عقلانیت؛ مهم‌ترین ویژگی تشیع/ مشکلات کشور، مدیریتی است
کد خبر: 3739296
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بیان کرد:

عقلانیت؛ مهم‌ترین ویژگی تشیع/ مشکلات کشور، مدیریتی است

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان اینکه مردم دنیا از مادی‌گرایی خسته شده‌اند، به همین دلیل دنبال مکتبی رهایی‌بخش می‌گردند، گفت: به علت عقلانیت تشیع تمایل زیادی به این مکتب وجود دارد.

عقلانیت مهمترین ویژگی تشیع است/ مشکلات کشور، مدیریتی استبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز 27 مردادماه در چهاردهمین اجلاسیه سراسری مدیران حوزه خواهران در جامعةالزهراء(س) گفت: حوزه خواهران امروز تبدیل به یک مسئله مهم در سراسر کشور شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد حوزه خواهران یکی از هدایای انقلاب اسلامی به جامعه است تصریح کرد: این حوزه، خواهران را وارد مسئولیت‌های سنگین تعلیم و تربیت کرده و چون جامعه آمادگی داشت و گمشده‌ای در کار بود، به سرعت رشد و در بسیاری از موارد از حوزه‌های برادران پیشی گرفت.

این مرجع تقلید ادامه داد: قبل از آن جمعی از متحجران بودند که خواهران را از این برنامه‌ها نهی می‌کردند و نیمی از جامعه را می‌خواستند از فعالیت‌های اجتماعی و تعلیم و تربیت حذف کنند ولی نظام جمهوری اسلامی این گروه را عقب زد و آنچه دیده می‌شود به صورت بسیار آبرومند است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه 35 سوره احزاب عنوان کرد: همه فعالیت‌های اجتماعی، اعتقادی و ... در این ده گروه اشاره شده در آیه جمع است؛ قرآن تاکید دارد که همه برنامه‌های دینی از اعتقادات و اخلاق و عمل اجتماعی، فردی، رابطه با خدا و مردم در این ده گروه جمع است و همه افتخاراتی را که مردان می‌توانند زنان هم می‌توانند داشته باشند.

وی افزود: هزار و چهارصد سال قبل که زنده به گور کردن دختران، برای آنان افتخار بود و وقتی خبر تولد دختری به افراد داده می‌شد، صورتشان سیاه می‌شد چنین آیه‌ای نازل شده که زنان و مردان در این ده عنوان مشترک هستند؛ بنابراین اگر بخواهیم در سایه قرآن حرکت کنیم باید بدانیم زنان جامعه باید در این مسیرها گام بردارند و در بسیاری از عرصه‌ها هم ممکن است پیشگام باشند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه این مسائل قرآن معجزه و خارق‌العاده است تصریح کرد: اینکه در چنین جامعه جاهلی چنین نوری پیدا شود معجزه و درسی برای همه ما هست، بنابراین امروز باید آثار تحقیرهایی که در حق زنان وجود داشته از بین ببریم و احترام و عظمت برای زنان قائل و وارد مرحله جدیدی شویم که البته شده‌ایم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مسائل مدیریتی در حوزه خواهران تصریح کرد: مشکلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه ما به مشکل مدیریت بر می‌گردد همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، مشکلات ارزی و سکه و ... ناشی از ایرادات مدیریتی است؛ در تعلیم و تربیت و آموزش خواهران هم مدیریت حرف اول را می‌زند و مدیریت باید هماهنگ و جامع باشد و آن را آموزش دهیم.

وی ادامه داد: آلمان و ژاپن در جنگ دوم جهانی در هم کوبیده شدند ولی چون مدیر داشتند جامعه را از نو ساختند و امروز در دنیا پیشرو هستند و جامعه خود را بهتر از قبل ساختند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه باید شیعه را به دنیا معرفی کنیم عنوان کرد: امروز دنیا از مادی‌گرایی خسته شده و دنبال مکتب می‌گردد و خیلی‌ها آن را در اسلام و شیعه یافته‌اند؛ زیرا یکی از تفاوت‌های بنیادین شیعه با مکاتب دیگر این است که حجیت برای عقل قائل است ولی اهل سنت عقل را حجت نمی‌دانند.

آیت‌الله مکارم بیان کرد: ما باید با سرافرازی تمام مکتب اهل‌بیت را در دنیا تبلیغ کنیم و آمادگی برای پذیرش این مکتب وجود دارد و اگر از این فرصت استفاده نکنیم ضربه خواهیم خورد.

وی با اشاره به امتیاز خواهران نسبت به مردان گفت: اولین تاثیر از طریق شیر است؛ شیر صالحه فرد صالح پرورش می‌دهد؛ این امتیاز خواهران بر برادران است و اضافه بر این دوران کودکی دوره وابستگی به مادر و نه پدر است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اصول حاکم بر حوزه برادران باید بر حوزه خواهران هم حاکم باشد، زیرا دوگانگی ایجاد مشکلات می کند بیان کرد: حوزه‌های علمیه باید از نظر مسائل اقتصادی مستقل باشند و هیچ وابستگی به دولت‌ها نداشته باشند؛ باید روی این مسئله کار کنیم و موقوفاتی ایجاد و خیرینی پیدا شوند که حمایت کنند همان طور که پاپ این کار را کرده است.

وی افزود: دولت فعلی ما بدون تعارف دل برای این مسائل و نسبت به مسائل حوزوی و تربیت‌های دینی برادران و خواهران دل نمی‌سوزاند و بی‌تفاوت هستند و وابستگی اگر باشد مشکلات را بیشتر می‌کند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: مهم‌ترین تفاوت حوزه علمیه ما با اهل سنت در همین مسئله استقلال است؛ الان رئیس الازهر را باید دولت تعیین کند و حقوق او هم از طریق دولت پرداخته می‌شود و در چنین شرایطی آیا این حوزه می‌تواند حکومت اسلامی ایجاد کند؟ ما به حوزه‌های اهل سنت احترام می‌گذاریم ولی این استقلال بود که امام توانست انقلاب کند وگرنه اگر وابسته بود توان چنین کاری را نداشت.

این مفسر قرآن تصریح کرد: در حوزه خواهران و برادران باید آموزش‌های سیاسی و اجتماعی باشد زیرا اگر نباشد دیگران دخالت کرده و مسیر اجتماعی و سیاست عوض می‌شود و در آن صورت فرصت از بین خواهد رفت؛ باید در مسائل اجتماعی و سیاسی بیدار باشیم و این آموزش‌ها وجود داشته باشد.

آیت‌الله مکارم بیان کرد: بعد از اینکه خواهران فارغ‌التحصیل شدند باید بر روی مسئله بهره‌وری و کار بانوان برنامه‌ریزی شود؛ این مشکل در حوزه برادران و در دانشگاه‌ها نیز وجود دارد؛ اینکه بگوئیم ما در برابر شما مسئولیتی نداریم درست نیست و باید از وجود خواهران بعد از دوره آموزش و رسیدن به مراحلی از دروس عالی بتوان از آنان استفاده کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به مشکلات کشور عنوان کرد: با همه مشکلاتی که وجود دارد باز هم راه حل‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی وجود دارد و نباید بذر یاس را بپاشیم؛ به عنوان مثال در حاشیه شهر مشهد، بحث تکفیری‌ها بحثی جدی بود و نفوذ کرده بودند و ما شروع به ساخت حوزه و مسجد و کتابخانه کردیم و جلوی بسیاری از مشکلات را گرفتیم و وحشت مردم منطقه از بین رفت.

انتهای پیام

captcha