چرا جابر ماموریت یافت تا با امام باقر(ع) ملاقات کند
کد خبر: 3739675
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
حجت‌الاسلام روحانی تشریح کرد:

چرا جابر ماموریت یافت تا با امام باقر(ع) ملاقات کند

گروه حوزه‌های علمیه ــ محقق و پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اشاره به روایت جابر و ماموریت پیامبر(ص) به ایشان مبنی بر ملاقات با امام باقر(ع) به تشریح چرایی این ماموریت پرداخت و گفت: این پیش‌بینی پیامبر(ص) نقش مهمی در خنثی کردن تبلیغات منفی علیه امام باقر(ع) داشت.

چرا جابر ماموریت یافت تا با امام باقر(ع) ملاقات کندحجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی، محقق و پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تسلیت سالروز شهادت این امام گفت: از جمله موضوعات مهم در دوره زندگانی امام باقر(ع)، این سؤال است که چرا جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر(ص) ماموریت یافت که در اواخر عمرش به نزد امام باقر(ع) برود و ایشان را ملاقات کند.

وی افزود: بر اساس این روایت، جابر که یکی از صحابه بزرگ پیامبر اسلام(ص) و از علاقه‌مندان خاص خاندان نبوت است، می‌گوید: روزی پیامبر اسلام(ص) به من فرمود: «بعد از من شخصى از خاندان مرا خواهی دید که اسمش اسم من و قیافه‌اش شبیه قیافه من خواهد بود؛ او درهاى دانش را به روى مردم خواهد گشود...». همچنین در روایتی آمده که پیامبر(ص) فرمود: «سلام مرا به او برسان».

روحانی کرد: پیامبر اسلام(ص) هنگامى این پیشگویى را فرمود که هنوز حضرت باقر(ع) چشم به جهان نگشوده بود؛ سال‌ها از این جریان گذشت، زمان پیشواى چهارم رسید؛ روزى جابر از کوچه‌هاى مدینه عبور مى‌کرد، چشمش به حضرت باقر(ع) افتاد؛ وقتى دقت کرد، دید نشانه‌هایى که پیامبر(ص) فرموده بود، عینا در او هست. جابر نام امام را پرسید و بوسه بر پیشانى او زد و گفت: جدت پیامبر(ص) به وسیله من به تو سلام رساند؛ جابر از آن تاریخ، به پاس احترام پیامبر(ص) و به نشانه عظمت امام باقر(ع) هر روز دوبار به دیدار آن حضرت مى‌رفت، او در مسجد پیامبر(ص) میان انبوه جمعیت مى‌نشست(و در پاسخ بعضى از مغرضین که از کار وى خرده‌گیرى مى‌کردند)، پیشگویى پیامبر اسلام(ص) را نقل مى‌کرد.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه این مطلب در روایات مختلف با مضمون‌هاى مشابه در کتاب‌هاى رجال کشى، کشف الغمة، امالى صدوق، امالی شیخ طوسى، اختصاص مفید و ... نقل شده است عنوان کرد: باید پرسید که چرا پیامبر(ص) چنین ماموریتی به جابر دادند؟ و پاسخ این سؤال درس مهمی برای ما است.

وی افزود: در دوره امام باقر(ع) خلفای اموی تبلیغات منفی بسیار شدیدی علیه امام به راه انداخته و سخنان امام را کذب می‌دانستند و نمی‌گذاشتند که امام(ع) به نقل حدیث از پیامبر(ص) بپردازد، ولی ملاقات جابر و نقل روزانه این روایت در مجامع عمومی و در میان مردم سبب شد تا بسیاری از تبلیغات منفی اموی علیه این امام خنثی شود.

روحانی با طرح این سؤال که چرا پیامبر(ص) در مورد وجود ائمه(ع) دیگر مانند امام صادق(ع) با روشی که در این روایت است برخورد نکردند عنوان کرد: این مسئله نشان‌دهنده شرائط خاص و دوره ویژه این امام است.

وی اظهار کرد: در اینجا پاسخ این سؤال هم به دست می‌آید که برخی می‌پرسند چرا جابر با وجود اینکه از دوستداران خاص اهل‌بیت(ع) بود به کربلا نیامد؛ زیرا ایشان ماموریتی داشت که از سوی پیامبر(ص) تعریف شده بود و اگر به کربلا می‌آمدند این ماموریت ناقص می‌ماند.

روحانی با بیان اینکه امام سجاد(ع) هم در مورد فرزند بزرگوارشان پیشگوئی داشتند که ایشان شکافنده علوم هستند، بیان کرد: امام باقر(ع) با تلاش خود از فرصت ایجاد شده در رفع ممنوعیت نقل و تدوین حدیث که صد سال ممنوع بود استفاده و احادیث زیادی در موضوعات مختلف به‌ویژه در توحید و بحث رهبری جامعه اسلامی یعنی نبوت و امامت مطرح فرمودند که منظومه فکری عظیمی پیش روی ما قرار داده است.

وی افزود: روایاتی که ایشان از پیامبر(ص) نقل می‌کنند بر اساس مبانی علوم حدیث اهل سنت مرسل است، ولی بسیاری از علمای اهل سنت به خاطر شخصیت آن امام و باقرالعلوم بودن ایشان، مرسلات را هم صحیح شمرده‌اند.

پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم(ع) مبارزه امام با تفکرات تجسیمیه و تشبیهیه را از اقدامات مهم امام برشمرد و تصریح کرد: امام(ع) متناسب با شرائط زمانی خویش، تحولی در علوم اسلامی و توسعه و بسط و اصلاح احادیث و ... انجام دادند و امروز هم حوزه علمیه با توجه به اینکه ما در دوره غیبت هستیم مهم‌ترین اقداماتش باید در راستای آمادگی برای ظهور باشد.

وی افزود: در روایات بیان شده کسانی یاران امام زمان(عج) هستند که به علوم اهل بیت(ع) عمل می‌کنند و التزام عملی به دستورات دینی دارند؛ امروز حوزه اگر می‌خواهد به یاری امام زمان(عج) بپردازد باید به خصوص در ابعاد اخلاقی سرآمد بوده و آمادگی لازم را داشته باشد.

روحانی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) آن است که انسان‌های بااخلاق و خوش‌اخلاق باشند که البته جامعه ما متاسفانه در این زمینه عقب‌ماندگی‌های زیادی دارد.

وی به روایتی از امام باقر(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان در روایتی فرمودند: کسی که به خدا توکل کند مغلوب نشود و کسی که به خدا توسل جوید شکست نخورد؛ این روایت بر دو مقوله اعتقادی بسیار مهم، یعنی توکل و توسل به خدا تاکید فرموده است که ریش بسیاری از ناآرامی‌ها و اضطرابات در جامعه ما کمرنگ بودن همین مسئله است.

انتهای پیام
captcha