نظام آموزشی ما منطبق بر پرورش کارآفرین نیست
کد خبر: 3739272
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
چرا بیکار می‌مانیم؟/۱

نظام آموزشی ما منطبق بر پرورش کارآفرین نیست

گروه سیاست و اقتصاد - دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نظام آموزشی ما منطبق بر نیاز بازار کار و همچنین کارآفرین محور نیست، تصریح کرد: با توجه به فرهنگ جامعه، گرایش به سمت مشاغل دولتی بیشتر است. این امر آینده افراد و آینده کشور را از بین می‌برد.

نظام آموزشی ما منطبق بر پرورش کارآفرین نیست

علی‌اکبر لبافی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در قالب کشورهای توسعه‌یافته اینگونه است که معمولا فرد تحصیلات تکمیلی خود را طی می‌کند و انتظار جامعه این است که وی با استفاده از ظرفیت‌های درون حکومت‌ها و دولت‌ها به سراغ دروسی می‌رود که نتیجه این دروس منجر به تولید شود.
وی ادامه داد: یعنی فرد می‎تواند بعد از مدتی به یک کارآفرین تبدیل شود و انتظار جامعه از این فرد آن است که بتواند در قالب فعالیت‌های خود چند نفر را به اشتغال مشغول کند ولی در کشور ما این امر اتفاق نمی‌افتد.
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: همه تلاش ما در کشور این است که مدرکی را اخذ کنیم و بعد از فارغ‌التحصیل شدن، تازه به دنبال آن هستیم که چرا به ما کار نمی‌دهند اما انتظار جامعه از این فرد این است که از سرمایه کشور استفاده کرده تا بتواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند و حداقل برای خود یک کارآفرین باشد.

در کشور ما 60 درصد از افراد بیکارند
لبافی خاطرنشان کرد: در ایران، این اتفاق کمتر می‌افتد و فرد بعد از فارغ‌التحصیلی به دنبال شغل است. در حال حاضر در کشور ما 60 درصد از افراد بیکارند و اعلام می‌کنند که هیچکس به ما کار نمی‌دهد. شاید فردی که تحصیلات دوران متوسطه‌ داشته باشد، بهتر بتواند یک فعالیت اقتصادی را آغاز کند و به افراد دیگر نیز شغل دهد.
وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی ما منطبق بر نیاز بازار کار و همچنین کارآفرین محور نیست، تصریح کرد: با توجه به فرهنگ جامعه، گرایش به سمت مشاغل دولتی بیشتر است. این امر آینده افراد و آینده کشور را از بین می‌برد.

مدرک شما چیست؟
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر در جامعه ما توجه به مدرک‌گرایی بسیار بالاست و هرجا پا می‌گذاریم، اولین سوال این است که مدرک شما چیست؟ هیچ زمان از یک فرد پرسیده نمی‌شود که شما چه مهارتی دارید.

نقش خانواده در خود اتکایی
لبافی اضافه کرد: با نگاه بومی، شغل به درآمد حاصل از یک فعالیت اقتصادی گفته می‌شود که بتواند نیاز یک خانواده 4 نفره را تامین کند. در حال حاضر در بعضی از مشاغل شاهد آن هستیم که فرد در شغلی که کار می‌کند که هیچ ارتباطی با مدرک تحصیلی وی نداشته و این امر، خود به تنهایی سبب بروز نارضایتی در افراد می‌شود.
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در پاسخ به اینکه نقش خانواده در خود اتکایی چیست، اظهار کرد: به نظر من در حال حاضر کمتر در خانواده‌ها شاهد کارآفرینی هستیم. در اغلب خانواده‌ها درآمد حاصله به صورت مزدبگیر است که فرد در دستگاه دولتی مشغول به کار بوده و یا بازنشسته شده است.

انتهای پیام

captcha