طلاق، اعتیاد، خودکشی و حاشیه‌نشینی؛ مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در لرستان
کد خبر: 3739401
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

طلاق، اعتیاد، خودکشی و حاشیه‌نشینی؛ مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در لرستان

گروه اجتماعی ـ معاون استاندار لرستان با بیان این‌که طلاق، اعتیاد، خودکشی و حاشیه‌نشینی مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در لرستان هستند، اظهارکرد: مهم‌ترین کاری که در این زمینه انجام شده طرح تقسیم کار ملی بوده و برای هر آسیب یک دستگاه با تعدادی ارگان همکار مشخص شده است.

ا

به گزارش ایکنا از لرستان، حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی ـ امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان امروز شنبه، 27 مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان که در استانداری برگزار شد، با گرامی‎داشت 26 مرداد سالروز ورود آزادگان و عرض تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن شهادت امام محمدباقر(ع) اظهارکرد: مهم‌ترین کاری که در حوزه سیاسی پیگیری می‌کنیم برگزاری انتخابات در حوزه‌های مختلف است که امسال موردی نداشتیم اما بحث راه‌اندازی خانه احزاب را داشتیم و هم‌اکنون لرستان هفتمین استانی است که صاحب خانه احزاب شده است.

وجود 80 شعبه و دفتر احزاب فعال در لرستان
وی با بیان این‌که از سال گذشته قانون جدید احزاب ابلاغ نشده و می‌توانیم شعب استانی و دفاتر شهرستانی داشته باشیم، افزود: تا به حال مجوز 10 مورد استانی و 25 دفتر در شهرستان‌ها را صادر کرده‌ایم و هم اکنون 80 شعبه و دفتر فعال در سطح استان داریم.
خجسته‌پور به برگزاری 29 سخنرانی در روز دانشجو اشاره کرد و در ادامه با بیان این‌که یکی‌از زیرمجموعه‌های دفتر سیاسی بحث تقسیمات کشوری است، افزود: در این رابطه طی یک سال اخیر مجوز دو شهر چمن‌سلطان و شاپورآباد اخذ شده و دو مورد دیگر نیز در دستورکار قرار گرفته که اعلام خواهند شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با اشاره به این‌که امنیت اهمیت زیادی دارد، گفت: کار ویژه دولت‌ها حفظ امنیت است. بنگاه‌ها و بخش خصوصی می‌توانند وظایف دولت را انجام دهند اما بحث امنیت را نمی‌توانند اجرایی کنند.
وی تصریح کرد: بسیاری از اخبار جلسات امنیتی رسانه‌ای نشده و در سکوت خبری انجام می‌شوند چراکه به‌صورت محرمانه هستند.
خجسته‌پور گفت: شورای تأمین، 22 کمیسیون در زیرمجموعه خود دارد که طی سال گذشته 141 جلسه و امسال تاکنون 41 مورد تشکیل داد و تا به حال بیش از 180 جلسه برگزار کرده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با تأکید بر این‌که به‌دنبال اطلاع‌رسانی بخشی از نتایج جلسات شورای تأمین هستیم، افزود: هم‌اکنون جزو پنج استان امن برتر کشور است.
وی با بیان این‌که در جمع‌آوری سلاح و مهمات رتبه اول را کسب کرده‌ایم، ادامه داد: طی چهار ماهه اول 97 حدود 56 درصد این عدد تحقق پیدا کرده است و می‌توانیم در این حوزه رتبه خوبی را کسب کنیم.
خجسته‌پور به وجود دو ایستگاه ایست و بازرسی در استان اشاره کرد و با بیان این‌که مصوبه یک مورد دیگر در جاده خرم‎آباد ـ پل زال گرفته شده است، اضافه کرد: همچنین راه‌اندازی کلانتری 13 و آغاز به کار کلانتری 18 در شهر خرم‌آباد از دیگر اقدامات در راستای تأمین امنیت بوده است.
وی با بیان این‌که مسائل و موضوعات حوزه اجتماعی مانند زنجیره به هم متصل هستند، ادامه داد: براساس رصدی که داشتیم طلاق، اعتیاد، خودکشی و حاشیه‌نشینی مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در استان هستند.
خجسته‌پور تصریح کرد: مهم‌ترین کاری که در این زمینه انجام شده طرح تقسیم کار ملی بوده و برای هر آسیب یک دستگاه با تعدادی ارگان همکار مشخص شده است.

تدوین سند مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر
وی با اشاره به تدوین سند مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر بیان کرد: این موضوع به طور مکرر مورد بحث قرار گرفته و با مراکز اقامتی میان‌مدت بدون مجوز برخورد شده است. همچنین مراکز ماده 16 ترک اعتیاد را به اداره کل بهزیستی معرفی کرده‌ایم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با بیان این‌که در ارزیابی انجام‌شده دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر دو پله صعود داشته است، ادامه داد: در حوزه طلاق نیز برای کاهش نرخ آن مشاوره قبل از طلاق را الزامی کردیم و تا به حال این کارگاه‌ها برای حدود 723 زوج برگزار شده است.
خجسته‌پور به موضوع حاشیه‌نشینی نیز ورود کرد و با بیان این‌که خرم‌آباد در کنار 9 شهرستان دیگر در دست اقدام قرار گرفته است، افزود: هم‌اکنون 10 محله حاشیه‌نشین شناسایی و هرکدام به یک سمن واگذار شده تا نقاط ضعف، قوت و چالش‌های آنها شناسایی و نسبت به نهادسازی این محله‌ها اقدام کنند.
وی گفت: در این زمینه از دستگاه‌ها خواسته شده که همکاری لازم را با این سمن‌ها داشته باشند و در بازه زمانی یک ساله این کار انجام خواهد شد.
معاون استاندار لرستان علی‌آباد، گل سفید، کرگانه، فلک‌الدین، دره‌گرم شرقی و غربی، پاچنار، اسدآبادی، جهانگیرآباد و پشته شهید مطهری را محله‌های شناسایی شده برای این طرح عنوان کرد.
خجسته‌پور به پایلوت قرار گرفتن شهرستان دلفان برای طرح محرومیت‌زدایی اشاره کرد و گفت: قرار است بنیاد برکت در این راستا اقدام کند و در جهت انجام پروژه‌های محرومیت‌زدایی این شهرستان تلاش کنیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان تقویت سرمایه‌های اجتماعی را از دیگر اهداف عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون مراکز صدور مجوز سمن‌ها زیاد هستند که به‌نوعی یکی‌از چالش‌های اصلی است و قانون رفع این مشکل به صحن رفته که منتظر تصویب و نهایی شدن آن هستیم.

فعالیت 134 سمن در لرستان
وی با بیان این‌که سال گذشته 108 سمن در استان داشته‌ایم، اضافه کرد: طی یک سال اخیر این تشکل‎ها به 134 مورد رسیده‌اند و رشد بیش‌از 20 درصد را داشته‌ایم.
خجسته‌پور با اشاره به اینکه در حوزه پدافند غیرعامل نیز سعی شده در بسیاری از شاخص‌ها پیشتاز باشیم، ادامه داد: افتتاح اولین مرکز متمرکز پایش اطلاعات را در قرارگاه پدافند غیرعامل را داریم که برای جلوگیری از نفوذ سایبری می‌تواند با پایش موقعیت مانع از حوادث احتمالی شود.
وی با بیان این‌که هم‌اکنون طرح جامع پدافند غیرعامل در هر استان ابلاغ شده و قرار است در لرستان نیز تهیه شود که تا به حال 2 فصل آن انجام شده است، به برگزاری 55 رزمایش و 54 دوره آموزشی در قالب 15 هزار ساعت آموزش پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: متأسفانه هیچ کدام از شرکت‌ها رتبه‌ای در زمینه پدافند ندارند که این یکی از مشکلات است.
خجسته‌پور با بیان این‌که پیگیر انتصاب بانوان و جوانان هستیم، افزود: هم‌اکنون طی یک سال گذشته در حوزه بانوان چهار مدیرکل، یک بخشدار، چهار معاون فرماندار و یک معاون مدیرکل ستادی، هفت مدیر شهرستانی و چهار معاون دستگاه منصوب شد‎ه‎اند.
معاون سیاسی استاندار لرستان کرد: در بحث جوان‌ها نیز استخدام زیر 40 سال هفت مورد معاون دستگاه، چهار معاون فرماندار و هفت بخشدار را داشته‌‌ایم.

انتهای پیام

captcha