معرفی 20 طومار به جشنواره نقالان علوی به سبب پرهیز از تکرار در نقل روایات
کد خبر: 3739745
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
فتحعلی‌بیگی خبر داد:

معرفی 20 طومار به جشنواره نقالان علوی به سبب پرهیز از تکرار در نقل روایات

گروه هنر ــ 20 طومار ویژه پرده‌خوانی با موضوعاتی حول شخصیت حضرت علی(ع) از دفتر طوماری که مربوط به دوران قاجار است، استخراج کرده و آن را به دبیرخانه سومین جشنواره «نقالان علوی» ارائه کردم تا مورد استفاده شرکت‌کنندگان قرار گیرد.

 داوود فتحعلی‌بیگی؛ هنرمند پیشکسوت نمایش‌های آئینی و سنتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: به طور حتم در زمینه طومارهای نقالی هم آثاری که به داستان‌های شاهنامه اشاره داشته باشند و هم داستان‌های تاریخ دین مواردی را می‌توان جستجو کرد، همچنان که در این قالب می‌توان به طومارهایی همچون ابومسلم‌نامه و داراب‌نامه نیز اشاره کرد.

وی ادامه داد: با این حال در زمینه طومارهای پرده‌خوانی هیچ اثری را شخصاً مشاهده نکردم؛ معمولاً پرده‌خوانی هم ارتباط با حوزه روایت دینی و قرآنی پیدا می‌کند که متأسفانه به دلیل این خلأ شاهد بروز تحریفاتی در جریان نقل روایات دینی و مذهبی می‌شویم.

فتحعلی‌بیگی تصریح کرد: دفتری موجود است با 110 داستان پرده که از دوران قاجار به جای مانده که معمولاً مورد استفاده پرده‌خوانان به عنوان مرجع قرار گرفته است وقسمت اعظم آن پرده‌های عاشورایی است، من به مناسبت  برگزاری جشنواره نقالان علوی پیشنهاد دادم که 20 فقره از این داستان‌ها را که مرتبط با حضرت علی(ع) است را از این دفتر استخراج کرده و به منظور استفاده شرکت‌کنندگان در این جشنواره به ایشان معرفی کنم که مورد موافقت قرار گرفت.

دبیر جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی افزود: معمولاً طبق سنت جاری در مجالس نقالی و پرده‌خوانی، این 20 طومار هم رویه‌ای مشابه را دنبال کرده‌اند و آن اینکه با وجود آنکه به داستان‌های حول شخصیت حضرت‌علی(ع) می‌پردازند اما گریزی به واقعه کربلا نیز زده‌اند و البته ما در ارائه این 20 طومار به دبیرخانه این جشنواره پیشنهاد دادیم که دوستان شرکت‌کننده به شرط استفاده از این طومارها، گریزهای آن را حذف نمایند.

وی در ادامه گفت: ما دو دوره شاهد برگزاری جشنواره نقالان علوی بودیم که البته من نیز افتخار حضور در این رویداد نمایشی در کسوت داور و عضو هیئت انتخاب را داشتم اما نکته حائزاهمیت اینکه روایات ارائه شده در خلال این دو دوره متأسفانه به ورطه تکرار افتاده بودند و نیاز به تنوع در زمینه پرداختن به روایات داشتیم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «پهلوانان نمی‌میرند» تأکید کرد: البته این مسئله مشکل اصلی بسیاری از جشنواره‌های تئاتری موضوعی است و مثلاً ما در جریان جشنواره «تئاتر رضوی» نیز با این مشکل مواجه هستیم که اغلب نویسندگان و کارگردانان تئاتر بیشتر معطوف به معجزات رضوی می‌‎شوند تا اینکه به سیره رضوی پرداخته باشند و یا یکی از جملات و کلام قصار آن حضرت را دستمایه تولید اثر نمایشی کنند.

فتحعلی‌بیگی در پایان گفت: 20طومار انتخاب شده از این دفتر به منظور استفاده در جریان سومین جشنواره «نقالان علوی» که قرار است در فاصله عید قربان تا عید غدیرخم برگزار شود از نثر امروزی برخوردار نیست، نثری معاصر با دوران قجر دارد که البته مؤلف آن هم به سبب سواد و مطالعاتی که داشته آن را ثقیل به رشته تحریر آورده است اما با این حال قابل فهم برای عموم علاقه‌مندان است.

انتهای پیام

  

 

 

    

 

 

captcha