مقاومت غیرمنطقی دولت‌ها در برابر روند طبیعی افزایش نرخ ارز
کد خبر: 3739334
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ لاهوتی عنوان کرد:

مقاومت غیرمنطقی دولت‌ها در برابر روند طبیعی افزایش نرخ ارز

گروه اقتصاد ــ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: چون در دوره اول، رؤسای جمهور به رأی مجدد مردم نیاز دارند بنابراین تلاش می‌کنند به هر شکل ممکن و با مقاومت غیرمنطقی از افزایش منطقی نرخ ارز جلوگیری کنند اما طبیعی است وقتی در چهارساله اول اجازه نداده‌اید که نرخ ارز، سیر منطقی خود را طی کند در چهار ساله دوم، شاهد افزایش شدید آن خواهیم بود.

مقاومت غیرمنطقی دولت‌ها در برابر روند طبیعی افزایش نرخ ارز

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با اقشار مختلف مردم، بخشی از سخنان خود را به مسائل اقتصادی و از جمله لزوم حفظ ارزش پول ملی اختصاص دادند. ایشان به نوسانات اخیر بازار ارز و سکه و کاهش ارزش پول ملی اشاره کردند و افزودند: در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوء استفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ارتباطی با تحریم‌ها ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی اظهار کردند: وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به‌ وجود می‌آید زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می‌کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می‌کند. همه بیشتر به‌ دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی‌تدبیری عرضه کرده است که اقدامات اخیر قوه قضاییه نیز در واقع برخورد با کسانی است که با یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه‌ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شده‌اند.
مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لوازم حفظ ارزش پول ملی و مبارزه با فساد در بازار سکه و ارز پرداخت و اظهار کرد: حفظ ارزش پول ملی وظیفه بانک مرکزی است. در واقع دو وظیفه مهم بانک مرکزی شامل حفظ ارزش پول ملی و همچنین مقابله با تورم است اما برخی بانک‌های مرکزی از مسیر خود خارج شده و کمتر به این موضوع پرداخته‌اند.

روند افزایش نرخ ارز در دولت‌های مختلف
وی ادامه داد: نکته مهمی که باید مد نظر قرار داد این است که باید بررسی کنیم تا چه اندازه به ارزش پول ملی ما آسیب وارد شده است. اگر به روند افزایش نرخ ارز توجه کنیم متوجه خواهیم شد در دولت آقای هاشمی رفسنجانی، دلار چهار برابر افزایش داشته است. آقای خاتمی هم نرخ دلار را در حدود 478 تومان تحویل گرفتند و 904 تومان تحویل دادند؛ معنی این سخن این است که در این دوره نیز قیمت دلار در حدود 2/1 برابر افزایش پیدا کرده است.
لاهوتی یادآور شد: آقای احمدی‌نژاد، دلار را به قیمت 904 تومان تحویل گرفتند و 3 هزار تومان تحویل دادند. اگر دقت کنیم، تقریبا منطقی‌ترین افزایش در دولت اصلاحات رخ داده که به میزان 2/1 برابر بوده است؛ بنابراین روند افزایش طبیعی قیمت ارز در کشور همواره وجود داشته است.

افزایش نرخ ارز باید روند طبیعی خود را طی کند
وی افزود: اما متأسفانه اتفاق بدی که رخ می‎دهد این است که افزایش نرخ ارز در چهار ساله اول دولت‌ها رخ نمی‎دهد بلکه در چهار ساله دوم رخ می‎دهد و دلیلش هم این است که چون، در دوره اول، رؤسای جمهور به رأی مجدد مردم نیاز دارند بنابراین تلاش می‌کنند به هر شکل ممکن و با مقاومت غیرمنطقی از افزایش منطقی نرخ ارز جلوگیری کنند. طبیعی است وقتی در چهارساله اول اجازه نداده‌اید که نرخ ارز، سیر منطقی خود را طی کند؛ بنابراین در چهار ساله دوم، تعادل آن به صورت غیرمنطقی به هم خواهد خورد و شاهد افزایش شدید آن خواهیم بود.
منتخب مردم لنگرود در خانه ملت تأکید کرد: به یاد داریم که در اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد هم افزایش شدید نرخ ارز را شاهد بودیم. همچنین به یاد داریم که آقای خاتمی اعلام کردند که من نرخ دلار را به میزان 500 تومان پائین آوردم اما مسئله این است که این یک افتخار نبود بلکه افزایش نرخ ارز باید روند طبیعی خود را طی می‌کرد تا بعدا به یکباره شاهد افزایش غیرمنطقی آن نباشیم.

تکرار اشتباهات دولت‌های قبل در زمینه حفظ ارزش پول ملی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متأسفانه تکرار اشتباهات دولت‌های قبل، در چهارساله‌ اول این دولت و همچنین مصادف شدن با فضاهای روانی در شرایط کنونی باعث شده است تا مجددا شاهد افزایش شدید نرخ ارز باشیم؛ بنابراین دولت باید تلاش کند افزایش نرخ ارز متناسب با افزایش تورم به شکل طبیعی انجام شود.
لاهوتی به تغییرات در بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: با توجه به این تغییرات در بانک مرکزی باید سعی کند، دو وظیفه اصلی خود یعنی مبارزه با تورم و حفظ ارزش پول ملی را در دستور کار خود قرار دهد. البته بنده بارها عرض کرده‌ام که در این اتفاقات که آسیب‌هایی به اقتصاد کشور می‌زند، فرصت‌هایی هم وجود دارد و باید حداکثر استفاده را از این فرصت‌ها داشته باشیم.

فرصت‌های افزایش نرخ ارز
وی یادآور شد: از جمله این فرصت‌ها این است که باید نگاه به واردات تا حد ممکن کاهش پیدا کند؛ اتفاقی که هم اکنون هم تا حدودی رخ داده است و تولیدکننده ما توان رقابت پیدا کرده است و میزان واردات نیز کاهش پیدا کرده است. همچنین در این شرایط، میزان صادرات می‌تواند افزایش پیدا کند. اینها فرصت‌هایی است که باید به نحو احسن از آنها استفاده کنیم.
منتخب مردم لنگرود در خانه ملت با اشاره به فسادهایی که در عرضه سکه و ارز دولتی رخ داد، عنوان کرد: این از جمله اشتباهاتی بود که توسط دولت رخ داد. به عنوان مثال، دولت از یک طرف اعلام کرد که هر کسی به هر میزانی می‌تواند سکه خریداری کند اما شخصی آمده و سه هزار و پانصد سکه خریداری کرده و اکنون موج انتقادات به سمت آن شخص نشانه رفته است اما سؤال این است که پس چرا سکه‌ها را به آن شخص فروختید و چرا فضا را باز گذاشتید که هرکس مایل به خرید هر میزان سکه است بیاید تا در اختیار وی قرار دهیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: یکی از مشکلات اساسی که در اقتصاد کشور با آن مواجه هستیم این است که دولت نتوانسته‌ است نقدینگی را مدیریت کند و این رقم در حال رسیدن به دو هزار هزار میلیارد تومان است. البته قطعا افرادی که این سکه‌ها را خریداری کرده‌اند خائن نیستند و نباید نگاه بدبینانه‎ای نسبت به آنها وجود داشته باشد بلکه هنر دولت باید این باشد که پول در دست آنها را به سمت نیاز جامعه هدایت کند اما وقتی دولت چنین کاری انجام نداده است؛ بنابراین افراد هم به فکر حفظ ارزش پول خودشان هستند و می‎روند طلا، سکه، ارز، ساختمان و .... خریداری می‌کنند و این نقدینگی به هر سمتی که برود، اگر هدایت شده نباشد، آسیب‌زا خواهد بود.
انتهای پیام

captcha