاطرنشان کرد: دختران در این سنین به پختگی لازم برای پذیرش مسئولیت ازدواج می‌رسند و از نظر جسمی و روانی برای کودکان زیر ۱۵ سال بار منفی ایجاد نمی‌شود.
مشاور خانواده در ادامه با تاکید بر این که عوامل اقتصادی می‌تواند یکی از دلایل اقدام به ازدواج زود هنگام دختران باشد، گفت: بار روانی تربیت کودکان و ترس از این که فرزندان به راه باطل بروند؛ باعث موافقت ازدواج‌های کودکان زیر ۱۵ سال شده که تاثیر معکوس خواهد داشت.

سلیمانی افزود: فرهنگ بومی، محلی و منطقه‌ای باعث شده تا خانواده‌های مازندرانی دختر را سر بار خانواده دانسته و زودتر آن‌ها را به خانه بخت بفرستند؛ این امر را در روستا‌ها بیشتر می‌بینیم، زیرا که بافت بومی روستایی در آن تاثیر گذار است.
وی افزود: باید مجموعه نهاد‌های فرهنگی، رسانه‌ها، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های مردم نهاد، مساجد، سازمان تبلیغات و آموزش و پرورش هر منطقه که نقش بسزایی برای ایجاد فرهنگ سازی دارند آموزش‌های لازم را ارائه کنند تا در سنین ۱۵ سال شاهد ازدواج دختران و آسیب کودکان و خانواده‌هایشان نباشیم.

این مشاور خانواده در پایان تصریح کرد: فرزندان آگاه، فرهنگ را در جامعه رواج و با ایجاد یک فضای سرشار از امنیت اجتماعی، اقتصادی و روانی در منطقه یا شهر خود زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

 

captcha