مروری بر حواشی حوزه علمیه در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 3739269
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

مروری بر حواشی حوزه علمیه در هفته‌ای که گذشت

گروه حوزه علمیه ــ خودکشی طلبه مشهدی، طرح تربیت مبلغ نبرد اقتصادی و تجمع اعتراضی طلاب در قم مهم‌ترین حاشیه‌های حوزه در هفته گذشته بود.

به گزارش ایکنا؛ رسانه‌های حوزوی در هفته‌ای که گذشت به حاشیه‌نگاری رویدادهای حوزه علمیه پرداختند که گزیده آن از نظر می‌گذرد؛

خودکشی طلبه مشهدی

اواخر هفته گذشته یاسر میردامادی با انتشار یادداشتی در سایت شفقنا که پس از چندی از صفحه پایگاه حذف شد از خودکشی «احسان ...» طلبه 26 ساله مشهدی خبر داد. احسان افشار، متأهل و دارای یک فرزند دختر بود.

میردامادی در این یادداشت عنوان کرد: «احسان را دو سالی بود می‌شناختم. شاگرد مرحوم آقای فضائلی در مدرسه‌ی علمیه امام حسن مجتبی(ع) در مشهد بود، و همین اسباب آشنایی شد. آقای فضائلی روحانی افتاده، منتقد و نواندیش مشهدی بود که در همین مدرسه تدریس می‌کرد و چند ماه پیش فوت کرد. برای احسان، مرحوم فضائلی حکم یک پدر را داشت. این را بارها به بسیاری، از جمله خود من، گفته بود. کاملا مشخص بود که بعد از فوت آقای فضائلی فرو ریخته است».

واکنش حجت‌الاسلام صادقی‌نیا به این ماجرا

حجت‌الاسلام صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشتی با عنوان «درد بی‌معنایی طلبه و دانشجو ندارد» به این رویداد واکنش نشان داد و عنوان کرد: «دیروز شنیدم که «احسان افشارکاظمی» طلبه‌ی مشهدی خوش‌فکر، پر مطالعه، و اهل فلسفه و ادبیات و البته کمی منتقد، جان خودش را گرفته است. احسان در یکی از یادداشت‌های آخرش نوشته است: از دنیا چه توقّعی داریم؟ در پس آن چه معنایی می‌بینیم؟ حالا که او نماندن را برگزیده است، این یادداشت را جوری دیگر می‌توان فهمید. یادداشت احسان من را یاد ده‌ها و صدها طلبه و دانشجویی می‌اندازد که همواره از من و خودشان می‌پرسند: زندگی چه معنایی دارد؟».

طرح ابتکاری تربیت مبلغ «نبرد اقتصادی» تنها در ۶ روز

نهضت مبلغین گفتمان انقلاب اسلامی با همکاری مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه اقدام به برگزاری دوره تخصصی تربیت مبلغ «نبرد اقتصادی» کرده است. گرچه نفس برگزاری چنین دوره‌ای با توجه به وضعیت اقتصادی کشور قابل تحسین است، اما شیوه برگزاری دوره به نحوی طراحی شده است که می‌تواند محل نقد و اشکال باشد.
نکته جالب اینکه شرکت‌کنندگان این طرح قرار است در عرض مدت ۶ روز و با گذراندن ۵۰ ساعت آموزشی در شهر دستجرد با دریافت «گواهینامه معتبر» به عنوان «مبلغ نبرد اقتصادی» در شهر‌ها و روستا‌ها به ایفای وظیفه تبلیغی خود بپردازند و پاسخگویی سوالات و شبهات اقشار جامعه در خصوص مسائل اقتصادی باشند!

ایازی: روحانیان در حوزه امور کارشناسی ورود نکنند

حجت‌الاسلام ایازی در گفت‌وگو با شفقنا در خصوص وظیفه حوزه علمیه در قبال مشکلات اقتصادی عنوان کرد: «به نظرم می‌آید ‌انتظار اولیه این است که ‌روحانیت به مسائلی که در حوزه امور کارشناسی و تخصصی است وارد نشود، مگر اینکه صاحب تخصص باشد یا با مشاورین متخصص صحبت کند. به عنوان نمونه روحانیت اگر امروز بگوید که وضعیت اقتصادی چگونه است و باید مفسدان اقتصادی را اعدام کنیم واقعاً امری کارشناسی است؟»

تهدید رئیس جمهور در اجتماع طلاب!

یکی دیگر از حواشی هفته گذشته حوزه علمیه مربوط به تصویری بود که از اجتماع اعتراضی طلاب در شهر قم منتشر شد. در این تصویر یک طلبه پلاکاردی با عبارت: «ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت» به دست گرفت.

مروری بر حواشی حوزه علمیه در هفته‌ای گذشت
سیداکبر موسوی طلبه حوزه علمیه قم در یادداشتی که در کانال «نامه‌های حوزوی» منتشر شده است در تحلیل این اقدام عنوان کرده است: «طلبه‌ای تابلویی دست گرفته است با نوشتهٔ «ای آنکه مذاکره شعارت! استخر فرح در انتظارت». مهم‌تر از نوشته روی کاغذ، نوشته کوچک روی دسته است: «لطفا تابلوها را بعد از مراسم تحویل دهید». نوشته روی دسته می‌گوید این را آن طلبه عمامه‌سفید ننوشته است و به دستش داده‌اند. جلسه خودجوش نبود و از چند روز پیش تبلیغاتش در این‌سو آن‌سوی قم دیده می‌شد. حسن رحیم‌پور ازغدی هم سخنران جلسه بود. متولی جلسه که بوده؟ این احتمال جدی است که طلبه تابلوبه‌دست حتی نوشته را نخوانده یا حتی اگر خوانده تحلیلش نکرده است. به گمانم این تهدید به قتل عریان متوجه این طلبه نیست. آن «تابلو را بعد مراسم تحویل دهید»؛ یعنی دیگری نوشته است. دیگری‌ای که با متولیان جلسه رابطه‌ای دارد. نکته عجیب دیگر این تابلو، اعتراف مبهم و ضمنی به قتل است.

پوشش عجیب یک طلبه در برنامه «فرمول یک»

حجت‌الاسلام کمیل نظافتی که مهمان نخستین قسمت برنامه «فرمول یک» با پوشش خاص خود حاشیه‌ساز شد.

کمیل نظافتی در توجیه چرایی استفاده از این پوشش خاص عنوان کرد: «امروز متفاوت به سر برنامه آمدم چون احساس می‌کنم باید یک دفاع جانانه دیگری داشته باشیم. ما هشت سال دفاع مقدس داشتیم و من که از بچگی بسیجی بودم حالا احساس می‌کنم اوضاع به گونه‌ای است که باید لباس رزم به تن کنیم و از کشور دفاع کنیم. من بی‌علت این لباس را نپوشیدم و تا حق مردم را نگیرم ساکت نمی‌نشینم».

مروری بر حواشی حوزه علمیه در هفته‌ای گذشت
وی همچنین اظهار کرد: «واقعا نمی‌دانم مسئولان دارند چکار می‌کنند؟ واقعا نمی‌شود گلایه نکرد. من در صفحه‌ام می‌نویسم آقای وزیر تو را به دین و شرفت با من بیا و وضعیت را ببین. آخر چطور می‌گویی مشکل حل شده؟ جلوی دوربین می‌گویند هیچ مشکلی در مملکت ما نیست! در این شرایط چرا نباید من طلبه لباس رزم بپوشم؟».

انتهای پیام

captcha