مبارزه با جریان‌های انحرافی؛ مهم‌ترین میراث امام باقر(ع)
کد خبر: 3739771
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶

مبارزه با جریان‌های انحرافی؛ مهم‌ترین میراث امام باقر(ع)

گروه معارف - کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: مبارزه علمی امام محمدباقر(ع) با جریان‌های انحرافی، مهم‌ترین میراث این امام بزرگوار برای شیعیان است.

مبارزه با جریان‌های انحرافی؛ مهم‌ترین میراث امام باقر(ع)

احمدرضا فیضی، کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، با اشاره به سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام محمد باقر(ع)، اظهارکرد: این امام بزرگوار ماه رجب 57 هجری در مدینه چشم به جهان گشود و منزل امام سجاد(ع) را غرق در نور و شادی کرد.
وی افزود: کنیه امام(ع) ابوجعفر و باقرالعلوم به معنای شکافنده علوم، و شاکر، صابر و هادی از لقب‌های پنجمین امام شیعیان است.
این کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: باقرالعلوم(ع) با بنیان‌گذاری دانشگاه تشیع و علوم اسلامی توانست یکی از بزرگ‌ترین مرکزهای تبادل افکار علما و دانشمندان را ایجاد کند و اینگونه مسیر مبارزه علیه حکومت وقت را نیز هموار سازد.
فیضی تاکید کرد: آوازه منزلت علمی امام محمدباقر(ع) به حدی بود که تمام تاریخ‌‌نویسان مسلمان و غیرمسلمان در توصیف کمالات آن حضرت بدون استثنا به مقام والای علمی ایشان اشاره کرده‌اند.
وی بیان کرد: از مهم ترین امتیازهای امام باقر(ع) این است که ایشان بنیانگذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه و بلکه اسلام هستند. هر چند معارف اسلامی و تشیع به دست فرزندش امام صادق(ع) انتشار و توسعه یافت و به اوج خود رسید اما پایه‌گذاری و تأسیس آن به وسیله امام باقر(ع) انجام گرفت.
این کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: امام محمدباقر(ع) با اندیشه‌سازی به نشر علوم و توسعه آن پرداخت و همواره بر این باور بود که تنها فراگیری علوم کافی نیست و باید در راه نشر آن نیز تلاش کرد.
وی در پایان با بیان اینکه زمان امامت امام محمدباقر(ع)، فرقه‌های مختلفی همچون اشعری و معتزلی ظهور کرده بود که امام و شاگردان ایشان در برابر این گونه مکاتب منحرف ایستادگی کردند و به نشر و تبیین مکتب اهل بیت(ع) در جامعه پرداختند، افزود: مکتب اسلام، میراث ارزشمندی است که با مجاهدت شخصیت‌های بزرگی همچون امام باقر(ع) زنده مانده است و امروز، وظیفه نگهداری از این میراث ارزشمند، بر عهده ما است.
انتهای پیام

 

captcha