امین زندگانی: شرط حاجی شدن، تنها تشرف به خانه خدا نیست/سعودیان را با حج بدون باور، پولدار نکنیم
کد خبر: 3740017
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
حج ابراهیمی و انعکاس آن در عرصه فرهنگ و هنر/ 15

امین زندگانی: شرط حاجی شدن، تنها تشرف به خانه خدا نیست/سعودیان را با حج بدون باور، پولدار نکنیم

گروه هنر ــ یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: فردی که می‌خواهد حاجی شود شروطی را لازم دارد که تنها یکی از آنها تشرف به خانه خداست، برای همین اگر می‌خواهیم به جایگاه حج در فرهنگ و هنر بپردازیم در گام اول باید با فلسفه این سفر آشنا شویم.

امین زندگانی؛ بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که هنوز سعادت مشرف شدن به سفر حج را به دست نیاورده است؟ اظهار کرد: تا به امروز سه بار از طرف تلویزیون برای حضور در مراسم حج دعوت شده‌ام، اما به دلیل این‌که در آن مقاطع سر کار بوده‌ام متأسفانه موفق به انجام این سفر نشده‌ام، البته عاشقانه دوست دارم لذت رو‌به‌رو شدن با مسجدالحرام نصیبم شود، اما در شرایطی فعلی با توجه به اتفاقات که رخ داده و دست سعودیان به خون هموطنان ما آغشته شده است، ترجیح می‌دهم در موقعیت بهتری به این سفر الهی بروم.

وی درباره ظرفیت‌های پرداختن به فریضه حج در سینما و تلویزیون گفت: باور من این است، این دست موضوعات یک تجربه شخصی است، اما با توجه به شرایط پیش آمده ترجیحم این است که ارز کشورم به جیب سعودی‌ها نرود، البته ممکن است عده‌ای از خود بپرسند، اگر من به عدم خروج ارز از کشورم تا به این اندازه اهمیت می‌دهم، چرا برای دیدن جام جهانی به روسیه سفر کرده‌ام؟ در جواب به این سوال باید بگویم، اولاَ در آن مقطعی که من این سفر را رفتم تا به این اندازه دلار وضعیت بغرنجی نداشت. دوم این‌که سفر من در وهله اول کاری بود که در کنارش تماشای فوتبال نیز بود. نکته سوم که از همه مهمتر است به رفتار حاکمان آل سعود مربوط می‌شود که دشمنی را نسبت به ملت ایران به حد کمال رسانده‌اند، برای همین برایم جای تعجب است، چرا دولتمردان ما اجازه چنین کاری را می‌دهند.

این بازیگر تأکید کرد: همه ما این نکته را می‌دانیم که برای قبول شدن فریضه حج، شرایطی وجود دارد که فرد حاجی باید آن را داشته باشد، اما ما تنها به همان شرط اول که توانایی مادی است، اکتفا می‌کنیم، درصورتی‌که لازم است حاجی حتماً به پیرامون خود  توجه داشته باشد. منظور این‌که بداند در اطراف وی نیازمند وجود دارد و اگر وجود دارد وی تا چه حد به بهبود زندگی او کمک کرده است. این دست شرط‌ها باز هم وجود دارد. با توجه به شرایطی که بر شمردم اگر فیلمی یا سریالی هم بخواهد در این زمینه ساخته شود، شاید آن کارکرد لازم را نداشته باشد.

زندگانی با بیان اینکه انگیزه‌های ساخت کارهای دینی نقش مهمی در کیفیت آن تولیدات دارد، گفت: نکته دیگری که می‌خواهم به روی آن تاکید کنم این است که پرداختن به حج مستلزم داشتن یک نگاه شخصی است. برای همین باید ببینیم آیا ما قائل به داشتن چنین نگاه شخصی هستیم یا خیر؟ این سوالی است که اگر به آن به صورت کارشناسانه پاسخ داده نشود نتیجه همان رویکردهای عام و عمومی می‌شود که معمولاً تولید می‌شود بدون این‌که کارکرد لازم را داشته باشد. مطلب دیگر که به نظرم باعث شده کارهایی با محوریت موضوعاتی نظیر حج آنچنان که باید در سیما کارکردی نداشته باشد این است که برخی خطوط قرمزی در این زمینه وجود دارد و باعث عدم توفیق در آن می‌شود.

بازیگر نقش فیلم «ملک سلیمان» تأکید کرد: ما هر گاه نگاهمان را در تولیدات دینی شکل شخصی دادیم نتیجه گرفته شده، در سینما و تلویزیون ماندگار بوده است. برای مثال وقتی شهرام اسدی فیلمش را براساس نگاه شخصی خود می‌سازد نتیجه «روز واقعه» می‌شود یا وقتی داود میرباقری نگاه شخصی خود را در «مختارنامه» لحاظ می‌کند، نتیجه تا سالها باقی خواهد ماند.

زندگانی در پاسخ به این سوال که آیا پرداختن به مناسک دیگری چون راهپیمایی اربعین نیز، نمی‌تواند ظرفیتی برای آثار سینمایی و تلویزیونی باشد؟ تصریح کرد: من شخصاً این سفر را تجربه کردم و با حس و حال آن کاملاً آشنا هستم برای همین باید تاکید کنم سفرهای معنوی برای رشد فرهنگی جامعه لازم است به شرطی که از این اتفاق (راهپیمایی اربعین) نتیجه معنوی حاصل آید، وگرنه اگر برای تجربه یک سفر تفریحی دست به چنین راهپیمایی زنیم  نتیجه آن هم مطلوب  نخواهد بود.

این بازیگر افزود: از سخنانم می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که اگر ما از انجام سفر حج یا راهپیمایی اربعین دستاوردی برای خود کسب نکنیم چه تفاوتی دارد به کجا سفر کرده‌ایم. زمانی حج مقبول است که سبب شود به پیرامون خود دقت کنیم، وگرنه اگر چنین توانایی را در خود نمی‌بینیم بهتر است پول سفر به این سرزمین را در جیب حکومت آل سعود نریزیم، اتفاقی که اگر رخ دهد حداقلی قدمی در جهت سربلندی کشور برداشته شده است.

وی در انتهای این گفت‌و‌گو درباره تجربه حضور در فیلم سینمایی «خانم سادات» که محور آن حج و شهدای منا بودند نیز این‌گونه اظهار نظر کرد: در این فیلم زندگی شهید محسن حاجی حسنی کارگر  مد نظر قرار گرفته بود. این شهید بزرگوار در حادثه منا به شهادت رسید.  فیلمی که براساس زندگی این بزرگوار ساخته شده بود با مشکلاتی رو به رو شد که امکان پخش آن فراهم نیامد، چون خانواده وی به برخی بخش‌های فیلم اعتراض داشتند، البته آنگونه که خبردار شده‌ام قرار است به زودی مشکلات این کار قرآنی حل شود تا به زودی شاهد نمایش آن باشیم

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha