فرهنگ حقوق شهروندی؛ زیرساخت بی‌بدیل توسعه کشور
کد خبر: 3739977
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

فرهنگ حقوق شهروندی؛ زیرساخت بی‌بدیل توسعه کشور

گروه اجتماعی ــ رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: فرهنگ حقوق شهروندی از ارکان رکین و زیرساخت بی‌بدیل توسعه در حوزه‌های مختلف یک کشور قلمداد می‌شود.

بازدید امام جمعه ارومیه و مسئولان استانی از آخرین دستاوردهای جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، ‌حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید‌مهدی قریشی، امام جمعه ارومیه و مسئولان استانی آذربایجان غربی به مناسبت سالروز تشکیل جهاددانشگاهی از آخرین دستاوردهای جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی بازدید کردند، مهمانان در جریان آخرین جزئیات ‌دستاوردهای فناورانه علمی، پژوهشی و کارآفرینانه و شرکت‌های دانش‌بنیان این مرکز در حوزه‌های ‌معاونت‌های این واحد قرار گرفتند.
در این بازدید امام جمعه ارومیه و نماینده ولی فقیه در استان به‌ همراه مسئولان استانی و اداری از دستاوردها و آخرین یافته‌های ملی علمی گروههای پژوهشی شیمی متابولیت ثانویه گیاهان دارویی، گروه مدیریت کسب و کار، روند اجرای طرح‌های توسعه مشاغل خانگی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، واحدهای بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد، واحدهای فناور کشاورزی واحد آذربایجان غربی و گلخانه‌ها و مزرعه گیاهان دارویی و مرکز کشت بافت و رویان گیاهی و سایر اختراعات و ابتکارات جهاد دانشگاهی بازدید کرده و از نزدیک با فعالیت‌های این نهاد در استان هر چه بیشتر آشنا شدند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در حاشیه این بازدید گفت: بزودی جهاد دانشگاهی استان با چنین دستاوردهای قابل تحسین خود به عنوان قطب علمی در سطح کشور مطرح خواهد شد و مسئولان باید برای کیفی‌سازی این خلاقیت‌ها و ابتکارات پژوهشی و کارآفرینانه حمایت خود را از این نهاد انقلابی هر چه بیشتر از گذشته کنند.
قریشی ضمن اشاره به دستاوردهای جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در بازدید خود از مراکز مختلف این نهاد افزود: این واحد استانی جهاد دانشگاهی با ورود به مباحث و دغدغه های روز جامعه و موفقیت هایش بزودی به عنوان قطب علمی در سایر زمینه ها از جمله طرح‌های کارآفرینانه بر مبنای دانش و اشتغالزایی پایدار نیز مطرح خواهد شد.
امام جمعه ارومیه گفت: با‌ وجود طرح‌ها و ایده‌های جدید در این واحد دانشگاهی انقلابی می‌توان پیش‌بینی کرد با تجمیع این توانمندی‌های علمی جهادی در سطح کشور بزودی به یکی از کشورهای پیشرفته تبدیل شویم و با درنوردیدن قله‌های علمی در جهان حرف اول را در دنیا بزنیم.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از زمان تأسیس در سال ۵۹ به فرمان حضرت امام(ره) تاکنون مراحل تعالی خود را طی کرده است، افزود: در اوایل انقلاب چنین بنظرمی رسید که جهاددانشگاهی فقط در مباحث فرهنگی در دانشگاهها ورود کند اما بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب مشخص شد این نهال انقلابی بارور شده و در عرصه‌های مختلف از جمله راه‌اندازی مؤسسه رویان و سایر عرصه ها قدم‌های مؤثر علمی در راستای حل مشکلات کشور برداشته که قابل تحسین است که در این واحد نیز در بحث رویان گیاهی با موفقیت عمل کرده است.
امام جمعه ارومیه ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان تاکنون موفقیت ها و دستاوردهای بسیاری به دست آورده که امید است این دستاوردها روز به روز افزایش یابد تا بتواند در حل مشکلات استان و کشور سهم بیشتری داشته و به عنوان یک نهاد انقلابی علمی مثمرثمر باعث افتخار شود .
وی با بیان اینکه امام راحل اوایل انقلاب با کیاست و درایت خود نهادهایی را از جمله جهاد دانشگاهی، کمیته امداد و بسیج به عنوان یک نهال ایجاد کرد، افزود: جهاد‌دانشگاهی به عنوان یک درخت پربار برکات بسیاری تاکنون داشته است که با کمترین و حداقل بودجه 20 درصدی دولتی توانسته با مدیریت کار‌آفرینانه و با اتکاء ‌به نیروی متعهد متخصص جوان خود خلاقانه ضمن در آمدزایی با حداقل بودجه برای جامعه نیز برکات مثمرثمری برای کشور داشته باشد.
قریشی با بیان اینکه مجموعه جهاد دانشگاهی توانسته در تحقق منویات مقام معظم رهبری در جامعه به نحو شایسته عمل کند، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با فعالیت‌های فاخر و ارزشمند خود تاکنون بسیار خوب درخشیده است و این مسئله مسئولیت جهادگران را سنگین تر کرده تا با تلاشهای خود در سنگر علم و توسعه و فرهنگ کشور پیشرو باشند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به مدل مدیریتی جهاد دانشگاهی و استفاده از نیروهای جوان و متخصص در مجموعه خود ضمن تحسین این نوع مدل مدیریتی افزود: مقام معظم رهبری تأکید به خروج امور از بخش دولتی و سپردن کارها توسط مردم دارند که بحمدالله جهاد دانشگاهی بعنوان یک نهاد انقلابی عمومی و غیر دولتی با پیروی از این امر از نیروهای جوان و متخصص در فعالیتهای خود استفاده کرده که این پتانسیل شادابی جوانان و شتاب پیشرفت علم را افزایش میدهد.
امام جمعه ارومیه ‌با اشاره به بازدید خود از دستاوردهای ارزشمند و گرانقدر دانش‌بنیان و کارآفرینانه این نهاد و پیشرفت‌های جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اظهار امیداوری کرد:  با تداوم چنین روندی پیش‌بینی می‌کنیم در سالگرد آتی جهاددانشگاهی استان در سال بعد مردم استان و کشور از برکات دستاوردهای بزرگتر و فاخرتر ملی این نهاد علمی انقلاب بهره‌مند شوند.
همچنین ‌عاقلی، رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی نیز در ابتدای این بازدید با اشاره به دستاوردهای کشوری و فاخر جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در حوزه‌های پژوهش، فرهنگ، آموزش و مراکز رشد در این واحد گفت: این مرکز یکی از واحدهای چابک، خلاق برتر و شاخص و هوشمند و مستعد این نهاد انقلابی در سطح ملی است و در تمامی معاونت‌ها پس از سال‌ها بسترسازی و تحول در بخش های مختلف موفق شده ثمرات بسیار بزرگی را هم برای مردم استان و نیز مردم کشور خلق نماید و در تمامی معاونتها طرح‌ها و رویدادهای فاخر حوزه های فعالیتی بعنوان برنامه های شاخص کشوری این نهاد در سطح ملی معرفی و بعنوان الگو و رفرنس ملی مورد تأکید و منبع‌دهی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به رویکرد پژوهشی دوره های تخصصی آموزشی واحد گفت: برگزاری دوره های مختلف کوتاه مدت تخصصی در حوزه های مختلف مورد نیاز جامعه با مبنای مطالعاتی و آموزش ۴۰ هزار نفر به دوره در مراکز آموزش تخصصی واحد از اهم فعالیتهای آموزشی کوتاه مدت واحد است.
وی با اشاره به شاخص های فعالیتی حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی استان و تاکید بر رویکرد مطالعاتی در طرح ها و برنامه های فرهنگی فاخر به‌عنوان اولویت های اصلی واحد خاطرنشان کرد: در طی سالهای گذشته معاونت فرهنگی واحد ضمن تعریف و طراحی 6 همایش ملی علمی فرهنگی در ارومیه برای اولین بار در سطح کشور و دانشگاههای ایران و تالیف چندین مقاله و چاپ در نشریات معتبر علمی پژوهشی وزارت علوم که حاصل طرح های نیازسنجی و تحقیقاتی فرهنگی این واحد است یک شخصیت فرهنگی و علمی برای استان خلق کرده است.
عاقلی با عنوان اینکه فرهنگ حقوق شهروندی از ارکان رکین و زیرساخت بی‌بدیل توسعه در حوزه های مختلف یک کشور قلمداد می شود، گفت: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با طراحی 4 دوره همایش ملی و اجرای 3 دوره متناوب و منظم آن با حضور اساتید برجسته کشوری و تجمیع تفکرات نخبگان و تبدیل شهر ارومیه و دانشگاههای آن به مرکز سازمان دهی و تولید محتوای علمی در این زمینه یک شخصیت فرهنگی و علمی برای استان از سوی این نهاد انقلابی رقم زده است و در واقع یک قطب فرهنگی تخصصی با رویکرد علمی قلمداد می شود که مکررا مورد منبع دهی اساتید و دانشگاههای کشور قرار می گیرد.
عاقلی با اشاره به چاپ ۱۷عنوان کتاب تخصصی دانشگاهی در حوزه فعالیتی فرهنگی واحد گفت:بهره مندی ۱۳۰۰۰دانشجو به برنامه از برنامه های فرهنگی و علمی در دانشگاهها از جمله فعالیتهای معاونت فرهنگی واحد در سال گذشته بوده است.
وی ادامه داد: این رویکرد نشان از شخصیت و راهبرد محتوایی رویدادهای فاخر فرهنگی جهاد دانشگاهی در استان است که برای مردم آذربایجان غربی از طریق این نهاد انقلابی در سطح کشور و دانشگاهها ارزش آفرینی می کند.
عاقلی با اشاره فعالیت‌های حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی استان در بخش شیمی تجزیه، مدیریت کسب و کار و متابولیت‌های ثانویه گیاهی و انجام بیش از 450 طرح پژوهشی از سال ۸۴ تاکنون گفت: 6 پژوهش کاربردی ارزشمند به واسطه ۳۰ طرح تحقیقاتی توسط جهاد دانشگاهی استان طی سال گذشته حاصل شده که تولید سوپرجاذب ارگانیک گیاهی برای اولین بار در کشور یکی از این دستاوردهای مهم در راستای حل معضل کم آبی در حوزه کشاورزی در استان است که با توجه به بودجه این نهاد انقلابی و وضعیت مالی پژوهشی می تواند در سطح کل کشور بی نظیر تلقی شود که با حمایت‌های هر چه بیشتر خلق آفرینی های این نهاد در حوزه‌های مختلف بین‌المللی‌تر و سبب قرار گرفتن کشور در مرزهای علم و فناوری خواهد شد.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به برنامه های این نهاد انقلابی و جهادی در استان در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: راه اندازی پارک علم و فناوری تخصصی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان و راه اندازی پژوهشکده توسعه فناوری های سبز از جمله برنامه های این نهاد در برنامه ششم توسعه است که زیرساخت‌های این دو مورد انجام شده و منتظر کسب مجوز برای راه اندازی انها و ارائه خدمات هستیم .
وی با اشاره به اینکه ۲۶ شرکت دانش بنیان،واحد فناور و هسته فناور جهاد دانشگاهی استان در حوزه فناوری فعالیت داشتند که تا کنون ۸شرکت با موفقیت مستقل شدند، افزود: اکنون ۱۸ شرکت در خصوص تولید موز و آناناس ترکی گلخانه ای،فلفل زینتی، بن سای،انواع گیاهان دارویی فعالیت دارند .
عاقلی با اشاره به بازدید اخیر معاون و مدیران کل و کارشناسان سازمان برنامه بودجه کشور و بر مبنای گزارش رسمی ارائه شده در جلسه کمیته پژوهشی استان در استانداری از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد:توصیف فعالیتهای مبتکرانه، خلاقانه و کارآفرینانه، پژوهشی جهاد دانشگاهی استان با عنایت به بودجه اندک و خوداتکاء پژوهشی این واحد از سوی مسئولان کشوری که خصوصا بصورت کارشناسی در امر بودجه دهی موارد را مورد تحلیل قرار می دهند ضمن اینکه باعث فخر پژوهشگران و جهادگران این واحد شد سبب جذب هر چه بیشتر بودجه برای طرحهای پژوهشی استان نیز خواهد گردید.
انتهای پیام

captcha