اجرای طرح آزمایشی «درس‌هایی از قرآن» در فضای مجازی
کد خبر: 3739799
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
موحدی‌نژاد خبر داد:

اجرای طرح آزمایشی «درس‌هایی از قرآن» در فضای مجازی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی از اجرای طرح آزمایشی درس‌هایی از قرآن در فضای مجازی ویژه متسابقین خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی‌نژاد، مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا پیرامون برگزاری همایش سالانه «مروجان درس‌هایی از قرآن» گفت: گردهمایی سالانه مروجان درس‌هایی از قرآن ادارت کل آموزش و پرورش استان‌ها در مشهد مقدس برگزار شد.
وی ادامه داد: این گردهمایی با حضور رؤسای ادارات و کارشناسان قرآن، عترت و نماز ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها با هدف هم‌اندیشی و هم‌افزایی در جهت نوآوری و تنوع در برنامه‌های درس‌هایی از قرآن با استفاده شیوه‌های نوین و فضای مجازی برپا شد.
موحدی‌نژاد با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت استفاده از فضای مجازی در نشر و توسعه معارف اسلامی و قرآنی به یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در همایش سالانه اشاره کرد و افزود: برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی بیش از سه دهه، موضوعات و مفاهیم قرآنی را با زبان ساده، شیوا و جذاب برای عموم مردم بویژه نسل جوان ارائه کرده است. اما امروزه با توسعه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و جذابیت‌هایی که این فضا برای نسل جوان دارد، باید در این فضا وارد شد.
وی تصریح کرد: به دنبال بررسی‌های صورت گرفته و ارزیابی قابلیت‌های فضای مجازی از جمله نوآوری، تنوع، سرعت در انتقال، جذابیت و صرفه‌جویی در هزینه‌های کاغذ و چاپ و توزیع، طرح آزمایشی استفاده از «فضای مجازی» تهیه و به زودی با ایجاد زیرساخت‌های آن از اول سال تحصیلی 98-97 در چند استان به‌طور داوطلبانه اجرا می‌شود.
مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی به جزییات اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: در این طرح، دانش‌آموز مجبور نیست فرایند شرکت در مسابقه هفتگی را که شامل دریافت، تکمیل و ارجاع پاسخنامه به مدرسه و دیگر مراحل را انجام بدهد، بلکه فقط با ارسال پیامک بدون متن به سامانه پیامکی مؤسسه، عضویت خود را اعلام و این روند ارسال پاسخ مسابقه هر هفته ادامه داشته و در نهایت معدل امتیازات فرد، ملاکی برای شرکت در آزمون نهایی می‌شود.
موحدی‌نژاد با اشاره به اینکه در فعالیت‌های فرهنگی- قرآنی، تعامل بین افراد و گفت‌وگو از عوامل اصلی محسوب می‌شود، اظهار کرد: در این روش، هرچند دانش‌آموز از طریق فضای مجازی در مسابقه شرکت می‌کند اما ارتباطش با مربی قرآن مدرسه قطع نشده و مربیان بر روند مسابقه، امتیازات و فرایند پیشرفت یا پس‌رفت دانش‌آموز نظارت داشته و با او گفت‌وگو می‌کند.
وی درباره توسعه برنامه درس‌هایی از قرآن در مدارس از مقطع متوسطه به مقطع ابتدایی، بیان کرد: در همایش سالانه موضوع دیگری که به بحث گذاشته شد، درباره درخواست مسئولان مدارس و اولیاء برای ورود پایه ششم به مسابقه درس‌هایی از قرآن بود که به عنوان یک دستور کار مطرح شد.
موحدی‌نژاد تصریح کرد: دو موضوع استفاده از فضای مجازی در درس‌هایی از قرآن و مسئله تحت پوشش بردن پایه ششم ابتدایی در مسابقه درس‌هایی از قرآن، در این جلسه بررسی شد و نظرات، پیشنهادات کارشناسی حاضران پس از بررسی و در صورت تصویب با هماهنگی معاونت پرورشی، فرهنگی و همچنین معاونت ابتدایی آموزش و پرورش در مرحله اول در استان‌های داوطلب اجرا خواهد شد.
موحدی نژاد در ادامه به برخی از مطالبی که در این جلسه توسط حاضران مطرح شد اشاره کرد و گفت: مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش که در این جلسه حضور داشت، آموزش و پرورش را محور تحقق پیشرفت کشور دانست و عنوان کرد که در آموزش و پرورش سه اصل شامل مدرسه، فراگیری در حین اثربخشی و توسعه مشارکت با حضور نهادها و مؤسسات غیر دولتی دنبال می‌شود که برنامه درس‌هایی از قرآن بر این سه اصل تکیه دارد.
وی افزود: مسیب‌زاده به پیوند نهضت حفظ جزء سی‌ام قرآن به تازگی در آموزش و پرورش راه افتاده است با برنامه درس‌هایی از قرآن تاکید کرد.
موحدی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: برنامه درس‌هایی از قرآن، ابلاغی و بخشنامه‌ای نیست و همکاران در ادارات قرآن، عترت و نماز استان‌ها این برنامه را براساس انگیزه و علائق مذهبی و قرآنی خود انجام می‌دهند.
انتهای پیام

captcha