کمک‌داور ویدئویی؛ از فوتبال تا حرفه‌ای‌ترین مسابقات قرآن + عکس
کد خبر: 3739679
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
در مسابقات اوقاف شاهد بودیم؛

کمک‌داور ویدئویی؛ از فوتبال تا حرفه‌ای‌ترین مسابقات قرآن + عکس

گروه مسابقات ــ تکنولوژی VAR یا همان کمک‌داور ویدئویی در مرحله مقدماتی چهل‌ویکمین مسابقات سراسری قرآن چه‌کمکی به روند این مسابقات داشته یا خواهد داشت؟

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ این روزها در نزدیکی‌های حرم حضرت معصومه(س) و در میان حضور عاشقانه زائران - که به نظر می‌رسد بیشترشان از کشورهای عربی به زیارت کریمه اهل بیت آمده‌اند و ارزانی ریال هم بی‌تأثیر در این سفرها نبوده است - مرحله مقدماتی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در سکوت تمام آغاز شده است، سکوتی که اگرچه فعلا حبس شده، اما از اوایل شهریورماه طنین آن از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما، سراسر کشور را در بر خواهد گرفت.

دوشنبه//«V A R» در مسابقات سراسری قرآن
حسینیه امام خمینی(ره) جامعة‌الزهرا(س) که تا پیش از این، محل تجمع بانوان حوزوی در مناسبت‌های ویژه بود، حالا و در داغ‌ترین روزهای قم، محل برپایی دو استودیوی موقت برای ضبط تلاوت‌های شرکت‌کنندگان در مسابقات سراسری قرآن شده است. استودیو اول برای رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل در نظر گرفته شده و به فاصله دیواری 10 یا 20 سانتی‌متری، با رعایت تمام ضوابط فنی، استودیوی دوم برای برگزاری مسابقات رشته‌های قرائت ترتیل، حفظ 20 جزء و حفظ 10 جزء، برپا شده است.

در این دو استودیو، مجموعاً دو دوربین کرین و پنج دوربین سعی دارند، مسابقات را از زوایای خاص و شاید کمتر دیده شده به مخاطبان نشان دهند در کنار آنها دوربین‌هایی هم مشغول ضبط حاشیه‌های مسابقات است. کار این دوربین‌های جانبی، سوال از شرکت‌کنندگان قبل و بعد از اجرا و جویا شدن از حال و هوای آنها در آن لحظات خاص است. سوالاتی که از معرفی شرکت‌کننده تا تحلیل تلاوت‌های صورت گرفته، ارزیابی شیوه جدید برگزاری مسابقات و ... را شامل می‌شود.

دوشنبه//«V A R» در مسابقات سراسری قرآن
«محمدهادی صلحجو» و «حمید عبیری» که از مجریان شبکه قرآن و رادیو قرآن هستند، نیز اجرای این مرحله از مسابقات را برعهده دارند. معمولاً پس از هر اجرا، مجری مسابقات به فراخور حال و هوای شرکت‌کننده و لحظه‌ای که در آن قرار دارد، خوش و بشی با متسابق حاضر در جایگاه و هیئت داوران انجام می‌دهد و بعد هم چند نفر از هیئت داوران به تحلیل تلاوت صورت گرفته می‌پردازند. مطمئناً مسئولان برگزارکننده مسابقات و عوامل تهیه برنامه برای جذاب‌تر کردن این مرحله از مسابقات، نباید به شوخی‌ها و خوش‌وبش‌های مجری‌ بسنده کنند. تجربه نشان داده است که این شوخی‌ها راه خوبی برای جذب و نگه داشتن مخاطب نیست.

در مرحله مقدماتی مسابقات که از روز 20 مردادماه آغاز شده و تا روز 30 مردادماه ادامه دارد، در هر روز بین 10 تا 15 شرکت‌کننده در هر استودیو به اجرای تلاوت می‌پردازند. مسابقات تا روز 27 مردادماه در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل قرآن و پس از آن نیز تا روز 30 مردادماه در رشته‌های اذان، دعاخوانی و تواشیح ادامه دارد، تا به این ترتیب مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات به سبک و شیوه جدید به کار خود پایان دهد.

دوشنبه//«V A R» در مسابقات سراسری قرآن
در هر نوبت از اجرای مسابقات، شاید تعداد متسابقان حاضر در حسینیه امام خمینی(ره) به 10 نفر هم نرسد، با توجه به اینکه ساعت اجرای هر شرکت‌کننده از قبل اعلام شده است، شرکت‌کننده‌ها اغلب دقایقی قبل از زمان اجرای خود به محل استودیو مراجعه می‌کنند، این شیوه باعث شده تا شاهد کمترین میزان از روبرو شدن متسابقان در محل برگزاری مسابقات باشیم. با این وجود اما در گعده‌های دو و سه نفره بحث در مورد شیوه جدید برگزاری مسابقات و بیان نقاط ضعف و قوت آن همچنان داغ است.

دوشنبه//«V A R» در مسابقات سراسری قرآن
جایگاه متسابق در این دوره از مسابقات، ارتفاع زیادی از زمین ندارد، شاید هم‌سطح با داوران و میزهایی که جلوی آنها قرار گرفته است، باشد. هیئت داوران در هر بخش در دو جناح استودیو و اندکی متمایل به روبروی جایگاه متسابق قرار دارند تا از زاویه‌ای نسبتاً رودررو با قاریان و حافظان به امتیازدهی بپردازند. جایگاهی که به نظر می‌رسد، بیشترین تسلط را بر اطراف و از جمله متسابق داشته باشند.

در زمان بین حضور دو شرکت‌کننده در جایگاه، داورانی که نیاز به تغییر حال و هوای خود داشته باشند، جایگاه داوری خود را برای لحظاتی ترک می‌کنند تا در ادامه با تمرکز بیشتری به داوری بپردازند، به نظر می‌رسد داوران از این موضوع بسیار راضی باشند؛ چرا که در گذشته به ندرت این امکان به داوران داده می‌شد.

دوشنبه//«V A R» در مسابقات سراسری قرآن
در این دوره پس از هر اجرا، کارنامه اولیه صادر شده و اگر شرکت‌کننده اعتراضی نداشته باشد، کارنامه نهایی او که حاوی توضیحات هیئت داوران است نیز صادر می‌شود. اگر متسابقی اعتراض داشته باشد، ابتدا داوران به بیان توضیحاتی در مورد آن ابهام می‌پردازند، در صورت قانع شدن شرکت‌کننده کارنامه نهایی صادر و در غیر این صورت، فیلم تلاوت معترض، مورد بازبینی قرار می‌گیرد. موضوعی که می‌تواند بیش از هر چیزی یادآور «ویدئوچک» در والیبال و «V A R» در فوتبال باشد. طی روزهای گذشته، چندین نوبت بازبینی فایل تلاوت‌ها توسط هیئت داوران صورت گرفته است.


در زمان اجرای هر شرکت‌کننده به لحاظ حساسیت‌های ضبط برنامه‌های تلویزیونی، سکوت کامل در فضای حسینیه امام خمینی(ره) حکم‌فرماست، برای ایجاد سکوت مطلق، چند نفری نیز در اطراف تماشاچیان، مسئول نظم سالن هستند. سکوتی که زیر باد خنک کولرهای گازی نصب شده در اطراف استودیو، شرایط خوبی برای سنگین کردن پلک‌ها فراهم کرده است. این حس به ویژه در نوبت بعد از ظهر بیشتر از هر وقت آزار می‌دهد، اما عوامل و برگزارکنندگان رقابت‌ها، پرانرژی‌تر از آن هستند که اسیر خواب نیمروزی شوند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha