خطرات ازدواج دیرهنگام و آسیب‌هایی که جدی گرفته نمی‌شود
کد خبر: 3739250
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

خطرات ازدواج دیرهنگام و آسیب‌هایی که جدی گرفته نمی‌شود

گروه اجتماعی - افزایش سن ازدواج و نیز ازدواج نکردن از خصایص جدید جامعه کنونی ایران شمرده می‌شود، خصیصه‌ای که می‌تواند آسیب‌های زیاد و جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد، اگر جدی گرفته نشود.

خطرات ازدواج دیرهنگام و آسیب‌هایی که جدی گرفته نمی‌شود

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، افزایش سن ازدواج و نیز ازدواج نکردن را از خصایص جدید جامعه کنونی ایران شمرده می‌شود، خصیصه‌ای که می‌تواند آسیب‌های زیاد و جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد، اگر جدی گرفته نشود.
ازدواج از جمله دستور‌های الهی در دین اسلام است، که بر هر زن و مرد مسلمان واجب شده و می‌توانند با در نظر گرفتن زوجی مناسب و براساس معیار‌های اسلامی برای خود برگزیدند.

زندگی مشترک را با پایه‌ریزی اسلامی بنا کنیم
امر ازدواج و تحقق آن در جامعه باید برای همه افراد یکسان باشد، چرا که این امر یک ضرورت حیاتی است و برای رسیدن به آرامش درونی و اکمال دین در هر جامعه ضروری و مهم است تا با چشم‌پوشی از تشریفات و ورود به دیگر فرهنگ‌ها، بتوانیم زندگی مشترک را با پایه‌ریزی اسلامی بنا کنیم.
متاسفانه امروزه، با غربی‌نگری در فرهنگی غلط، زندگی مجردی، تجمل گرایی، دوستی‌های ناپایدار و همچنین ازدواج‌های موقت را بدون آنکه همخوانی با فرهنگ ایرانی-اسلامی داشته باشد، در جامعه به خصوص در بین نسل جدید باب شده است.
بنا بر نظر کارشناسان وزارت بهداشت، اگر دختران و پسران جوان در سن مناسبی ازدواج نداشته باشند به رفتارهای مخاطره آمیز، گرایش پیدا می‌کنند
یکی از عوارض افزایش سن ازدواج در جوانان، خطرات دوران بارداری و تولد کودکان بیمار است، بطور مثال سن بالای پدران موجب بدنیا آمدن کودکان مبتلا به «اوتیسم» (نوعی اختلال رشدی) و افزایش سن مادران موجب به دنیا آمدن کودکان مبتلا به «منگولیسم» می‌شود.
در آیات و احادیث نیز تاکید بر ازدواج به موقع و آسان شده است، درحالی که نوع سبک زندگی پیامبران و امامان معصوم (ع) را می‌توانیم بهترین الگوی زندگی قرار بدهیم باید گفت؛ خداوند در سوره نور آیه ۳۲ می‌فرمایند: «مردان بی زن و زنان بی شوهر، بردگان و کنیزان صالح را تزویج کنید. چنانچه آنان فقیر باشند، خداوند از فضل خود غنی و بی نیازشان می‌سازد؛ که خداوند رحمتش وسیع و به احوال بندگان خود آگاه است.»
پیامبر خدا (ص) فرمود: کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است. (مستدرک الوسائل، ج. ۱۴، ص. ۱۵۴.)
از امام صادق(ع) نیز نقل شده است: «هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است، چرا که خداوند می‌فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می‌کند».

در ازدواج باید معیار اصلی ایمان و صداقت مدنظر باشد
حجت الاسلام سید حسن سیدی نماینده‌ ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت و گو با ایکنا گفت: در ازدواج باید معیار اصلی ایمان، صداقت، اعتماد و اصالت مدنظر باشد.
وی بر رعایت اصول ازدواج آسان از سوی خانواده‌ها تأکید و خاطرنشان کرد: پرهیز از تجملات، عدم بهانه‌گیری برای تحصیل دختران و پسران می‌تواند در ازدواج به موقع موثر باشد.
سیدی، مشکلات روحی و روانی را از مهم‌ترین آسیب‌های تأخیر در ازدواج برشمرد و گفت: در این مسیر والدین بهترین راهنمایان برای جوانان هستند.
فرامرز سنگری در گفت و گو با ایکنا، گفت: مناسب‌ترین سن برای ازدواج برای دختران را 18 تا 23 سال است.
وی افزود: این سنین دوران طلایی ازدواج است که پس از این سن به مرور شانس ازدواج کم و کمتر می‌شود و برای پسرها بهترین سن ازدواج 25 تا 30 سالگی است.
این مدرس دانشگاه در خصوص مهم‌ترین ملاک ها برای ازدواج موفق جوانان گفت: اگر در بحث ازدواج در دین مبین اسلام دقت و توجه کنیم بسیاری از دستورات پایه‌ای و اساسی در دوام و بقاء ازدواج که امروزه در قالب تئوری‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی استفاده می‌شود.
عوامل اثرگذار در دوام و بقاء ازدواج نادیده گرفته شده است
سنگری خاطرنشان کرد: در کتب دینی مثل قرآن کریم، نهج‌الفصاحه، نهج‌البلاغه، صحیفه‌ی سجادیه و... وجود دارد که بعنوان نمونه می¬‌توان به هم‌کفو بودن زوجین، مشورت و... اشاره کرد که امروزه ملاک هم‌کفو بودن و ... که تحت‌عنوان بایدهای ازدواج از آنها یاد می‌شود به فاکتور زیبایی خلاصه شده و بقیه عوامل اثرگذار در دوام و بقاء ازدواج نادیده گرفته شده طوری‌که امروزه ما با انواع جدید ازدواج اینترنتی، خیابانی، سفید و.. روبرو شده‌ایم.
وی، نبود فرد مورد علاقه، مشکلات اقتصادی، ادامه تحصیل، عدم تفاهم خانواده¬‌ها، بیکاری، وسواس بیش از حد در انتخاب، حس خودبرتربینی و.... را از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تأخیر در ازدواج برشمرد.
وی با تأکید بر اینکه افزایش سن، اثرات متفاوتی در دو جنس دختر و پسر دارد، گفت: افسردگی، بی‌حالی، بی‌حوصلگی، سردر گمی، احساس خجالت وشرمندگی، احساس دردسر و سربارشدن برای والدین، کاهش شانس ازدواج و انتخاب عجولانه خصوصاً دختران، کاهش زمان باروری دختران، ازدست دادن انگیزه ازدواج و ... را از مهم‌ترین اثرات منفی تأخیر ازدواج برای دختران برشمرد.
این استاد جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: بزرگان ما با تأسی از انعطاف مبانی دینی می‌توانند زمینه‌ی هماهنگی سنت و مدرنیته را فراهم کرده و جوانان هم با استفاده از تجربیات بزرگان زمینه‌ی تحکیم خانواده را فراهم کنند.
سپیده قلندری اسفدن
انتهای پیام

captcha